Annons:
Etikettmönsteröversättning
Läst 1708 ggr
Axeel
2015-09-11 15:55

Översätt mönster - "Sälen Sammy"

Hej!

Jag är väldigt ny till virkning och har inte lärt mig tolka engelsk-skrivande mönster. Är det någon vänlig själ där ute som skulle kunna tänka sig att översätta detta mönster till mig?

http://www.littlemuggles.com/free-patterns-3/sammy-the-seal/

Tack på förhand! 😂

Annons:
Sagolikt
2015-09-11 16:21
#1

Jag tror att du klarar det själv om du bara har rätt nycklar till låsen. :)

sc = fm = fast maska

st = stitch = maska

inc = increase = ökning (2i1, virka två fasta maskor i samma)

sc, inc in next st = fm, ökning i nästa

dec = decrease = minskning (2->1)

Axeel
2015-09-11 16:26
#2

#1 Tack så mycket! Tror jag kommer kunna lösa det nu, vi får hålla tummarna :)

Sagolikt
2015-09-11 16:28
#3

Hör av dig annars så hjälps vi åt! :)

Axeel
2015-09-11 16:38
#4

#3 Tack så mycket, jättesnällt av dig! :) Har bara en fråga så här nu direkt:

Om det står: 5sc, dec
Innebär det att man ska minska fem stycken fasta maskor? :)

Och står det till exempel:  Rnd 7:  (4sc, inc into next st) repeat around [36] Repeat around, innebär det att jag ska göra samma sak ytterligare ett varv? :)

Ber om ursäkt ifall jag är besvärlig med alla dessa frågor! 😂

Pialinn
2015-09-11 16:44
#5

Jag gjorde först en översättning med hjälp av https://translate.google.se/ Sedan gjorde jag den svenska beskrivningen.  Så kan du göra med resten av sälen, för då har du de engelska förkortningarna att jämföra med.

Det som står mellan stjärnorna *-* upprepas varvet runt. Du måste veta var ett varv slutar så sätt en markering (tråd eller säkerhetsnål). Kolla varje varv att du har rätt antal maskor.

Huvud använda vitt garn

     Varv 1: gör 6fm i en magisk ring
     Varv 2: 2i1( man virkar 2 fm i varje maska)=12 fm
     Varv 3: *1 fm, 2i1*  =18fm
     Varv 4: * 2 fm , 2i1* =24fm

    Varv 5-9 ökas 6 m på varje varv då ska det bli 48 fm.

     Varv10 1 fm i varje =48 fm
     Varv11 *7 fm, 2i1* = 54 fm
     Varv 12 -17 1 fm i varje = 54 fm                                                                                                                    Varv 18 *7 fm,  1 minskning*  (man virkar ihop 2 maskor)  = 48 fm                                           Varv 19 1 fm i varje =48fm

     Varv 20-23 Minska 6 m på varje varv  tills 24 maskor återstår. Ta av garnet.

Om du ser på varva 3 och 4 så ökas det 1 m mellan varje ökning. Så blir det i fortsättningen oxå.   Varv 5 3 fm, varv 6 4 fm  Det blir tvärt om när man minskar. Man börjar med 7 fm, sen blir det 1 maska mindre mellan minskningarna på varje varv.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Sagolikt
2015-09-11 16:46
#6

Nej, om det står 5 sc, dec ska man virka en fm i varje i fem maskor (hur förklarar jag egentligen… Virka fem vanliga fm i varsin maskbåge) och sen minska en, dvs maska 6 & 7 virkas ihop och blir en minskning. 5 fm, 2->1 eller 5 fm, minskn skulle man antagligen skrivit på svenska. Eftersom det står inom parentes  ska man upprepa samma sak igen (5 fm, minskning, 5 fm, minskning osv) tills man virkat ett helt varv.

Repeat around betyder upprepa varvet ut. Så nej igen, inte ytterligare ett varv.

Du är inte besvärlig alls. :)

Annons:
Pialinn
2015-09-11 16:48
#7

Det tog lite dit att göra beskrivningen, så andra kom före.

Inc=ökning      dec=minskning.

repeat round betyder varvet runt Det är där jag gör *-*

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: