Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 9556 ggr
AnnelieKatt
4/19/13, 6:22 PM

Montera säkerhetsögon

Hej, jag har nyss köpt säkerhetsögon till en drake som jag håller på att virka. Jag har aldrig använt säkerhetsögon förut och jag inser att jag har ingen aning om hur man sätter fast dem.

Finns det någon som har tips på hur man gör?

Tacksam för tips!
/Annelie

Annons:
Cahira
4/19/13, 6:26 PM
#1

Är det sånna man syr fast, limmar fast eller knäpper samman två delar?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnelieKatt
4/19/13, 7:03 PM
#2

Förlåt tänkte inte på att det nog finns olika sorter!
Dem jag har är det två delar som man ska sätta ihop på nåt vis… Det är ögonen som sitter på en sorts "pinne" sen är det som en bricka som jag antar att man ska trycka fast, med själva "tyget" eller virkningen emellan. 

De jag har är i plast, om det gör nån skillnad vet jag inte. (de finns tydligen även med metall) Jag köpte dem via Janna på "garngalning.blogspot.se".

Hoppas det blev ett vettigt svar på frågan… *Haha* är nog inte så bra på att förklara…

[Joanna76]
4/19/13, 9:21 PM
#3

Det är precis som du tror, stick in ögat genom virkningen och tryck fast brickan på baksidan. Obs att detta kan vara väldigt svårt och man får verkligen ta i för kung och fosterland 😂

[nadvard]
4/20/13, 7:25 AM
#4

Som föregående säger så måste man verkligen ta i! Och se till att du placerar de helt rätt innan du trycker fast dem. De går inte att få bort dem sen😛

AnnelieKatt
4/20/13, 3:20 PM
#5

Detta verkar vara ett hopplöst projekt för mig att få fast dem. Jag har dessutom väldigt svaga och värkande händer o fingrar. Jag begriper inte hur jag ska få fast dem.

Jag inser att jag måste nog tänka på andra alternativ till ögon. Den som ska få draken när den är klar är en kille/min brorson som fyller 4 år (han ska få den till sin födelsedag). Så han är väl över den åldern då säkerhetsögon skulle vara ett måste av rent säkerhetsskäl (så han inte pillar i sig dem/smakar på dem) så därför borde det väl funka med andra alternativ i det läget.
Japp ska fundera vad jag kan hitta på…

Men tack för er hjälp i alla fall!🌺

Cahira
4/20/13, 4:12 PM
#6

Jag brukar stora upp hålet med en sax, gnugga runt den i hålet lite så det blir liiite lättare att trycka in, men inte så lätt att den kan glida ut igen. Kanske är nåt för dig? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
lilla-icka
4/20/13, 5:07 PM
#7

Det brukar fungera att sköra små skåror med en brytbladskniv då går det lättare. Alternativet är att virka ögon och sy fast dem - vilket är det absolut säkraste alternativet om man inte vill riskera att ögonen lossnar för säkerhetsögon KAN faktiskt lossna, jag har haft sönder flera när jag försökt att montera dem…

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

AnnelieKatt
4/21/13, 8:24 AM
#8

Tack alla för era tips, jag ska prova mig fram lite till innan jag ger upp ang säkerhetsögonen.

Som lilla-icka skriver, det finns ju bra alternativ, andra sorters ögon (tex virkade).

Tack alla
/Annelie

Upp till toppen
Annons: