Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 22220 ggr
Ewerhof
2009-08-26 15:09

Vad stoppar ni era Amigurumis med?

Jag brukar ta vad som finns till hands; små tygbitar, garnrester, sånt som trasslat ihop sig å som jag vägrar trassla upp.

Min mamma stoppade en gång en stickad katt med vanlig bomull, vilket inte var helt lyckat. Efter en omgång i tvättmaskinen tjöt jag av skratt för det hade samlat sig som klumpar i tassarna och rumpan och resten av katten såg lealös ut! Lite pinsamt var det eftersom det var en tvättstuga där fler tvättade samtidigt. Skäms Tyvärr var de rejält humorlösa, vad det verkade, för när jag försökte förklara fick jag inte ens ett enda leende till förståelse. Nåja, det var då det.

Är ni så där ordentliga så ni har inhandlat syntetvadd (vilket jag har funderat på)? Eller improviserar ni också?

Annons:
Hayley
2009-08-26 15:18
#1

började att stoppa med bommul men nu har jag gått över till vanlig stoppning, som finns i ex kuddar. mycket enklare att forma med än bommul =) men dom blir hårade med bommulen.

Casiopeia
2009-08-26 15:22
#2

Jag är ordentlig! Köper vadd på panduro, men funderar även på att se om jag kan hitta någon billig kudde på ikea eller liknande som jag kan slakta…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Aviendha
2009-08-26 15:29
#3

#2 Kan rekomendera kuddarna på IKEA :)

De hade en som kostade 12kr, 350g men jag tror de höjt till 15kr nu. I vilket fall så tål den vadden 60grader och är väldigt mjuk och fin. En vän använder dessa kuddar för att stoppa sovpuffar som hon säljer, och jag har gått över till dem med och kan bara säga att jag älskar den mjuka konsistensen av vaddet! 50g kostar 48kr här på slöjddetaljer, så kuddarna ger ju mycket mer för pengarna dessutom :)

TottsiGirl
2009-08-26 15:36
#4

ja kör på kudd slaktar varianten och köper billiga kuddar som jag klipper sönder, mycket billigare än att köpa vadd på påse :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Bella-R
2009-08-26 16:25
#5

Bomullsvadd ifrån Panduro just nu ^^

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Alex05
2009-08-26 16:25
#6

Jag kör oxå med kuddvarianten. Billigt o bra o räcker längeGlad

Annons:
Animalfriend
2009-08-26 19:13
#7

Tillhör också de ordentliga. :) Syntetsvadd från hobbybutik.

Minicole
2009-08-27 09:47
#8

Har sån tur att jag har en mamma som förut ålskade att tova så hon har typ ett obegränsat förråd av ull och stoppning. Bara att hälsa på hos henne och lagra ^^

Ewerhof
2009-08-27 16:55
#9

Kuddslakt låter vettigt. :-)

nettanberglund
2009-08-27 18:01
#10

Jag kör också med Panduros vadd, men kuddvadd verkar ju toppen! Vilken IKEA-kudde är det ni brukar använda?

Aviendha
2009-08-27 18:38
#11

#10 Jag minns inte vad den heter och är för lat för att hoppa upp på garderoben och titta, men det är den billigaste de har :) 12 eller 15kr kostar den, 350g.

Pysselkiisen
2009-08-28 01:39
#12

Har ett halvslaktat gammalt täcke i förrådet som jag går och plockar från Tungan ute, fungerar jättebra och räcker förmodligen ett bra tag till haha.

http://pysselkiisen.blogspot.com/

 

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

promenixan
2009-08-28 20:17
#13

Jag använder även jag gamla kuddar. Om man är rädd att vadden ska krypa ut kan man först stoppa den i en nylonstrumpa och sen in i amigrumin.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Annons:
[TrevorS]
2009-08-29 17:38
#14

trasiga sockar och gammalt tygskräp alltid bra att spara. =)

Pialinn
2009-09-04 17:59
#15

Slaktad kudde!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Jennybompa
2009-09-06 01:44
#16

Ikea here I come… börjar bli dyrt med vadd från slöjdditaljer =)  Tack för ett superbra tips!

[Vargen-J]
2009-09-06 12:24
#17

Syntetvadd från ÖoB använder jag :)

ZorroR
2009-09-06 13:31
#18

Jag är inte klar med min första amigurumi än, men håller på ;)

Jag ska nog slakta kuddar!

[poppen]
2009-09-07 16:24
#19

Vadd från kuddar!

kattkompaniets
2009-09-28 19:54
#20

om man cönskar lite tyngd i sin figur vad rekomenderar ni då i stället för vadd?

Annons:
Casiopeia
2009-09-29 01:09
#21

Man kan ju sy en liten påse av något tunt tyg (eller ta en bit av en nylonstrumpa) och fylla med ris, små torkade bönor eller liknande, och sedan stoppa omkring med vadd.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

kattkompaniets
2009-09-29 10:18
#22

Bra idé, var inne lite på ris eller bönor, men tänkte inte mer på det. Såg på något ställe att man använde små plastkulor men det är inget som jag har hemma. Har inte letat efter det heller men det skulle ju bli lite annat än att bara ha vadd i som fyllning. Tack för tipset

Pialinn
2009-09-29 12:00
#23

När ni stoppar era alster och stoppningen syns igenom har ni använt en för grov virknål. Ta en tunnare nästa gång om ni använder liknande garn.

Kom bara ihåg att ni kanske då behöver fler maskor om storleken ska vara densamma.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Casiopeia
2009-09-29 13:00
#24

Ett litet trick om man upptäckt att maskorna är för stora är annars att stoppa stoppningen i en nylonstrumpa (förslagsvis en i liknande färg som garnet) så tittar stoppningen inte fram mellan maskorna.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Aetlun
2009-10-11 13:53
#25

Vad gäller tygnd i figurerna har jag ett annat tips.

Ris, bönor osv blir inte speciellt trevliga om den färdiga produkten drar åt sig lite vatten *urk* X( så jag provade med att ta lite av den den lite finare akvariegrusen som blev klar efter akvariebytet här hemma.

Har lagt upp bild på Bender i mitt fotoalbum - "rumpan" och "fötterna" har jag fyllt med akvariegrus. I rumpan la jag gruset i en 1-litersplaspåse och knöt ihop ordentligt just för mängden, men i fötterna hade jag virkat så pass tajt att det inte behövdes påse.

(Bender sitter förövrigt i en av mina goa kollegors bakruta på bilen sedan ett par veckor tillbaka.)

Casiopeia
2009-10-11 14:36
#26

Åh, det där Bender-mönstret har jag sett men inte orkat virka efter. Din blev ju fantastiskt fin! Bra idé med grus, om man har ett akvarium… :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Aetlun
2009-10-11 15:15
#27

Det var enkelt, casio - jag kunde helt enkelt inte låta bli när jag hörde att det var kollegans absoluta favorit. Han vart klart överraskad när den blev färdig. ;)

gruset är ju iofs lätt att få tag i ute också, speicellt i dessa tider. ;) passa på när snön smälter sen och ut med spade och en påse och samla in gruset som de sprider ut för att bekämpa halka. Tvätta rent ordentligt och låt det torka = perfekt och näst intill gratis. Kostar bara vatten, svett och tårar - typ. =)

Eller stick förbi nån sån där "sandlåda" när de kommer upp.

Annons:
Casiopeia
2009-10-11 17:13
#28

Jo det är klart, så kan man ju också göra. :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

dotmam
2009-10-12 00:29
#29

Tack för grustipset Aetlun! Har "mjukt" runt grus från tidigare akvarium som blir perfekt. Själv har jag använt IKEA-kudde och ull, ull är bra om man behöver forma lite extra. Men de flesta har nog inte ull hemma gissar jag Glad

Aetlun
2009-10-12 01:38
#30

så lite så dotmam.

jag har inte direkt någon större lust att köpa det där plastgranulatet för massa dyra pengar när det inte finns någon anledning.

Att bara ta sig förbi en djuraffär med akvariegrus är ju inte så svårt och handla ett kg med grus för billigare peng.

[Minivirk]
2009-11-06 17:39
#31

MIn slöjdlärare i älskar att jag virkar :) Så från slöjdsalen kommer både garn och vadd ;)

Abico
2009-11-06 18:26
#32

Jag har slaktat en gammal kudde här hemma, funkar fint :P

Hanna 

RedPoison
2009-11-28 21:05
#33

jag behöver fylla min gurumi med något som ger den tyngd men som går att tvätta i maskin. använde sojabönor först men det blir nog inte så mysiga när de blir blöta.

har letat efter plastgranulat/poly-pellets men kan inte hitta det. de finns på panduro men de kostar 40:- för 250g och det tycker jag är för dyrt.

bobbs
2009-11-29 00:26
#34

Kärlek!!! :D

eller…?

Skämt åsido.. jag kör på Ikea kuddar, tycker jag fungerar finnemang.

Annons:
sajoni
2009-11-29 13:14
#35

Jag stoppar också med kuddvadd.

Vad gäller tyngd i figurerna så använder jag vad jag hittar här hemma. I de lite större figurerna lägger jag en sten i botten för att de ska stå stadigt, men det funkar ju inte om man vill ha den där lite gosiga rumpkänslan. ;) I de mindre figurerna har jag använt allt möjligt som finns i min verktygslåda… muttrar och andra metallprylar. Inte heller mjukt och gosigt alltså, men funktionellt om de bara ska stå.

Lakhja
2009-11-30 22:07
#36

Jag slaktar IKEA-kuddar! Det går jättebra, är billigt och det går suveränt att stoppa med! En kudde kostar ungefär 10 kronor ^^

uzaan
2010-03-08 21:20
#37

Jag har slaktat min nu vuxne sons gamla mjukdjur.. Han säger att han inte vill ha dem ändå så då kan jag lika gärna göra något skoj med dem.

Musiken
2010-03-08 22:30
#38

Jag slaktar som manga andra gamla kuddar. Fungerar finfint, och da de tidigare inneboendena lamnade flera stycken sa kan jag slosa hur mycket jag vill :)

MsVilja
2010-03-09 09:19
#39

Granulatet på Panduro är ju snuskigt dyrt. Hittade billigare (15 kr för 50g) på http://www.stoffochstil.se/

De hade även skrammelaskar, bjällror och lite annat skojs till ett bra pris, så jag tänkte nog ta och beställa någon dag :) Någon som provat deras bomullsgarn?

erkost
2010-03-09 09:40
#40

 Vilken bra idé med gamla kuddar! Jag har köpt vadd, men det är ju ganska dyrt. Har inte så nära till IKEA, så jag kan inte handla billiga kuddar där, men gamla kuddar har vi massor av, då kan jag köpa nya åt oss istället!

missmi
2010-03-09 18:16
#41

Jag har en mor som just nu syr väldigt mkt lappteknik.

Så jag använder hennes dukvadd som fyllnad. Blir ju galet mkt rester av det som jag återanvänder.

Sen har det åkt med en och annan kudde från ikea oxå!

Annons:
nea-tull
2010-03-09 20:30
#42

har använt en gammal blus och strumpbyxor hittills:) provade med gamla jeans också, men det blev lite knöligt, mysig tungd dock. Efter att ha läst denna tråd har jag några kuddar som ligger lite risigt till! :D

Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se

[Joje80]
2010-04-10 23:31
#43

Hej. tackar för era tips om billiga kuddar att slakta haha. Ja/vi va på IKEA idag och det blev 4st 15kr kuddar. Måste vara värdelösa som kuddar men de har iallafall lite vadd i sig. Maken mest ristade på huvvet men han förstår sig inte på min nya hobby. Barnen älskar när de får nya kompisar..En har jag behållt för mig själv dock..

nea-tull
2010-04-12 00:27
#44

När gjorde mina första amigurumier så stoppade jag med strumpbyxor och annat sånt jag hade hemma, sen läste jag den här tråden och tänkte att det kanske är bättre med riktig stoppning… men jag tycker faktiskt att det blir bäst om man använder gamla trasiga strumpbyxor eller andra tunna plagg, jag tycker det blir mysigare tyngd i figurerna och så sticker det inte ut om man virkar för glest…

Så nu är jag tillbaka där jag började, cirkeln är sluten :)

Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se

missmi
2010-04-13 11:59
#45

att använda kuddar är ju smart men jag skulle själv aldrig använda gamla använda kuddar som stoppning i mina figurer.

Det är fullt av kvalsterbajs i dem så det känns lite äckligt att använda å sen ge bort till typ ett litet barn.. häääär sug på den här så blir du glad… Tungan ute

Men det är bara vad jag själv tycker =D

nea-tull
2010-04-13 21:27
#46

#45

Nu var det ju inte gamla kuddar, utan nya från IKEA vi pratade om. Dessutom så sover vi ju alla på kuddar fulla med kvalsterbajs, så så jäkla äckligt är det ju inte. Dessutom är gosedjur med gammal kuddstoppning knappast det äckligaste som små barn stoppar i munnen. I så fall tycker jag det är viktigare med vad för kemiska ämnen som finns i stoppningen och garnet.

Men det är ju bara vad jag tycker ;D

Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se

missmi
2010-04-13 22:26
#47

Nä alltså jag fatta att du hade köpt nya kuddar. Det var inte dig jag syftade på =D

Fast jag tänkte mer på att ska jag ge bort den vill jag ju vara säker på att den är ren än att ge bort mina kvalsterbajsar till någon annan stackare.

All-for-love
2010-04-14 22:21
#48

Själv, köper jag vanliga bommulsbollar som jag sitter och klipper sönder, snabbt,billigt och enkelt!

Annons:
naaw
2011-01-21 17:10
#49

Jag kör också på slakt-tekniken efter att jag läste den här tråden för ganska längesen :) Innan använde jag bomull men tyckte det blev jämnare stoppat med kuddfyllning ^^

Nibu
2011-01-22 00:26
#50

Gosa Slån heter en billig IKEA kudde som jag använder mig av…är dock ute efter ett alternativ att kombinera med för att få litet tyngd i dem men jag har inte riktigt kommit fram till vad jag vill använda än, akvariegrus som nån nämnde var ju inte så dumt, det kan vara värt och prova =)

välkommen att titta in till mina gurumisars egen lilla hörna

http://amigurumilandet.blogspot.com/

inkas
2011-01-22 20:09
#51

Jag slaktade en kudde från Ikea, köpte den som finns i olika färger, grön, svart, röd och vit tror jag och kostar 35 kr.. Men sist hittade jag en annan billigare kudde…

Fast nu har jag fått 200 g med stoppning från Stoff och stil av mamma, så jag stoppar med den…

Tycker att den från Stoff och Stil är bättre, men ikeas duger gott och väl!

lilla-icka
2011-01-22 22:06
#52

GOSA SLÅN från IKEA är den bästa kudden att slakta, i min mening. Använder dess stoppning till alla mina amisar, och de blir så bra.

Kuddarna är vakumförpackade och tar liten plats medan de bara förvaras, och så är de ju dessutom BILLIG!

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Pommegranat
2011-01-24 21:51
#53

Jag köper sånna där billiga 9kronors-kuddar på ikea som jag sprättar upp. Använder vadden till figurer och tyget till lite annat

:)

tk81
2011-02-07 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

om man vill ha lite tygnd i figuren funkar det bra att använda lite större plastpärlor, typ sådana man hadde när man var liten. funkar jättebra och ger en skön känsla och är ju även tvättbart

naaw
2011-02-07 20:34
#55

#54 Tack för ett bra tips! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: