Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 3547 ggr
Tessen
2013-02-10 14:40

Ergonomiska virknålar?

Vilket märke är bäst enligt er?
Jag har nämligen ledsmärtor men jag och en vän har ett volontärprojekt där vi bland annat virkar kattleksaker till förmån för katthem och bättre nålar som skonar lederna lite i handen vore ju bra så att jag inte förstör mig totalt.

Vilka storlekar är bäst att ha när man bara pysslar med sånt inom virkning?

Tar tacksamt emot alla tips. :)

/T

Annons:
lilla-icka
2013-02-10 14:49
#1

Jag har ingen erfarenhet av ergonomiska virknålar men ett tips som ofta förekommer är att du knådar fimo- eller cenitlera och formar runt virknålens skaft, trycker till så som du vill hålla virknålen och gräddar dem sedan, så har du sedan virknålar som är anpassade efter ditt grepp och borde hjälpa mot dina besvär.

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Pialinn
2013-02-11 10:01
#2

När man virkar amigurumi eller kattleksaker bör inte stoppningen synas eller trilla ur.

Nålar som är ½-1 nummer mindre än det som rekommenderas till garnet passar bäst.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Tessen
2013-02-11 13:51
#3

Just nu använder jag en vanlig 3,5 på garn som det står 4 på och det funkar ju bra. Men vilka två - tre storlekar är bäst att ha hemma?

Och framförallt vilka märken är bra enligt er? Har sett att det finns flera olika märken och antar att något är bättre och snällare och mjukare mot lederna i handen än vanligt hårt material.

/T

Linapina
2013-02-11 19:37
#4

Clover använder jag. De gula. Finns i många storlekar. Tycker riktigt bra om dem.

jossa5
2013-02-16 14:15
#5

Håller med #4, Clover är jättebra. Jag har också ont i lederna ibland, men det går mycket bättre med Clover än vanliga virknålar utan handtag.

När jag virkade (ligger på is just nu) så använder jag mest storlek 2,5-3,5. Ungefär 0,5-1 storlek mindre än rekommenderat för garnet. Funkade jättebra! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tessen
2013-02-18 07:10
#6

Tack så mycket för svaren! :) Jag ska försöka köpa några snart, lederna börjar bli lite väl dåliga i händerna av virkadet.

/T

Annons:
Tessen
2013-02-28 03:32
#7

Är det ingen som har någon erfarenhet av de ergonomiska KnitPro soft grip som finns och vet huruvida de är bra?

Jag menar alltså liknande dessa.

/T

VildaVittra
2013-03-02 13:14
#8

Jag tycker krokningsnålar är skönare då de är längre och lättare att variera greppet på. Mamma har reumatism och sätter skumgummiskaft på sina nålar, din arbetsteurapeut borde kunna fixa några sådana åt dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: