Annons:
Etiketthjälp
Läst 1962 ggr
Ljusa
2013-08-01 22:54

Fästa trådarna

Jag håller på med en "djurbäbis" från Mia Bengtssons bok "virka amigurumi" Nu är jag klar med huvudet och på slutet står det avsluta med en sm och fäst trådarna. Jag har gjort en smygmaska men jag vet inte hur jag ska fästa trådarna, snälla hjälp! Tacksam för svar!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
LinaLj
2013-08-01 23:58
#1

Jag använder en stoppnål. När figuren är helt färdig tar jag alla överblivna garnändar och trär upp på nålen (en åt gången) och sticker nålen rakt genom figuren. När tråden kommer ut på andra sidan så drar jag lite extra i den och klipper av den. Då försvinner tråden in i figuren. 

När jag virkar sådant som inte ska stoppas (så man inte kan gömma tråden i figuren) så trär jag tråden (med hjälp av stoppnålen) genom ett par av de virkade maskorna och sedan tillbaka ett par maskor och efter det klipper jag av den. Då blir den nästan osynlig.

Pialinn
2013-08-02 10:27
#2

Har jag börjat med en magisk ring fäster jag det tråden när jag virkat några varv, så att inte ringen "går upp". Sen använder jag den tråden som markering för att veta var varvet börjar. Lägger den framför en maska och virkar vidare. Går lätt att flytta till ett annat ställe om man behöver.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: