Nystar ni upp garnet?
Hejsan!
Jag tänkte höra hur ni gör när ni köpt nytt garn, brukar ni spara "informationslapparna" som sitter runt garnet?
Har ni kanske något system för att hålla ordning på vilka garner som är vad?
Brukar ni nysta upp garnet och göra en boll av det?
Om ni gör det, varför gör ni det? Blir det enklare att virka då?
Jag är jättenyfiken för jag behöver lite bättre ordning i mina garngömmor =)

Köer jag garn på härva brukar jag alltid nysta upp det till ett nystan. Köper jag ett vanligt nystan börjar jag alltid med att jag drar ut tråden innifrån nystanet eller hur man nu ska säga. På så sätt så rullar inte nystandet runt utan tråden löper fritt innifrån nystanet.
Gör jag något större projekt där jag vet att det kommer gå flera nystan ur samma färg så sparar jag informationslapparna eller iaf någon lapp. Annars brukar dom slängas om det bara är restgarnsbitar jag har till tex amigurumisar.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Jag låter nystan vara nystan, men härvor använder jag en nystamaskin och nystar upp.
Om du vill ha ett tips på hur du ska få garnerna att ligga still så börjar innifrån nystanet, då ligger det (någorlunda) still.
Banderollerna till garnerna de slänger jag, kör mest med en sorts garn så jag vet vilket det är, de andra har jag ändå ingen koll på då de är udda garner eller hur jag ska säga.
Dessutom har jag särskilda kartonger för olika sorter, om de är oanvända vill säga, när något litet är taget av dem, så åker de ner i min stora verktygslåda bland alla restgarner och andra påbörjade nystan.
Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi
& Bloggare på VirknålensHemlighet
Är garnet i härvor nystar jag det, men inte annars..
Jag brukar precis som de ovanstående börja inifrpn nystanet, då flyter garnet på bättre :)
Ja jag brukaar spara på banderollerna men jag vet inte varför för jag kommer ändå aldrig ihåg vilken banderoll som var till vilken färg osv.. haha
Jag har alla garner från samma märke liggandes ihop. Alla Tilda nystan i en hög, alla muskat i en osv.. När det bara är lite kvar hamnar alla garner dock i en restgarnsburk, dom garnerna använder jag mest till att brodera grejer på amigurumisarna eller för att virka någon pyttegrej..
Har ni nåtot bra tricks för att hitta ändan inne i nystanet? Jag pillar och letar och drar men inte 17 får jag ut nån ända…

Jag drar oftast ut det som följer med, och nystar det utanpå nystanet, det tar fort slut och efter det så flyter garnet bara på…
Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi
& Bloggare på VirknålensHemlighet

Ett tips är att dra från det hålet där den andra ändan är istucken. Oj, detta var svårt att förklara. Båda ändarna på garnet brukar finnas i "samma hål". Som om tampen för garnet som slutar på utsidan är i stucken på ena sidan brukar den andra ändan vara där också. Drar man ut lite garn därifrån så brukar man få den andra slutändan med sig utan att behöva nysta upp halva nustanet.
Var det någon som förstod min förklaring? hehehe
jag brukar göra precis som lubbsen :)
Jag nystar alltid upp alla mina garner för hand så det e säkert inte världens bästa nystning men jag älskar bara att se en korg med massa nystan i olika härliga färger :) inte särskilt praktist men jag får kokko på "vanliga" nystan med banderoll runt….dom ser fula ut och bara trasslar sig för mig i slutet av garnet.

Jag nystar upp härvor för hand men vanliga nystan får vara som de är. För nystan som väldigt gärna vill dra iväg när man virkar så brukar jag ta en plastburk och lägga dem där i, då stannar de där iaf :) Sen finns det ju speciella behållare just till garn som ska hålla dem stilla, kanske kan vara finare och mer dekorativt men jag är för snål för att lägga pengar på sånt, haha.
"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"
Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise
Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro
Min Fotoblogg: My Nikon and I
- medarbetare på Amigurumi iFokus -

Jag tar av lappen och virkar en provbit, sedan häftar jag ihop dem och har en liten mapp med alla garnlappar.
oj hjälp va organiserat! Riktigt impad!
#6 Det garn jag använder har den yttre ändan virad runt nystanet, inte inne i. Men jag ska i alla fall prova och rota mer nästa gång!
#10 Impad!! Det hade ajg oxå gärna velat göra men ajg är för lat…

Ja jag sparar alltid lappen men använder den till att nysta upp runda nystan på.
Jag viker lappen så den är 1-2cm bred och så nystar jag upp garnet så jag får ett helt runt nystan.
Jag vill se hur mycket jag har kvar av garnet och det tycker jag inte man gör om man använder nystanen som de är när man köper dem.
Så ALLA nystan och härvor jag köper blir runda nystan innan de stoppas i min resväska som jag har alla nystan i. (har inte så mycket så de ryms i en liten väska än så länge ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Glömde skriva att jag har en trefotad kopparkittel som jag lägger nystanet jag ska virka/sticka med i så det håller sig på ett ställe.
Tycker det är fint och praktiskt.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Jag brukar spara garnetiketterna, skriver på dem vilken färg garnet är i och eventuellt tejpar fast en lien garnstump. Sedan samlar jag dem i en liten påse. Då har man alltid koll på tvättråd och märken :)

Jag nystar alltid upp mitt garn. Tycker att det blir snyggare i min garnkorg då , plus att det är lättare att hantera när man virkar.
De små garnetiketterna sparar jag, och virar en bit av garnet runt för att ha koll på vilken färg det var på garnet.
Besök gärna mig blogg: www.pyssligasara.blogspot.com. Hoppas jag inspirerar!