Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 1977 ggr
Axeel
2015-09-11 17:51

Vanna’s Choice yarn?

Hejsan!

I nästan alla engelska amigurumi-mönster jag hittat så står det att man ska använda "Vanna’s Choice yarn"-garn. Detta garn, vad jag vet, finns inte att få tag på i Sverige.

Vet ni något bra motsvarande garn? D.v.s. ett bra garn till amigurumis? :)

/Axel

Annons:
Sagolikt
2015-09-11 18:16
#1

Vannas Choice är 100% akryl, 155 m/100 g och 16 m = 10 cm på stickor 5,5 mm eller 12 fm x 25 v virkat med virknål 6 mm.

Det finns en sida som heter http://yarnsub.com/ där man kan söka efter motsvarande garner, men det är inte ofta man får träffar på garner som säljs i Sverige på den vägen heller. Du kan också kolla här. Kortfattat tror jag att Red Heart Soft Baby Steps, Nettos Akrylgarn och Schachenmayr Bravo är de jag sett här. Vad jag fått fram har ingen svensk tillverkare något akrylgarn som direkt kan anses motsvara Vannas Choice. Jag har virkat en mössa som i original var i Vannas Choice, då använde jag ett bomullsgarn som heter Drops Paris.

Just för amigurumi är det ju inte lika kinkigt med masktäthet som om man virkar eller stickar te x ett par strumpor, som ju måste bli lika stora som mönstret anger för att passa ens fötter. Väljer du ett lite tunnare garn och en mindre virknål får du en mindre figur. Svarta Fårets Freja, Marks och Kattens Carolina och Järbo Lady har alla ungefär 120-125 m/50 g. Jag brukar använda virknål 3 till det.

Axeel
2015-09-11 19:18
#2

#1 Tack så mycket för ditt utvecklade svar! Det var till stor hjälp 😂

Upp till toppen
Annons: