Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 18941 ggr
Ta-Co
2010-03-09 18:42

Hjälp med ögon

Jag har gjort några amigurumis men jag får inte till ögonen. Hittar inte någon bra beskrivning heller mer än att det står "brodera eller sy fast ögon". Har varit in i två handarbetsbutiker men utbudet är uselt, tyvärr, så jag har inte hittat något alls. Vill helst använda mig av nål och tråd ist för att vara tvungen att beställa.

Har du något knep eller någon länk?

Har bara ögonen och munnen kvar på min alldeles nyvirkade amigurumi och jag tycker hon är så fin så jag vill väldigt gärna lyckas.

Tacksam för svar!

Annons:
suaddasamigurumi
2010-03-09 21:36
#1

Hej!

Här kommer en väldigt enkel beskrivning på rätt små ögon som är virkade:

Ögonvita:

Gör 2 luftmaskor

I andra luftmaskan från nålen gör du 6 fasta maskor (alla maskorna görs i samma luftmaska)

Gör en smygmaska i första fasta maskan och ta av tråden (spara en bit till att fästa på figuren.

Om du vill ha större öga kan du t.ex. göra 6 tolpar eller 6 dubbelstolpar istället för de 6 fasta maskorna. Avsluta ändå med en smygmaska innan du tar av tråden.

Ett annat sätt att få större öga är helt enkelt att du efter de 6 fasta maskorna gör ett till varv men med två fasta maskor i varje maska. I slutet av varvet ska du då ha virkat 12 fasta maskor. Avsluta med smygmaska i fösta maskan på nästa varv.

För att få till en svart pupill kan du brodera med lite svart i mitten på det vita.

Du kan använda samma garn som du använt till figuren. En del föredrar att använda brodyrgarn eller sk pärlgarn eller moullinégarn (osäker på stavningen).I sådant fall kanske du måste använda en vekare virknål eftersom det garnet är rätt tunt.

Hoppas detta inte blev en alltför luddig beskrivning.Obestämd

Finns säkert andra här som kan förklara bättre eller har andra tips.

Lycka till! Måste få se din gubbe då den blivit klar.

/Suadda

Ta-Co
2010-03-09 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för ditt svar Suadda! Jo, jag virkade de två ögonen men de blev inte så fina, behöver komma på något annat (men det där ögonmönstret kan jag säkert använda till nästa figur).

Jag virkade på fri hand, utan mönster. Hade dessutom läst någonstans på denna sida om att virka en figur i ett helt stycke så man slipper sy på delarna. Först tänkte jag mig en svamp men sen blev det en söt mössa på "huvudet", som en solhatt (så den går inte att ta av). Hade tänkt sy fina ögon med fransar och röda läppar men… får det inte att fungera, suck.

Har dessutom satt en kapsyl i botten när jag virkade så den skulle kunna stå men jag borde använt en krona istället. Känns som jag gör alla nybörjarfel man kan göra…

Nu tycker jag inte längre min skapelse blev så bra. Har provat virka solglasögon men de såg mer ut som att figuren hade fått bikini typ…

Nessie87
2010-03-10 00:10
#3

En kompromiss mellan att beställa säkerhetsögon och att använda nål och tråd kan vara att beställa ögon som du syr fast. Men jag förstår ju att det var själva beställningen du vill undvika och då blir det knepigare.

Ögon är svårt att få till riktigt bra men som Suadda skriver, ett tunnare garn är att rekommendera, samt en virknål som är anpassad till garntjockleken.

Annars kan tex knappar fungera, eller filttyg som du klipper till och limmar fast. Har också förstått at tman kan använda så kallade "brads" som verkar vara till scrap-booking och därför bör finnas hyfsat tillgängligt.

suaddasamigurumi
2010-03-10 00:25
#4

Hej igen Ta-Co!

Det blev ju en jättegullig skapelse! Jämn och fin i maskorna också! Den kommer att bli super med några bra ögon!Glad

Synd att de virkade ögonen inte blev bra. Hm….du kanske skulle pröva med knappar/och eller filt som Nessie87 tipsade. Finns ju jättefina mindre knappar att köpa på sybehörsaffärer.

Har faktiskt nyss fått ett gäng knappar efter min mamma som hon inte hade någon användning av. De är pyttesmå och formade bl.a som små hjärtan och blommor…. och även halvmåneformade. Hade glömt bort dem, men har haft någon idé om att använda dem till ögon på någon amigurumi någon gång.

Så det kanske kan funka med pyttesmå knappar och lite filt?

/Suadda

Ta-Co
2010-03-10 07:47
#5

Tack så mycket för era svar Glad Skönt att kunna få hjälp för det känns som jag sabbar mina amigurumis när jag försöker få dit några ögon.

Att limma på urklippt filt var en bra idé som jag kan testa!

Hmm, har inte tänkt på att man kan botanisera bland scrap-booking materialet som finns i butikerna till amigurumisarna. Vi har en pappershandel som har ett rätt så bra sortiment till scrap-booking.

Ska gå tillbaka till sybehörsaffären och titta på knapparna igen, jag har ju bara letat och frågat efter ögon.

Verkar som jag måste använda min slumrande fantasi desto mer och "think outside the box". *s* Lovar att lägga ut bild här så fort den är klar.

MsVilja
2010-03-10 10:29
#6

Det blir också fint på mindre figurer att brodera ögonen tycker jag. Eller att göra av filttyg. Har gjort det på de flesta av mina (eftersom de ska kunna lekas med av min dotter, och hon är bara fem månader och äter på allt)! Större figurer går ju bra att virka ögonen, men på de små blir sådana ögon för stora.

Bilder på mina finns i mitt fotoalbum om du är nyfiken. I början använde jag mest sytråd eller svart garn av samma sort som jag virkat figuren, men nu har jag köpt brodyrtråd.

Man behöver ju inte göra runda ögon (vilket jag tycker är rätt svårt att få snyggt och jämnt när man broderar), utan man kan ju t.ex. göra olika japanska varianter smiley-varianter också ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: