Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 8107 ggr
catlins
4/17/12, 5:14 PM

Smygmaskor

Jag blir inte klok på en grej.

När man ska avsluta med en smygmaska, och göra en luftmaska; vilken maska är då första maskan på nästa varv? Hoppar man över en då, är det nästa maska som vanligt eller är det samma maska som man gör smygmaskan i?  I det mönster jag gör nu måste man hoppa över en för att det ska stämma men det låter så konstigt.

Förstår inte och när jag inte förstår blir jag lite smågalen ;)

Besök mig gärna på Ronias matte

Annons:
lilla-icka
4/17/12, 5:55 PM
#1

Det är nog rätt olika från designer till designer. Jag skippar oftast smygmaskor och avslutar i sista m för att det lättare ska stämma, men annars gör jag den första m med  ny färg i samma maska som smygmaskan…

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

catlins
4/17/12, 6:42 PM
#2

Aha, då kanske jag vågar strunta i dom då för dom förvillar mig mest. Vad bra att jag fick reda på att det kan va olika från folk till folk, det förklarar en hel del :) Tack!!

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
4/17/12, 6:43 PM
#3

Fast struntar du i luftmaskan då med?

Besök mig gärna på Ronias matte

lilla-icka
4/17/12, 7:00 PM
#4

Ja när jag virkar amigurumis få avslutar jag egentligen aldrig ett varv för att börja med en ny färg utan jag gör ett färgbyte, så jag råkar aldrig ut för det där med luftmaska om jag inte fram och tillbaka på någon del vill säga, så kan luftmaskor förekomma.

Jag känner att det blir svårt att förklara, men vad jag försöker säga är att vid amisar som virkas runt runt, så virkar jag sällan smygmaskor som avslutning vid färdig del, och vid färgbyte så gör jag ett löpande färgbyte då jag tycker det e enklast å smidigast…

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

catlins
4/17/12, 7:05 PM
#5

Jag håller på o virkar hundar ur en bok som heter Amigurumihundar och där är det ett jädra tjat om smygmaska och luftmaska, utan färgbyte,  men jag ska testa att strunta i dom.

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
4/17/12, 10:00 PM
#6

Äsch jag tror jag ger upp, om jag struntar i smygmaskorna blir mönstret snedvridet :(

Besök mig gärna på Ronias matte

Annons:
lilla-icka
4/17/12, 10:28 PM
#7

Det kan vara nackdelen med att strunta i dem i ett befintligt mönster. Rynkar på näsan

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Chalin3
4/18/12, 11:41 AM
#8

I dom mönstren göt du smygmaskan i den maska som börjar varvet, i luftmaskan.

Alltså varvet börjar med1lm (=samma höjd som en fm) sedan tex,25 fm avsluta med sm, så smygmaska i luftmaskan.

Förstod du något av den förklaringen.

Jag gillar eg detta med sm för jag tycker det ofta blir snyggare med avslutade varv .

catlins
4/18/12, 2:15 PM
#9

Japp jag förstår men det verkar inte stämma på detta diagrammönster, det som stämmer bäst är om jag hoppar över en fm i början efter jag gjort luftmaskan, är det inte konstigt?

Besök mig gärna på Ronias matte

Chalin3
4/19/12, 8:19 AM
#10

Ja det är precis så det ska vara. Den första lm ersätter den första fm.

Fast ibland kan jag tycka det är bättre och hoppa över den sista maskani stället.

Men sedan ärdet såi vissa mönster (bara för att krångla till det ännu mer) att sm och lm inte räknas in som maskor, alltså de ska göras men de räknas inte när antalet maskor anges, de ligger så att sägautanför själva räkningen.

catlins
4/19/12, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hm, kan inte alla tänka lika så skulle det vara så mycket enklare :D

Det här blev iaf resultatet, en sned liten vovve ;)

Besök mig gärna på Ronias matte

Chalin3
4/19/12, 7:05 PM
#12

Åh vad sötden blev.

Jag har gjort en svart och vit fransk bulldogg

catlins
4/19/12, 7:09 PM
#13

Ja jag funderar på att göra den med, är den ur samma bok? Blir dina oxå snedvridna?

Besök mig gärna på Ronias matte

Annons:
Chalin3
4/19/12, 8:00 PM
#14

Nej det tycker jag inte att den blev. Fast av bilden att döma ser inte din heller så sned ut.

Skase om jag lyckas få in bilderfrån telefonen till datorn,då lägger jag upp någon här.

catlins
4/19/12, 8:14 PM
#15

Ja gör jättegärna det :)

Besök mig gärna på Ronias matte

Chalin3
4/19/12, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ska seom jag lyckas få in det här nu då

Då ska det helst komma en bild på framsidan häroch sedanenpå baksidan. Lite suddig bilddå telefonen saknar autofokus.

Chalin3
4/19/12, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Baksidan. Försökte glesa ut maskorna vid färgbytet lite för att lättare se att jag tycker det blev ganska rakt.

Visst lite snett blir det ju jämfört med stickning, då hamnar ju maskorna rakt ovanför varandra men här hamnar dom ju lite förskjutet till varandra.

Linnet
4/20/12, 8:37 AM
#18

Det blir ju alltid lite snett då man virkar runt eftersom maskorna inte hamnar rakt över varann utan det blir en liten förskjutning varje varv,

catlins
4/20/12, 9:20 AM
#19

Jättefin var lilla frallan :) Kul att se, ska nog våga mig prova på den senare.

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
5/4/12, 11:11 PM
#20

Nu är jag igång med en hund igen och blir lika tokig denna gång på dessa smygmaskor… är det nån som virkat ur den här boken och vet hur hon tänker författaren?

Besök mig gärna på Ronias matte

Annons:
catlins
5/5/12, 7:07 PM
#21

Alltså räknas luftmaskan som första maskan eller räknas smygmaskan som första maskan, eller är de två i slutet av ett varv…gah, detta driver mig verkligen till vansinnes vansinne!!

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
5/5/12, 7:32 PM
#22

Mitt problem är att när jag byter varv med smyg, luftmaska så blir det ändå så pass snett, precis som att jag förflyttar bytet bakåt en maska varje varv.

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
5/5/12, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Så här blir det! Varför?

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
5/7/12, 3:45 PM
#24

Ingen som vet varför eller får ni oxå så?

Besök mig gärna på Ronias matte

Chalin3
5/7/12, 9:01 PM
#25

Testa att hoppa över första maskan istället för den sista. Så lm ersätter den första maskan.

catlins
5/7/12, 11:22 PM
#26

Bilden är virkad så, att första maskan är överhoppad. Enligt mönstrets diagram ska det vara så men det blir ju snett iaf :(

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
5/7/12, 11:35 PM
#27

När du hoppar över sista maskan istället, gör du då smygmaska plus luftmaska i slutet av varvet då? Förstår inte vad skillnaden blir bara för att man gör det i slutet, det blir väl lika snett iaf?

Besök mig gärna på Ronias matte

Annons:
Chalin3
5/8/12, 7:46 AM
#28

Nej inte riktigt så. Antingen börjar du varvet med en lm sedan fm i nästa m. Men för att du ska få rätt antal maskor måste du hoppa över en m i slutet, (annars bllir det en extra för varje v)

Annars gör du lm hoppa över första m och sedan fm i följande m.

Ibland gör jag så att jag kör ca 2-4 v på första alternativet och sedan ett v med det andra för att hålla linjen så rak som möjligt.

Hur många varv jag gör av första beror på hur tjockt garn och krok är.

catlins
5/8/12, 4:09 PM
#29

Tack för ditt svar, jag ska fortsätta kämpa och hoppas jag hittar något som blir bättre.

I varianten där man börjar varvet med en lm sen en fm i nästa m, hur slutar man då det varvet? Med en smygmaska först och sen hoppa över en? Eller hoppar över en och sen smygmaska?

Besök mig gärna på Ronias matte

Chalin3
5/8/12, 4:42 PM
#30

Hoppar över sista och sedan sm i lm som gjordes i början av varvet.

catlins
5/8/12, 4:44 PM
#31

Va bra, tack igen för alla dina svar Skrattande

Besök mig gärna på Ronias matte

Neaneon
5/9/12, 12:28 PM
#32

Jag har precis virkat en solhatt där man skulle börja och sluta med en lm resp sm. Det jag gjorde för att få det att gå ihop (för det va inte beskrivet) var att jag började ett varv med en lm och en fm i samma maska som sm från föregående varv, sedan virkar jag runt och när jag kommer till slutet så hoppar jag över sm och lm från innan och gjorde ny sm i första fm.

http://frubaver.blogspot.com/

catlins
5/9/12, 2:48 PM
#33

Hm, så du hoppar över två st?

Besök mig gärna på Ronias matte

Neaneon
5/14/12, 10:36 AM
#34

Två maskor ja!

http://frubaver.blogspot.com/

Annons:
Upp till toppen
Annons: