Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 6221 ggr
promenixan
8/23/09, 1:09 PM

Jag har fyndat garn

Jo, jag har verkligen fyndat garn. Jag har köpt merinoull för 22 kr, superwash för 19 kr och raggsocksgarn för 9.90!

Var på Karlssons och det verkar vara deras originalpris. Förutom raggsocksgarnet som var nedsänkt.

De har även bomullsgarn i glada färger, som skulle passa till lite gulliga amigurumis, det kostade 14.50.

Alla priser gällde 50-gramsnystan.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Annons:
[YlvaP]
8/23/09, 2:33 PM
#1

Vad fubbigt… Jag vill också ha billigt garn.

Casiopeia
8/23/09, 3:51 PM
#2

Karlsson är inte så dumt, dessvärre finns ju deras btuiker bara på mindre orter så vi storstadsbor får klara oss… :-(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[YlvaP]
8/23/09, 4:00 PM
#3

Men i storstäder finns det säkert andra butiker. Flört

promenixan
8/23/09, 4:11 PM
#4

#3 javisst finns det många butiker i storstäderna som en annan aldrig kommer åt. Du bor på Åland har jag för mig. Hur är det om du skickar efter på postorder, får du extrafrakt från alla ställen? För frakten är ju dyr nog i vanliga fall. Stackare.

 Sajtvärd för mitt eget liv

[YlvaP]
8/23/09, 4:30 PM
#5

Ja dom tar extra frakt plus att Tullen kan ta paketet och kräva både skatt och moms så det är ingen idé att beställa från Sverige och utlandet. Hellre skickar vi till vår svenska adress.

promenixan
8/23/09, 8:50 PM
#6

Jaha så kan man ju göra, smart!

 Sajtvärd för mitt eget liv

Annons:
[YlvaP]
8/23/09, 8:54 PM
#7

Ja det är tur att mina och gubbens föräldrar bor där. :D

[TrevorS]
8/23/09, 10:18 PM
#8

Vart ligger det? Kan man inte handla hos dem på nätet?

[YlvaP]
8/23/09, 10:31 PM
#9

Hos mina adresser i Sverige menar du?

promenixan
8/23/09, 11:35 PM
#10

#8 Karlssons det ligger lite överallt i sverige. Deras hemsida:

http://www.karlsson.se/

 Sajtvärd för mitt eget liv

[YlvaP]
8/24/09, 9:34 AM
#11

#10 Men det går inte att beställa på nätet.

promenixan
8/24/09, 4:16 PM
#12

Nej det gjorde det visst inte, synd. Men där kan veganen kolla om han kan hitta en butik som ligger nära nog för honom att besöka i varjefall Glad

 Sajtvärd för mitt eget liv

TottsiGirl
8/24/09, 4:56 PM
#13

Vartofta garn www.vartofta.se har ofta billigt garn, finns även som postorder eller så kan man besöka deras butik i just Vartofta (utanför Falköping).

Sen finns det även mellan Kinna/Skene (Utanför Borås) en garnoutlet som jag besökte i helgen :) Men dom har inte postorder.

Brukar passa på att handla där när ja har vägarna förbi annars handlar ja mest från Garnaffären i Uddevalla garnaffaren.se :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Annons:
promenixan
8/24/09, 7:48 PM
#14

#13 den utanför Borås har jag hört många prata om. Har dom alla sorters garner? Är det fin kvalité eller är det andrasortering?

 Sajtvärd för mitt eget liv

TottsiGirl
8/24/09, 8:04 PM
#15

#14 Dom hade massor med garn både ull och vanliga garner i alla olika färger och former dom hade även marks och katten garner och ändra mer kända märken. Jag tyckte då allt såg ut som första sortering stod inget om att de skulle vara andra sortering.. Fanns så ma kunde köpa enstaka nystan oxå men även storpack som va billigare.

Där fanns även massa tyger, broderier m.m.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

TottsiGirl
8/24/09, 8:05 PM
#16

hittade deras hemsida, här kan ni läsa mer :) http://kinnagarn.se/

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

promenixan
8/24/09, 9:26 PM
#17

#16 Himmel så mycket fina garner de har. Denim är ett garn som jag tycker är supersnyggt bland annat, och det är dyrt som bara den i affärer.

Får nog försöka ta mig dit Glad (fast inte än på minst 2 månader, så jag hinner göra av med det jag precis köpt)

 Sajtvärd för mitt eget liv

Aetlun
10/16/09, 1:39 AM
#18

#0 merinoull går tokbort för min del. Så illa som de behandlar fåren för att få till den ullen - nej tack.

promenixan
10/16/09, 4:07 PM
#19

Förvånad Vad gör de? Har inget hört om detta.

 Sajtvärd för mitt eget liv

[veralera]
10/17/09, 2:29 AM
#20

#18 håller med. Bojkotta allt som har med merino att göra.

#19 hur kan du har missat det, det var uppmärksammat i alla tidningar och i kalla fakta för ett litet tag sen=o

Någon djurrättsförening hade utställningen "När lammen tystnar" på Malmö stadsbibliotek när jag jobbade där innan jag födde antonio, fy fan att behöva gå förbi den utsällningen 50 gånger om dagen, bara det var plågsamt.

När det gäller merinoullen så kommer den från får som är så inavlade för att få så tjock päls som möjligt att pälsen blir så tjock att djuren inte klarar av att hålla denna ren, enda möjligheten till att hålla denna ren är för bonden att klippa den, tror det är en eller två gånger i månaden, men bondarna (främst i australien,  i australien finns det mer får än det finns människor skiter i detta och klipper dem en gång om halvåret för att få den så tjock som möjligt, Detta resulterar i att flugor lägger ägg i pälsen som sedan äter sig in i huden på fåren.

För att få bort spillningen som fastnat i deras bakdelar och maskarna som sitter i huden så istället för att behandla så klipper bondarna bort huden, observera HUDEN - inte bara pälsen, från fåret med en stor och smutsig metallsax, detta sker inte i någon ren miljö utan ute på själva bondgården och fåret är inte heller nedsövt utan är vid medvetande. Fåret sitter fast med alla fyra benen uppochner i en ställning.

Har du en gång fått desa bilderna på hjärnan, tro mig dom går inte bort i första taget.

Annons:
promenixan
10/17/09, 10:43 AM
#21

Har läst på lite om detta nu, kommer inte köpa någon merinoull mer.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Casiopeia
10/17/09, 3:20 PM
#22

Nu tror jag iof att de flesta leverantörer har slutat sälja ull från producenter som håller på med mulesing (som det kallas) efter det där avslöjandet, men man kan gott vara på säkra sidan och undvika det ändå. Själv köper jag bara ull som kommer från sverige eller norge, det känns som fåren behandlas schysst här. Fast jag köper å andra sidan ullgarn väldigt sällan, mest är det syntet och bomull som gäller :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[veralera]
10/17/09, 6:31 PM
#23

Fåren här i Sverige har nog inget höjdarliv heller… Men självklart e de ju bättre här än från tex australien som knappt har några lagar för hur man får hantera får…

Sen mulesingen använder de ju inte på alla sorters får heller, utan det är ju de fåren som ger merionull just för att den är så tjock…

[Kanonkulan]
10/18/09, 3:14 AM
#24

Ett tips om man ändå vill köpa utlänsk ull är att köpa från Nya Zeeland. Ingen mulesing där vad jag har hört.

[Joje80]
4/10/10, 11:28 PM
#25

Hej. jag har fyndat jag oxå tycker jag. Jag köpte garn på Eko. Red heart detroit . Ursäkta stavningen..Köpte 100g för 25kr..Funkar bra. Fast det e bara akryl i det men det funkar för mig..några basfärger blev det inhandlat Skrattande

Upp till toppen
Annons: