Annons:
Etiketthjälp
Läst 2216 ggr
Annisangel
1/21/14, 10:32 PM

Lära sig mönster????

Jag virkar men kan verkligen inte läsa mönster… Hur gör man? Jag virkar på frihand och mamma har försökt att lära mig läsa mönster men det går helt enkelt inte. Det skulle vara kul att lära sig läsa mönster men hittills har jag klarat mig utan att läsa mönster, men jag vill ju… 🌺 Det som händer när jag sätter mig med ett är att jag tittar ordentligt på varvantal och hur många maskor, men sen kommer den där * som ska upprepa senast gjorda varv och sen är det kört för jag hittar inte fortsättningen. Å så dansar siffror och varv ihop tillsammans med stolpar och halvstolpar tills jag med en suck lägger mönstret i byrålådan igen…🤪

Känner ni min frustrering…? Kanske finns det nåt jätteenkelt mönster, men jag tror jag blivit allergisk redan mot mönster… Någon som kan hjälpa mig tro???😕

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
Cahira
1/21/14, 10:34 PM
#1

Jag fattar inte svenska mönster, jag kör på engelska. :) Kollade tutorials på engelska som visade vad alla betydde och kunde koppla ihop av allt betydde. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kiwikatt
1/21/14, 11:20 PM
#2

Jag brukar ha ett tomt papper framför mig och på det skriva/strecka de varv jag gjort klart… Eller så skriver jag 1,2,3,4,5,6 osv tills det är samma antal varv som i mönstret och i takt med att jag virkar stryker jag färdigvirkade varv, då vet jag alltid vart jag är i mönstret… Vet inte om det är till ngn hjälp för dig dock 😜 men så gör jag

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Cahira
1/21/14, 11:50 PM
#3

Jo jag för anteckningar jag med, minnet är dåligt :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kiwikatt
1/21/14, 11:54 PM
#4

#3 Verkligen! 😜

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annisangel
1/22/14, 8:05 AM
#5

Tack hörrni!!! Jag ska låta era råd sjunka in och se när nästa sug efter mönster dyker upp. Ska testa med engelska tutorials. Kanske funkar bättre, jag gillar ju att komplicera saker för mig. Hehe!!!

Många Goa Kramar

Annisangel

Caspia
1/22/14, 12:27 PM
#6

Jag föredrar att virka efter diagram eller skisser. Men jag har förstått att en del tycker att det är hopplöst.

Envishet och drömmar

Annons:
Rumblebee
1/23/14, 3:08 PM
#7

Jag forsokte lara mig att tyda svenska mönster, men gav upp da jag inte fattade nagot. Senare sa provade jag helt enkelt pa att gora ett engelskt  mönster och anvande youtube som hjalp, t.ex sokte efter 'crochet slip stitch' 'crochet hdc'' etc.. och nu har jag betydligt mer kott pa benen och kan gora chains, stitches, half-double och triple crochets, star crochet och slip stitches. (skriver stygnens namn pa engelska da jag inte kan dom pa svenska 🤐)

Nar det galler att halla koll pa hur manga varv jag gor, sa brukar jag lagga garn som skiljer sig i farg fran det jag arbetar med i slutet av varje varv. Nar man inte behover hjalp med att halla koll pa varvantalet sa kan man bara ta bort det garnet.

LinaLj
1/24/14, 7:40 AM
#8

När jag började virka amigurumis så tyckte jag det var lite jobbigt med mönster. Men sedan började jag att lägga en linjal under den raden jag höll på med, så att ögonen hittade rätt direkt. Då började det gå bättre.

Sedan så är ju just amigurumi mönster väldigt logiska och följer oftast gångertabellen. Det uppskattar i alla fall min hjärna.

Upp till toppen
Annons: