Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 18417 ggr
Nessie87
2010-01-13 10:22

Vilket garn virkar du helst amigurumi med?

Vilket garn föredrar du att virka amigurumi med? Det vill säga med avseende på material och tjocklek.

Motivera gärna!

Jag gillar akrylgarn, det är billigt! ;) Dessutom ger det ett slätt men ändå lite luddigt utseende och är stretchigt. Akrylgarn finns också oftast i många olika glada färger. =)

Bomull är däremot kanon när man skall utveckla mönster och behöver repa upp mycket, det kan vara svårare med akrylgarn eftersom fibrerna trasslar…

Nyligen virkade jag med ull, det är samma problem med trassel men det blir en liknande yta och var väldigt skönt att virka med.

Både akrylgarn och ull går ju att borsta, det är dock inget jag testat ännu.

Angående tjocklek är jag väldigt flexibel av mig, antar att jag lutar lite mer åt extremerna. Har virkat med virknålar på 2mm till 8mm. Pyttigt och stort är roligast. ;) Stort går dessutom snabbt…

Annons:
Trancemission
2010-01-13 11:41
#1

Jag använder nästan bara bomull numera (Muskat från Garnstudio).
Tycker inte om hur akrylgarn "ser ut" när det är virkat.

riiffen
2010-01-13 16:19
#2

Jag har just börjat virka, och jag använder mig just nu av akrylgarn anpassat för en virknål på 3 mm. Perfekt "nybörjargarn" tycker jag :) Har ju inte testat något annat ännu, men jag är nöjd med akrylgarn:)

medarbetare på allergier.ifokus .

Gummimonster
2010-01-13 19:28
#3

Jag virkar med lite olika. :3 Innan virkade jag med ullgarn från drops, men nu har jag allt möjligt från mohair till broderigarn. Det beror också på vad det är för gubbe jag ska göra, såklart. Men min nya favoritnål är på 1,25 mm så det bli ganska tunna garner. ^^

Casiopeia
2010-01-13 19:40
#4

Jag har också en uppsjö av garner av alla sorter, men föredrar bomull. Tilda-garn är min nya favorit. Kostar inte skjortan men blir väldigt fint om man virkar med en lite mindre nål.

Akryl har jag svårt för, eftersom jag tycker det är för stretchigt. Det håller liksom inte formen när man stoppar så helt blötsligt är maskorna mycket glesare och gubben mycket tjockare än man trodde. Hellre lite styvare garn då. Men som nybörjargarn är det billigt och bra.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
2010-01-14 01:10
#5

Rätt förtjust i blandning på akryl och merino.

Pkarin42
2010-01-14 10:28
#6

Min favorit är Tilda, men jag tycker det är dyrt, i allafall där jag köper det. Resultat blir bra och om man måste repa upp, och det gör man, så är garnet likadant.

Vill jag göra större saker är Soft cotton från Järbo ett bra garn. Jag ska kolla runt lite på olika bomullsgarner och jag har ju två bra butiker i min närhet, Lerdalaboden i Jönköping och Vartofta garn i Vartofta. De har alltid lågt pris. Får man måste ju ha ALLA färger hemma Flört

Annons:
MsVilja
2010-01-14 12:36
#7

Jag gillar akrylgarner själv, babygarner helst. Tycker de små maskorna blir fina, och de är gosiga för min lilla tjej :) Har köpt på mig alla färgerna av Minicryl, tycker den funkar bra för mig!

Virkade en blå Totoro till min sambo i Tilda i somras (en i Minicryl också till Alice kusin). Föredrar dock de mjukare akryl-garnerna. Jag virkar tajt, och blir trött i fingrarna av att virka i de mindre flexibla bomullsgarnerna.

nettanberglund
2010-01-14 14:06
#8

Jag är mest förtjust i bomullsgarn och mindre virknålar, 2,5 och 3 mm är mina favoriter.

Musiken
2010-01-14 15:54
#9

Jag virkar helst i sytrad och med en san dar krok man far med nar man gor slingor i haret med hatta. Annars sa virkar jag garna i ull eller texturerade garn. Gor mycket frihandsvirkning, och det blir manga djur, sa forsoker alltid fa palsen sa verklighetstrogen som mojligt :)

Ska dock paborja ett projekt nu med helt vanligt merino-ull och virknal 4,5mm :)

nettanberglund
2010-01-14 16:20
#10

#9 Sytråd!?! Förvånad Det låter jättespännande men oj så pilligt! Har du något du kan visa som du virkat med sytråd? Det måste bli pyttelitet!

Lite sugen på att testa faktiskt… Glad

Musiken
2010-01-14 16:22
#11

#10 Tyvarr ligger alla mina sytradsalster hemma i Sverige, men jag har planer pa att gora nagra fler sma maskotar framover och da lagger jag naturligtvis upp bilder pa dem :) Och ja, de blir ratt sma, ca 1cm breda och ca 2,5 hoga beroende pa vad man gor forstass :)

MajaL
2010-01-14 17:52
#12

Föredrar rent ullgarn.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

pucken
2010-01-15 09:14
#13

Jag använder helst naturmaterial, och virknål 2,5-3 mm. Även blandgarn funkar, jag gillar Svarta fårets Tilda eftersom resultatet blir bra och garnet finns i många fina färger.

Annons:
[Millasew]
2010-01-15 16:58
#14

Har både bomull (Jasmine) och akryl (Svarta Fårets jubileumsgarn), och tycker det beror på vad man ska göra. Bomull är helt klart lättare att virka med, för det är lätt att se maskorna (tycker jag som är ganska nybörjare på amigurumi), men akryl passar bättre till sådant som ska bli lite luddigt…

Zakarias
2010-01-16 13:03
#15

acryl helt klart

/Zakarias

[Kanonkulan]
2010-01-16 15:29
#16

Jag virkar helst amigurumis i bomullsgarn. Naturmaterial är alltid mest trivsamt tycker jag. Har fastnat för Viva från Marks och Kattens eftersom det är så pass grovt att det blir täta maskor och det finns i många roliag färger. Det är dock ett garn med många trådar i så det kan bli lite pilligt att få med sig alla när jag gör maskorna. Men det blir ett snyggt resultat.

missmi
2010-01-17 02:06
#17

Just nu har jag fastnat för Järbo garns soft cotton för det är lite tjockare och det går ju lite fortare att virka med =D

Använder tilda ibland men tycker det är så tunt men funkar ju till mindre grejer.

Tar tacksamt emot tips på bra garner att virka bakverk i, försöker hitta bra "kak" färg.

Pkarin42
2010-01-17 17:53
#18

#17Jag virkade en prinsesstårta i Molly från järbo, grovt så tårtan blev stor och kan användas som leksak.

sateku
2010-01-18 11:34
#19

Jag gillar Bravo akrylgarn, det är billigt och det blir skön stadga i figuren. Använder oftast 3,5 nål.

lilla-icka
2010-01-19 17:26
#20

Jag gillar mest och bäst, till amigurimus och andra skapelser, bomullsgarn i 8/4 tillsammans med virknål 2, 2½ eller 3 - grovleken beror helt på vad det är jag virkar och hur jag vill ha slutresultatet.

När jag virkar tex tofflor (som är ett av mina nuvarande projekt) så vill jag gärna ha grovt garn (tjockt) med ull, akryl och eller viskos. Men jag tar ofta till sådana projekt det jag kan få tag i (det som mamma vill skänka mig) så det kan bli en salig blandning innan det är färdigt…

Häls. lilla-icka

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Annons:
Bella-R
2010-03-05 02:16
#21

Akrylgarn brukar jag virka med.

Roliga färger, billigt & mjukt.

Me like!

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

horthensia
2010-03-05 10:11
#22

Jag virkar helst i naturmaterial, köper gärna garn på loppisar så då vet man inte så ofta vad det är för märke, men det tycker inte jag spelar så stor roll.

Om jag vill att det ska gå lite fortare så använder jag gärna bomullsgarnet "paris".

SofiaSobeide
2010-03-05 12:52
#23

Jag föredrar ull och ull-blandade garn. Tycker de formar sig bäst. Bomull blir för kompakt och stelt. Vissa akrylgarn är obehagliga men jag har en hel del restgarn som jag fått så visst använder jag akryl garn också.

erkost
2010-03-05 16:57
#24

 Tittar på mitt nystan och ser att det är bomull 8/4, har inte tänkt alls på vilken sort det var, har tagit garn som ser bra och lagom ut, virknålstorleken har hittills varit 2,5 och det blir ganska tätt. Jag virkar nog rätt så hårt.

 Ska väl så småningom våga prova andra garnsorter, jag tar ett steg i taget!

MsVilja
2010-03-07 10:27
#25

Jag har bytt över till Tilda (50/50 bomull/akryl) nu igen, efter en vända med rena akryl-garner. Gillar utseendet på det, och det är lite mindre stretchigt. Akryl-garnerna blev lite för stretchiga på vissa figurer vid stoppning för min smak.

Någon som har bra tips på var man kan köpa Tilda till ett bra pris förresten?

Anand
2010-09-20 01:30
#26

Jag köpte ullgarn som används vid vävning. Det är ju väldigt tunnt så jag kör med 2 trådar. Det sämsta är att det går inte att dra i det för hårt för då går det av och att jag måste nysta upp det själv eftersom det säljs i härvor.

Många fina färger och håller formen hur hårt jag än packar med fyllning.

[Saannis]
2010-09-20 02:24
#27

Jag använder också garnet Tilda och köper det på torgstenen.se för ca 30kr/st.

Annars är det väldigt många olika sorters bomull och lite akryl numera. Se detta inlägg vad jag använder för garn.

Annons:
TottsiGirl
2010-09-22 10:39
#28

Jag gillar oxå tilda :) Mjukt och fint att jobba med :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

naaw
2010-09-22 13:51
#29

Jag använder också främst Tilda :) Funderar dock på att testa något annat garn som är lite tjockare, för att göra större figurer också ^^

Annisangel
2010-09-24 09:11
#30

eh, jag har inte tänkt på vad jag använder direkt…. Få se nu, broderigarn, pälsgarn, avklippta gardindraperi (såna där i sidenfransar), bomullsgarn, ullgarn… I princip allt jag kommer över som liknar garnFlört

Men jag handlar helst på loppisar och sånt eftersom jag inte har så mycket pengar att röra mig med…

Kram på er!

Många Goa Kramar

Annisangel

nakenkatt
2010-09-28 11:34
#31

samma här tilda.Min garnaffär sålde ut hela affären till halva priset pga pensionering så gissa om jag handlade.Tilda 15 kronor styck.Finns det någon på nätet som är billig på Tilda?jag använder nr 2,5 tycker det funkar bra.

Upp till toppen
Annons: