Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 3006 ggr
therjako
2011-08-07, 21:48

Gör jag fel?

Jag virkar med ett bomullsgarn som är anpassat för virknål 2-3mm, jag har en 2mm virknål(stål) och jag tycker att det är skitsvårt, maskorna är hårda och ibland nästan omöjligt att få i dom..

ska virka en giraff(spela väl ingen roll egentligen), men har tidigare bara virkat med 5 och 7 mm nu känns det extra pilligt och ibland tar jag i så nålen håller på att gå av..

Annons:
Lubbsen
2011-08-07, 22:48

Det är svårt innan man hittar "sin" teknik. Man vill ju så gärna att det inte ska bli löst och sticka ut en massa stoppning, men när du har virkat ett par amisar så kommer du märka att du inte behöver ta i så.

Men visst tar man i lite för mycket ibland. Sista månaden har jag haft av min favvo nål i bambu och idag en i aluminium. Och jag använder ändå nr 3. Skrattande

//Lubbsen

Medarbetare på http://amigurumi.ifokus.se/

www.lubbsen.se

Pysselkiisen
2011-08-07, 23:46

Säger som Lubbsen, övning gör att du kan slappna av mer med tiden. Jag virkade superhårt i början och hade alltid böjda nålar och ont i händerna. Nu är det mycket bättre. Det hjälpte mig mycket att skaffa ergonomiska virknålar, du håller bättre och det påverkar ju ens teknik också.

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

NinaStarck
2011-08-08, 08:37

Jag har virkat i över ett år nu och virkar ff hårt ibland. Som nu då jag virkar en hund, jag har början på valk på insisdan av höger ringfinger… Men där provade jag med nr 3 och det blev stora mellanrum mellan maskorna så jag gick ner en halv storlek så nu får jag verkligen ta i.

Men annars brukar jag inte ta i så och ofta klarar jag mig med en nål nr 3.
Jag har också virkat av en del nålar, mest dom i nr 2 och 2,5, flera är nu också böjda och krokiga.

Det brukar bero mycket på garnet har jag märkt. Tilda kan man ta en 2,5 utan att bryta fingrarna av sig och det blir tätt och fint ändå.

therjako
2011-08-08, 10:17

Jag har ett garn som heter Catania Fine, är 100% bomull och är ungefär som järbo 8/4..

I vanliga fatt har jag virkat djur och dyligt i 5mm och även mössor och sånt i 5 och 7 mm så jag ansåg mig vara en "van" virkare, haha men det fick jag äta upp med denna på 2mm :) Känns som att jag virkar och virkar men kommer ingenvart.. :)

skepparen
2011-08-08, 15:30

Jag virkar med garnet Tilda och virknål 2,0. Jag tycker inte det känns hårt. Du kanske ska prova med Tilda, det är 50 % bomull och 50 % akryl, så det är mjukare. Jag har ett rött bomullsgarn som känns stenhårt att virka i, så det är säkert garnet som det beror på.

Finduz
2011-08-12, 18:45

Om garnet innehåller akryl är det lättare att virka tycker jag, då är det inte så styvt. har haft av en virknål då jag inledde virkandet, höll väl i och bröt för hårt i kurvorna..

Annons:
Lubbsen
2011-08-12, 21:46

Jaha…. idag har jag haft sönder min sista nr 3…..! Blir att hålla tummarna för att jag kan hitta någon ny imorgon då jag har så mycket att virka…. å som vanligt så lite tid….. hihihi…

//Lubbsen

Medarbetare på http://amigurumi.ifokus.se/

www.lubbsen.se

Upp till toppen
Annons: