Annons:
Etikettinspiration
Läst 3766 ggr
Lorelai
11/4/09, 11:40 PM

Länkar, bilder, mönster

Jag ger er min guldgruva…. här kollar jag när jag söker inspiration eller mönster.
Det mesta tycker jag en bild är allt som behövs för att virka den, men för en del behövs mönstret med.
För er som vill ha mönstret med kan det engelska vara lite klurigt att begripa dem, så här har ni en sida som visar det ganska enkelt. Får återkomma med en översättning.

Vilka är dina guldgruvor av inspirationer… vilket är ditt nästa projekt?

Annons:
Aviendha
11/5/09, 1:04 AM
#1

Vad roligt att du delar med dig! :)

Jag har inget speciellt, jag snubblar runt på olika sajter och kan många gånger göra det helt utan mål tills jag ser något jag vill göra. Andra gånger har jag en plan, men ofta blir det något annat.

Däremot måste jag bli bättre på att slutföra, virkar glatt alla delar, men monteringen fallerar Skäms Har har en lurvig, rosa kropp, två blå kaninöron, en halvfärdig iller, ett vitt ben/arm osv osv…

Casiopeia
11/5/09, 12:37 PM
#2

Min favorit är nog också crochet pattern central och alla deras amigurumis, fast nu för tiden virkar jag oftast efter eget huvud, och har inte samma behov av mönster som jag hade när jag var nybörjare.

En annan fantastisk inspirationsida är flickr där det ligger tusentals bilder på amigurumis eller mjuka djur upplagda (sök på amigurumi eller softies) som folk över hela världen gjort. Där kan man verkligen få ideér!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Lorelai
11/5/09, 2:33 PM
#3

#1 Du kanske skulle försöka dig på att virka delarna på plats? Jag ogillar med att virka en massa lösa delar som sedan skall sys på eller så. Det är krångligt och trist. Går långsamt framåt.
Men om jag istället bygger på del efer del med nya, virkar på dem på plats så är det roligare. Ibland är det riktigt krångligt, men det är ett roligare krångel än att sy.

Aviendha
11/5/09, 3:15 PM
#4

#1 Det var ett bra förslag! :) Jag följer ju mest mönster, vågar inte riktigt frihanda, och då är de ju ofta uppbyggda så att man ska sy ihop dem *pust* Gjorde en liten, liten elefant där allt satt ihop. Riktigt pilligt, men mycket roligare faktiskt :)

Lorelai
11/5/09, 4:01 PM
#5

#4 Vad roligt att det funkade. :D
Ja och det fungerar även med större grejer där exempelvis armarna sedan skall stoppas, för då virkar man från kroppen och ut så när det börjar närma sig stoppar man ju bara armen/benet innan man virkar igen det.
Det är så jag virkar bollar… jag gör innanmätet först, oftast. Så virkar jag liksom runt bollen, blir en perfekt passform.

Vilket det ofc blir om man stoppar den med, men detta gäller de tygre bollarna som är stoppade med exempelvis tyg eller papper.
Det är så man gjorde bollar förr och i fattigare länder, de gjorde bollar av allt de hade, plats, papper, tyg och lindade ett snöre runt för att ge bollformen. Sedan om det gick lades ett dekorativt lager över det. Den principen går ju på formade figurer med…

Lorelai
11/5/09, 4:31 PM
#6

**Översatta förkortningar Eng-Svenska

**

Chain (ch) - Luftmaska (lf)

Single Crochet (s c) - Fastmaska (fm)

Half Double Crochet (half d c) - Halvstolpe (hst)

Double Crochet (d c) - Dubbelstolpe (dst)

Treble (Tr) - Trippelstolpe (3-dst)

Double Treble (d tr) - Frydubbelstolpe (4-dst)

Slip Stitch (sl st) - smygmaska (sm)

Block (bi) end Spece (sp) - Reliefstolpe, förklaring finns om både stolpe & om fm.

Picot (p) - Picot (p)

Cross Stitch - *

Cluster - Mush, muschmaska (mm), muschstolpe (mst)

Knot Stitch - *

Popcorn Stitch (pc st) - *

Svenska förklaringen med bilder, kombinerad med den engelska förklaringen kan man räkna ut vilket som är vilket även om jag här har gjort fel.

Vid vändningar av arbeten följer man vanligen detta schema:
fm - 1lm
hst - 2lm
st - 3lm
dst - 4lm
3-dst - 5lm
4-dst - 6lm
5-dst - 7lm

*_ingen svensk översättning för detta, beskrivning finns under den engelska länken.
_

Annons:
Casiopeia
11/5/09, 5:33 PM
#7

Här finns även en ordlista som jag skrivit ihop med engelska översättningar, som komplement. Det finns ju så många begrepp och ibland har samma maska olika namn och förkortningar…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Lorelai
11/5/09, 5:38 PM
#8

#7  Nej men vad bra! Hade jag sett den hade jag skippat att posta min. Fast å andra sidan kan man nog inte få för mycket av översättningar av mönster och förkortningar. Skrattande

Casiopeia
11/5/09, 10:19 PM
#9

Nej, de kompletterar varandra :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Upp till toppen
Annons: