Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 3695 ggr
Taci
2010-06-27, 16:45

Går garnerna att använda ihop?

Jag använder mig nu av Catania till all min virkning, men de har ingen riktigt bra hudfärgs-garn. Antingen är det för orange, eller för blekt. Då funderade jag på om Tilda går att använda ihop med Catania? Eller om det blir fel proportioner? Jag vet inte hur pass stor skillnad det blir, o jag har inte sett Tilda-garnet på riktigt, men är lite sugen på det.

Syns det någon skillnad att det ena är bomull o det andra akryl/bomull? Det borde det väl inte göra?

Catanias 50g-nystan är 125 meter långt garn.

Tildas 50g-nystan är 150 meter långt garn.

Är det stor skillnad på de båda, eller gör dessa 25 m inte så mkt på tjockleken på garnet?

Hjälp, virk-experter! :))

Annons:
lilla-icka
2010-06-27, 18:01

Catania 100% bomull. Ca 26 m på stickor 3,5 = 10 cm. 50 g nystan ca 125 m.

Tilda Varje nystan väger 50 gram och är 150 meter långt.
Det består av 50% bomull och 50% acryl.
Stickor nr.3,5
Stickfastighet: 26m x 10cm

Om man kollar på stickfastheten med de båda garnerna, så verkar de ha densamma, så det borde fungera.

Själv tycker jag det är lite fränt att använda olika garner till samma figur, kan bli rätt snygg effekt…

Häls. lilla-icka

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

garngalning
2010-06-27, 18:04

Det viktigaste när man ska kombinera olika typer av garner är att titta på stickfastheten.

Catania:

Stickfasthet på stickor 3,5
36varv 26maskor =10cm

Tilda:

26m/35v på stickor 3,5=10 cm

…så det borde fungera utmärkt.

Taci
2010-06-28, 16:50

Jahaa, det hade jag ingen aning om att man skulle se på stickfastheten. Tänk vad ni lär mig! ;)

Jag provar med Tilda också då. Tänk var härligt att kunna blanda båda, Catanias garn är ju uuunderbart, o Tilda finns ju i så många färger! :)

Nu när jag ändå tar upp en tråd här, vad för garn är snyggt att använda till hår på amidockor?

Taci
2010-06-28, 17:05

Nu har jag vimsat till det igen, hehe. Vet inte riktigt vilken färg det var av Tilda jag ville använda som hudfärg, jag fick för mig att det fanns någon som hette Aprikos..?

Ni som använder Tilda, vilken färg använder ni till hudfärg?

garngalning
2010-06-29, 10:31

Garn till hår: Jag brukar använda tunt mohairgarn, typ Drops Vivaldi eller Petite Mohair. Jg virkar en perukmössa först av samma garn som jag sen fäster håret i, det blir snyggare och är lättare än att sy fast håret direkt på huvudet.

Titta in på min blogg, där finns rätt många figurer med hår av mohair.

http://garngalning.blogspot.com

Linta
2010-12-04, 13:46

Hur stor skillnad kan det vara mellan stickfastheterna?

Jag har ett garn i 100% ull, som har 22x10 med stickor 3½-4 och ett i 100% akryl där det står 20m/29 v = 10 cm med stickor 4, går de två att använda ihop? Skiljer ju inte så mycket, men det kanske är för mycket ändå?

En fråga till: är det någon som vet vilken stickfasthet garnet Jasmine från Kinna textil har? Det enda jag har hittat är att det är 100% bomull, 170 meter = 50g, stickor 3, virknål 2-2½.

Tacksam för hjälp! Glad

Annons:
Pysselkiisen
2010-12-04, 14:27

Ifall garnerna går att använda ihop beror ju även lite på vad de ska användas till, ska du virka två likadana delar till en amigurumi tex fast i de olika garnerna så blir nog skillnaden för stor. Det bästa är ju såklart att virka testbitar och se hur skillnaden är.

Ang. Jasmine så verkar det svårt att hitta stickfasthet där eftersom det är klassat som ett "virkgarn" där man endast brukar kunna hitta masktätheten vilket i detta fall ligger på 27m=10cm

Hoppas det hjälpte dig :)

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

Linta
2010-12-04, 16:04

Ska prova virka testbitar då, bra idé!

Hjälpte mycket, tack! :)

naaw
2010-12-04, 21:52

#4 Jag använder Tilda och till hudfärg har jag använt Eco Babybomull i färgen Apricos :) Så här ser garnet ut

Upp till toppen
Annons: