Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 3731 ggr
Ljusa
2013-07-18 00:16

Hjälp!

Jag är total nybörjare inom virkning och skulle vilja ha tips på en lätt amigurumi. Och så har jag ett problem. När jag virkar och sedan ska göra fasta maskor har jag hjätte svårt att se maskorna och sticka igenom virknålen på rätt ställe. Tips snälla, tacksam för svar!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
VildaVittra
2013-07-18 00:29
#1

Gör du verkligen fasta maskor? Det är inte så att du gör smygmaskor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2013-07-18 00:34
#2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ljusa
2013-07-18 09:13
#3

Jag börjar med att göra en luftmaskkedja sedan när jag ska göra fasta maskor så har jag svårt att se var maskorna är så jag kan inte sticka ner virknålen och hämta garn igenom de.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Linapina
2013-07-18 09:16
#4

Testa att använda en större virknål. Tänkte om du virkar väldigt hårt.

VildaVittra
2013-07-18 09:16
#5

Gör du maskorna för hårt åtdragna möjligen? Luftmaskekedjan ska vara relativt luftig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ljusa
2013-07-18 11:25
#6

Jag kan pröva att virka lösare, hur stor virknål ska jag ha i förhållande till garnet? Jag använder 4-4,5mm garn och har en 5mm virknål, ska jag ha ännu större? Skulle gärna vilja ha tips på lätta amigurumis också! Tacksam för svar!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
Cahira
2013-07-18 19:13
#7

Du kan titta på youtube så kan du se bättre hur dom gör och får en bättre visuell syn på hur man gör. :) Jag har inte sökt på svenska men det bör finnas. Annars beginner crochet eller beginner amigurumi

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CamillaS
2013-07-19 12:50
#8

Vad roligt med en till nybörjare!👋 Kallar mig själv också som nybörjare då jag bara virkat i c:a 1½ månad. Tycker också att det var svårt med dom olika maskorna i början och även jag virkar för hårt ibland så jag får pressa in nålen genom maskan. Men då försöker jag intala mig själv att virka lösare, fungerar någorlunda. 😃
Vad jag har lärt mig (rätta mig någon om jag säger fel) Så ska storleken på virknålen vara några storlekar mindre än vad som rekommenderas på garnet. Vilken storlek av nål rekommenderar garnet att du ska virka med?

Youtube är en riktig guldgruva för att lära sig virka! Det finns både svenska och engelska nybörjar videor. Här är en som jag tycker är bra t.ex:

CamillaS
2013-07-19 12:54
#9

Här visar dom ett sett hur man kan göra en magisk ring, vilket jag själv tycker är lättare att göra än att göra en ring av luftmaskor. 😛

Ljusa
2013-07-19 19:05
#10

#8 Jag prövar att virka med en större virknål för att det ska bli lättare att virka löst. Tack för alla svar!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

[Joanna76]
2013-07-19 20:40
#11

Testa att göra som jag brukar (kan aldrig i mitt liv få luftmask kedjorna tillräckligt lösa): jag gör helt enkelt kedjan med en något större virknål och byter sedan till den jag hade tänkt använda från början. Funkar perfekt.

Hur mycket större är upp till dig men jag brukar gå upp en halv storlek för mindre nålar (upp till 5mm) och 1 storlek för dom större.

Ljusa
2013-07-19 22:35
#12

Garnet är 4-4.5mm och jag använde en 5mm virknål

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

VildaVittra
2013-07-19 23:26
#13

#12 Är garnet 4-4,5 mm i diameter, eller är det att den storleken på nål rekommenderas?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ljusa
2013-07-20 09:02
#14

Det är storleken på nål som rekommenderas

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Upp till toppen
Annons: