Annons:
Etiketthjälp
Läst 5027 ggr
CamillaS
6/3/13, 9:24 PM

Tips till en total nybörjare

Hejsan!
Såg sånna här söta virkade djur i en grupp på Dayviews och föll pladask för dom! Så otroligt söta! Och nu blir jag självklart inspirerad att få prova på detta själv.
Men då kommer massor av frågor upp i mitt huvud!

Var börjar jag?
Vad ska jag börja med att inhandla för saker?
Hur kommer jag lättast igång? 👍

Vill verkligen lära mig detta och bli duktig så jag så småningom kan virka egna djur på fri hand.🐱😊

Annons:
Jessica Holländare
6/4/13, 6:26 AM
#1

Du kan börja med att köpa en virknål och lite nystan. Sen är det bara att kika runt här inne. Finns både mönster och förklaringar på hur man virkar. Det är jätteroligt när man väl kommer igång. 🙂 Lycka till!


[Hjärnans-virvlingar]
6/4/13, 9:10 AM
#2

Som #1 skrev… skaffa en virknål, nr 3 brukar vara en lagom storlek för de flesta nystanen - köp ett nystan du gillar färgen på gärna avsett för virknål 3,5-4 - googla sedan på "amigurumi gratis mönster på svenska".

När du har hittat ett tilltalande mönster kan du läsa den här artikeln och/eller söka på youtube för att lära dig själva virkandet.

Välkommen till oss, hoppas du ska trivas och lycka till med ditt amigurumiskapande!

CamillaS
6/4/13, 12:27 PM
#3

#1 Tack för tipset! Och tack! Verkar så krångligt i början hehe

#2 Ok spelar det någon roll vad för garn det är?
Kan du länka till något klipp som du tycker är bra? :)

Tack så mycket, det tror jag säkert! 🙂

[Hjärnans-virvlingar]
6/4/13, 1:54 PM
#4

#3 Det spelar ingen roll vilket garn det är… favoriter är något man skaffar sig när man virkat ett tag.

Hur man virkar luftmaskor

Hur man virkar fasta maskor

Hur man ökar

Hur man minskar

Hur man gör en smygmaska

Lycka till!

CamillaS
6/4/13, 3:03 PM
#5

#3 Ok. 🙂

Hmm jag får ingen av dina länkar att fungera.😐

LinaLj
6/4/13, 3:52 PM
#6

Börja med att rota igenom garnbutikens rea-låda. Det är bra att börja med garn som man inte har investerat allt för mycket pengar i om man skulle behöva repa upp eller klippa upp det man har gjort. Det kan ju lätt hända i början.

Drops finns massor av bra instruktionsvideor om hur man virkar (och stickar)

Annons:
nakenkatt
6/4/13, 4:53 PM
#7

mitt favoritgarn är ju tilda.

Cahira
6/4/13, 6:11 PM
#8

Jag fick garnrester och en nål av en bekant och ugglade runt på youtube. Jag kände personligen att jag tjänade mer på att lära mig engelska mönsterförkortningar eftersom jag kan hitta så mycket mer mönster på det sättet. Jag har nu kommit långt nog att jag kan i mitt huvud översätta svenska mönster så jag förstår dom då de flesta amigurumis har samma tekniker i överlag så det blir lite logiskt. :) 

Att jag är vänsterhänt och lär mig lättast genom att SE hur jag ska göra är ännu en orsak till att jag valde youtube. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CamillaS
6/5/13, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Idag har jag köpt en virknål nr 3mm och tre akryl garn med märket Skotte. tyvärr avsett för nål 4½ men hoppas det går bra endå? Fanns ingen annan storlek i affären. Köpte det på Konsum så det är antagligen inte så konstigt att dom inte har så stort sortiment att välja på. Ingen aning om det garnet är bra men men jag får endå något att leka med så länge tills jag i såfall köper något bättre. 😃
Så nu sätter vi igång!🤪

naaw
6/6/13, 2:58 PM
#10

Virknål 3 ska nog gå bra till det garnet :)

karro1999
6/7/13, 3:12 PM
#11

lycka till, hoppas du kommer på något fint att göra

CamillaS
6/7/13, 5:47 PM
#12

#10 Va bra. Fast ibland känns det som att garnet är för tjockt för denna nål. Tappar maskan ganska ofta. Kanske bara är mitt fel som är ovan.🤦‍♂️

Jag försöker och försöker men får endå inte till det! Speciellt inte en magisk cirkel.. Känns som överkurs för min hjärna.🤔

Cahira
6/7/13, 7:16 PM
#13

övning ger färdighet :) kolla youtube så du har visuell lärare med dig :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
CamillaS
6/7/13, 8:52 PM
#14

Jo det gör det absolut! Men det hjälper inte mig om jag inte förstår hur jag ska gå till väga.😉

Har kollat på många youtube klipp, men dom flesta går för fort. Eller så klipper dom klippet precis där jag hade behövt se för att fatta. Eller så har dom fingrarna i vägen.🤔

karro1999
6/7/13, 8:59 PM
#15

#12 jag hade jättesvårt med magisk cirkel först , men när min textilslöjdslärare visade kunde jag

CamillaS
6/7/13, 9:04 PM
#16

#15 Ja den verkar klurig för en nybörjare. Hmm ja, själv går jag inte i skolan längre så kan inte fråga min lärare om hjälp. ;)
Vet inte vem jag ska fråga heller.. Mamma virkade mycket när hon var ung men hon har glömt bort mycket. Och den magiska cirkeln är vel kanske mest användbart när man ska virka amigurumis?

karro1999
6/7/13, 9:07 PM
#17

#16 jag tror det är mest när man virkar amirugumis kanske grytlappar, har aldrig gjort något mer än amirugumis faktiskt

Cahira
6/7/13, 9:17 PM
#18

http://www.youtube.com/watch?v=YfKKoU4HpCs pausa varje steg så ska det nog gå bra! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CamillaS
6/7/13, 9:18 PM
#19

#17 Är du duktig på att virka? Hur länge har du gjort amigurumis? :)

CamillaS
6/7/13, 9:21 PM
#20

#18 Åh tack så mycket, hon visade på ett bra sätt och hade inte fingrarna i vägen. Precis så jag ville bli visad. Kanske om jag har tur nu så kan jag fixa det där steget jag också.😃

Annons:
Cahira
6/7/13, 9:24 PM
#21

Jag hade extra problem för jag är vänsterhänt och det blev skitsvårt att lära sig spegelvänt.. men det gick det med! Hittade några vänsterhänta filmer och nu går det hyfsat bra! :) Fast jag undviker den om jag kan. haha :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CamillaS
6/7/13, 9:29 PM
#22

#21 Ohh Vänsterhänt, det är min mamma också så det var inte så lätt att förstå sig på det när hon försökte visa mig lite maskor haha.
Själv är jag högerhänt. ^^

Har du virkat länge? Vill du visa något du har gjort? :)

Cahira
6/8/13, 12:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag började i november kanske så jag är rätt mycket nybörjare jag med :) 

La upp några bildlänkar i tråden "Er första Amigurumi" :) 

Jobbar på den där hitta nemo sköldpaddan just nu men min hand gör ont så fort jag börjar så går snorlångsamt. :/ 

Vad jag fick klart nyligen som inte var en amigurumi var en hundtröja :) Ville flagga att jag o hunden är från sverige :) 

Mätte upp hunden, ritade upp måtten på ett papper och måtta till korset på pappret och sen virkade jag bara efter papperet :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CamillaS
6/8/13, 11:18 AM
#24

#23 Vad fina saker du gjorde. Gillade speciellt din orm. :)
Aj, ja det är inte roligt när handen gör ont. Har du en vanlig virknål eller en ergonomisk som ska vara skönare att virka med?

Jasså, vad roligt, den blir säkert jättefin! Är det pappan i filmen eller den lilla sköldpaddan? Minns inte vad dom hette. ^^

Oh wow! Härligt jobbat och vilket tålamod du måste haft! Hur lång tid tog det att göra klart den där tröjan? Verkligen jättefin!😃

CamillaS
6/8/13, 5:50 PM
#25

Är så glad! Nu har jag äntligen lyckats göra en magisk cirkel! 😃
Känns som att jag snart kan börja på min egen amigurumi. Luftmaskor, fastamaskor oden magiska cirkeln känner jag att jag behärskar rätt så bra nu. 🙂 Det jag inte har satt mig in i än är ökningar och smygmaskor. Men jag känner att jag förstår mer och mer nu, vilket är väldigt kul!👍

Cahira
6/8/13, 6:06 PM
#26

Grattis! :D 

Vet inte vilken av dom det är, den finns i en tråd här.. tror tråden heter sea-turtle eller nåt sånt :) Och jagh ar både och och jagfår ont av båda, men tar längre stund för ergonomiska nålen helt klart. 

Tröjan började jag på i mars och den blev klar för nån vecka sen. Den var jag tvungen att göra med en icke ergonomisk så kunde bara göra typ 1 dm och sen var det kört. Ibland fick jag vänta tre dagar innan jag kunde göra nåt igen. Jättedrygt, så tror inte det blir fler storprojekt för min del. Men det var kul!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nakenkatt
6/8/13, 7:23 PM
#27

jag gör aldrig den magiska cirkeln.gör två luftmaskor och sex i den första.

Annons:
CamillaS
6/9/13, 10:55 PM
#28

#26 Dom sköldpaddorna var jätte söta i den tråden. :)

Aha vad jobbigt att man inte slipper det onda. Lär ju få känna på det själv snart, så mycket som jag virkat dom senaste dagarna.😃
Ja, kan tänka mig att det nog kommer ta ett tag innan du börjar med något stort igen. ^^

#27 Jo det har jag märkt fungerar det också. Nu kan jag iaf båda. :)

CamillaS
6/9/13, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu har jag börjat på min första amigurumi! 😃
Det finns säkert massor av fel på delarna, men ja får som sagt tänka att det är min första och att jag lär mig nya knep och maskor hela tiden.🙂

Cahira
6/9/13, 11:52 PM
#30

Härlig början! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nakenkatt
6/10/13, 11:54 AM
#31

Toppenbra!!!!! snart är du fast i denna underbara hobby.

CamillaS
6/10/13, 4:30 PM
#32

#30 Tack! 🙂

#31 Det är jag redan!😃

CamillaS
6/10/13, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hmm… Försöker att göra kroppen nu. Men fattar inte riktigt vad jag gör för fel. Virkningen drar i hop sig för varje varv.  Och sen blir maskorna färre känns det som. 🤔
Det är denna tutoral jag försöker följa.

Nån som kan hjälpa?

CamillaS
6/11/13, 2:10 PM
#34

Ingen som vet eller har någon idé om vad jag gör för fel?

Annons:
[Hjärnans-virvlingar]
6/11/13, 3:04 PM
#35

Hmmm… svårt att säga vad du gjort för fel, det syns inte på bilden men videon visar:

varv1: 9 fm i magisk cirkel (9st)

varv2: 2fm i varje maska (18st totalt)

varv3: 1fm, 2fm i 1, 1fm, 2fm i 1, fortsätt varvet runt (27st totalt)

varv4-12: 1fm i varje maska, (27 maskor på varje varv i 9 varv)

Så det gäller att helt enkelt räkna maskorna ordentligt varje varv och hålla koll på ökningarna… Det är lätt att tappa bort sig på t ex varv 3.

Försök igen så går det nog bättre…😉

CamillaS
6/11/13, 3:19 PM
#36

#35
varv3: 1fm, 2fm i 1, 1fm, 2fm i 1, fortsätt varvet runt (27st totalt)

Menar du att jag ska göra 1 fast maska i första maskan och sedan två fasta maskor i nästa maska? Typ alltså varannan?

Cahira
6/12/13, 1:56 AM
#37

Ja precis så :) en ökning = två fm i samma maska, och varv 3 är det ökning varannan maska. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CamillaS
6/12/13, 1:15 PM
#38

Aha tack! Ska prova det. Förhoppningsvis kanske jag kommer någon vart då. ^^

CamillaS
6/16/13, 12:40 PM
#39

Jag har beställt hem en bok av Mia Bengtsson och gav det ett försök att virka den där lilla blå valen kommer då till ett ställe där det står:
Varv: 2: [2i1 x6 (12)

Vad innebär x6?

Sedan står det: Fena 2st.
Varv 1: 4fm (4)
Hur ska man då börja det varvet? Med en magisk cirkel? Eller luftmaskor?

Kan någon förklara? 🙂

karro1999
6/16/13, 2:23 PM
#40

jag har virkat det är inte säker på fenan men x6 betyder att du ska göra 2i1 sex gånger

LajvKrattan
6/16/13, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Hon påbörjar alla saker på samma sätt. Först gör man två luftmaskor. Sedan gör man alla maskor på första varvet i den första maskan. 

När man ska virka så följer varven ofta ett mönster. Om du t.ex. ska öka från 12 maskor till 18 ska du göra en fast maska, öka, en fast maska, öka, en fast maska, öka. Det blir väldigt repetitivt. För att spara tid och göra det mer läsligt skriver hon vad man ska göra inom klamrar [] och sedan hur många gånger man ska göra det inom klamrarna.

Varv 3: [1fm, 2i1] x6 (18)

Det betyder att du ska göra en fastmaska och en ökning och sedan upprepa det hela sex gånger. Då ska du ha arton maskor. Capiche? 😎

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
CamillaS
6/16/13, 2:44 PM
#42

#41 Aha tack då förstår jag det. :)
Är det som #40 säger?

LajvKrattan
6/16/13, 2:46 PM
#43

Ja. Har du läst virkskolan? Där beskriver hon hur man påbörjar varv och hur mönstrena är uppbyggda.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

CamillaS
6/16/13, 3:13 PM
#44

#43 Jo det har jag. Men jag vet inte, kanske är lite trögfattad. 😐

karro1999
6/16/13, 3:24 PM
#45

#44 jag hade också svårt med det, det är mycket lättare när någon visar hur man gör

CamillaS
6/16/13, 3:41 PM
#46

#44 Ja, precis. Eller berättar mer detaljerat. 🙂

Cahira
6/16/13, 9:15 PM
#47

Varv: 2: [2i1 x6 (12) 

Vad innebär x6?
Gör det sex gånger (12) innebär 12 maskor på det varvet totalt. :)

Sedan står det: Fena 2st.
Varv 1: 4fm (4) 
Hur ska man då börja det varvet? Med en magisk cirkel? Eller luftmaskor?

Fenor görs ibland platta, hur ser hela fenamönstret ut? Låter som dom menar luftmaskor så vågar inte svara säkert förrän man ser hela mönstret.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LajvKrattan
6/16/13, 9:34 PM
#48

Jag har det där mönstret. Fenorna görs inte platta utan i en spiral. Man gör fyra fastmaskor och sedan två varv.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Upp till toppen
Annons: