Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 16312 ggr
lilla-icka
1/2/12, 10:26 AM

Något för alla virkare att tänka på...

Börjar det nya året med ett inlägg så här årets andra dag och detta inlägg kommer att handla om rädsla och ilska.

*****

Jag har på flera håll sett, fått höra, och stött på virkare som, inte har någon skam i kroppen. Jag menar dessa virkare som säljer färdiga ´gurumis efter andras mönster. Mönster som är genomarbetade av upphovskvinnan som hon även i skrift i samband med mönstret även uttryckt att ´gurumisarna inte får säljas, ej heller mönstret som i bland är gratis, och ibland kostar en liten slant att köpa av upphovskvinnan.

Om det är så, att en virkare vill få igen pengarna på det hon/han virkar så anser iaf jag att han/hon ska virka efter egna mönster. Det är INTE ok att sälja ´gurumis som andra arbetat hårt för att framställa mönster till och vill dela med sig av till andra på ett eller annat sätt. Det är INTE ok att stjäla någon annans hårda arbeta och kalla det för sitt, även om man bara gör små, små förändringar. Det är ändå till största del någon annan som har skapat detta mönster, och det borde ALLA respektera, oavsett hur girig och egotrippad man är.

Med tanke på allt detta, så är jag därmed rädd att samma sak kommer att hända de mönster som jag vill ge ut i min kommande bok, det har ju faktiskt redan hänt ett eller flera av mina gratismönster tidigare så varför skulle det inte kunna hända mönster som man även behöver köpa för att virka efter (det blir ju ytterligare en kostnad för virkaren som vill sno andras idéer).

Jag vill inte nedslås av detta, jag vill ju dela med mig av mina kunskaper till de som uppskattar att få hjälp med ´gurumisar att virka, trots att de måste köpa mönstret och sedan inte får sälja de färdiga ´gurumisarna. Jag vet att jag måste hålla mig positiv till omvärlden, men det är svårt när allt fler ´gurumiskapare blir kapade och andra virkare stjäl deras mönster och säljer färdiga alster gjorda efter någon annans mönster, och även påstår att det är deras eget mönster.

Om DU vet med dig att DU är en av dessa oärliga virkare så ber jag DIG vänligen, men bestämt att sluta upp med detta. Du förstör för ALLA andra HEDERLIGA virkare som inte förtjänar detta inlägg. Jag riktar därmed INTE detta inlägg mot de som är ÄRLIGA och SNÄLLA, utan till ER som inte har någon skam i kroppen och STJÄL andras verk och kallar för era egna.

Som sagt, bara för att DU ändrar några små detaljer här och där i ett mönster, betyder det inte att det är DITT att sälja ´gurumis från. Om du inte fått godkänt att upphovskvinnan till originalmönstret vill säga.

Så om DU är en oärlig virkare, så sluta med det NU. Skapa DINA egna mönster istället, det blir mycket bättre stämning i virkvärlden då.

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Annons:
Amigurumigalningen
1/2/12, 4:04 PM
#1

Jag håller verkligen med dig! Jag hatar sådana som snor mönster och säljer antingen det eller en färdig figur för att man själv ska få pengar. Har som tur är inte råkat ut för detta personligen, men jag har varit med om de som tar bort mönster från tex bloggen eller liknande för att det är så många som försökt sälja det! En annan sak som jag undrar lite över är att jag hittat flera Järbo mönster som sålts för 20-40 kronor, detta tycker jag verkligen är en sorts bedrägeri. Man kan skriva ut det gratis på www.jarbo.se och tycker synd om de som köper dessa mönster som frÅn början är gratis hos upphovsmannen. Ibland blir man arg! Men jag kommer verkligen köpa din bok! Verkar sjukt rolig, så jag tycker du kör pÅ och sedan får du väl anmäla mönstret eller figuren om du ser den på någon sida, så tror jag nog de tar bort den. Men vad vet jag egentligen? Kör på! Titta gärna in på min blogg: www.lillatantensvirkning.blogg.se

LadyNight
1/3/12, 3:53 PM
#2

Bra skrivet! Hoppas att din text ger en tankeställare till dem som behöver det, för detta är verkligen ett tråkigt problem.

Idd
1/3/12, 10:37 PM
#3

Jag måste nog säga att jag tänker lite annorlunda om mina mönster. Jag tycker att det är roligt om människor virkar och säljer mina figurer. Jag får förfrågningar om det går bra att sälja figurerna och det tycker jag om det är i en liten omfattning och om de berättar vart mönstret kommer ifrån.

Jag vet att jag aldrig kommer att sälja färdiga figurer och då ser jag det som reklam om figurerna syns på flera ställen. Jag tror att det leder till att fler personer köper mönster av mig.

Jag har även sett mina figurer där det inte anges vart designen kommer ifrån. Det är givetvis tråkigt men jag vill inte lägga energi på att ogilla dessa människor. Det är så här internet fungerar och då vill jag hellre hitta på saker som folk vill betala för.

Detta är som sagt mina tankar och jag vill gäna höra vad ni tycker om dem?

OXOX Ida

madebyyou.se

Emmamalmstrom
1/3/12, 11:59 PM
#4

Nu virkar jag inte så mycket att sälja ens finns i tanken.

Men när denna fråga tas upp så, undrar jag var gränsen för ett eget mönster egentligen går. Man har ju sett hur många punchrullar, prinsesstårtor, jordgubbar etc, som helst på nätet. Likaså ni som säljer böcker och mönster, vissa av mönsterna är ju relativt lika amerikanska mönster (och då är många inspirerade av Norma Janes underbara bakelsemönster).

Många av amigurumisarna är ju också uppbygda på liknande sätt.

Det kan vara en intressant diskussion särskilt från er som virkar mkt.

Om jag gjorde mönster skulle jag tycka att det var ok att sälja figurerna, om jag sålde mönstret.  La jag ut mönster gratis skulle jag tycka att det var tråkigt om någon tjänade pengar på min generositet.

Men det är bara vad jag tycker…

Emmamalmstrom
1/4/12, 12:24 AM
#5

En sak till jag kom att tänka på innan det är dags för sängen.

De virkare som är så skickliga, att de kan titta på ett alster och sen virka en liknande figur, är de också oärliga virkare? Eller är de bara oärliga om de säljer figuren? Eller är de ens oärliga då.

Om två vikare kommer på en liknande idé tex en virkad luciakrona, vem har mest rätt till att sälja verket. Är det den som lägger upp den på sin blogg (om personen har en blogg) först eller?

Pysselkiisen
1/4/12, 5:47 AM
#6

Bra frågor Emma och det är frågor som ofta kommer upp när det gäller detta ämne, ska försöka göra det lite lättare :)

Det finns två lagar som kan skydda en designer från stöld.

1, Lagen om mönsterskydd, detta skydd måste man ansöka om att få hos PRV och kostar massor med pengar (1900:- för 5 år) och då skyddas formen och utseendet på din design. Säg att jag designat en mycket unik amigurumi med ett speciellt utseende. Har jag mönsterskyddat den så får ingen göra en design som liknar den jag har gjort. (gäller även för andra handarbeten, så behöver inte vara att någon virkar något liknande)

2, Lagen om upphovsrätt som skyddar det skrivna mönstret. Lagen träder in så fort ditt verk uppnått en viss verkshöjd (behöver alltså ej ansöka om detta, det sker automatiskt!). Vilket inte är speciellt svårt att göra men saker som du själv nämnde som dammsugare, prinsesstårtor lär inte skyddas av lagen om du som designer inte kan bevisa att något är specifikt unikt med just ditt mönster. Lagen börjar gälla så fort detta mönster är nerklottrat någonstans, blogg, dator, antekningsbok eller näsduk :) Men är man rädd om sitt mönster är det viktigt att dokumentera datum för klottrandet och på något sätt bevisa detta. Tex be ett vittne skriva under på att mönstret fanns detta datum, lägga ut offentligt på en blogg, ta foto med en kamera som sparar datum/tid osv. Skulle det bli en tvist om "vem som var först" är det alltså upp till bevis som gäller. I detta fall kan alltså någon kolla på en bild och sedan "apa" efter, det knepiga här är ju om det blir väldigt likt att den som "apat" måste kunna bevisa att hon/han inte virkat efter designerns mönster utan enbart ifrån bilden.

I vissa fall är det ju väldigt uppenbart vem som har brutit mot lagen men ibland kan det vara väldigt svårt att avgöra och då får man försöka kommunicera och hitta en lösning. Går inte det så får man låta en domstol/domare avgöra. Även här är det ju viktigt att ha så mycket bevis som möjligt!

Så ni som designar och är oroliga: se till att vara noga med dokumentation för att undvika tråkigheter. Tyvärr kommer det alltif finnas rötägg ibland oss men många ber faktiskt också om ursäkt och tar bort det som förargar designern.

Personligen har jag haft två fall av stöld på väldigt kort tid och båda har envist hävdat att de inte gjort något fel trots att man stampat ner lagtexter i halsen på dem och har således också vägrat att sluta sälja… Den ena sålde dock på facebook så jag fick facebook att plocka bort de bilder och inlägg som det rörde sig om så nu är jag slutkörd men nöjd i det fallet :)

Ni som "bara" virkar och är oroliga för att göra fel: FRÅGA DESIGNERN om vad som gäller. 99% av alla designers har med en email eller liknande på sina mönster så att man kan få kontakt med dem, om inte det finns så googla eller fråga på forum om någon vet hur man får kontakt med personen. Chansa aldrig för då kan det bli tråkigt för er båda och tänk på att enligt lagen så är det ni som virkar som är skyldiga att kolla upp vad som gäller! Designern behöver alltså INTE skriva med detta på sin blogg/hemsida/mönster. Står det inget så är det alltså olagligt att sälja!

Ni som virkar efter engelska mönster: copyright-lagarna är betydligt strängare utomlands och det är också mycket lättare i tex USA att stämma någon! Så återigen, fråga designern om vad som gäller om ni är osäkra!

Fick jag med allt? Var det otydligt någonstans eller har ni fler frågor? ;)

 

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

Annons:
Idd
1/4/12, 9:52 PM
#7

Jag tycker precis som Emmamalmstrom att det är svårt att veta vad unik design är när man pratar om Amigurumi. De flesta är ju som sagt uppbyggda på samma sätt.

Jag började sälja amigurumimönster på svenska 2007 för då fanns det bara mönster på engelska. Jag vet inte vad jag vill ha sagt. Bara att jag inte tycker det är så enkelt som lagtexten får det att verka.

OXOX Ida

madebyyou.se

Bikka1
1/8/12, 6:30 PM
#8

Många lovvärda ord. Har oxå sett en del som säljs,men är väldikt likt andras verk

Jag gör inga egna mönster o säljer inga heller, tänker heller inte göra det, allt blir presenter, men jag virkar gärna o mycket efter andras mönster både köpta o gratismönster,svenska o engelska.

Det kan ju inte undgås att man lär sej en hel del hur man virkar. En boll är en boll oavsett vem som skrivit mönstret. Runt virkar man ju nästan alltid.

Ibland ändrar man till något som man tycker ser bättre ut(smaken liksom baken o.s.v )

Har försökt att göra egna mönster men det slutar alltid med att jag har tagit en del här en del där.  Sättet sitter i huvudet. Slutresultatet blir inte heller likt något annat Jag vet inte vems mönster det är, mitt eller alla dem som jag lärt virka av. Tack alla som sitter o gör mönster.

Håller med om att detta är inte enkelt.

Sagaaa
1/17/12, 6:04 PM
#9

Jag kollar också ofta på bilder för att få insperation och förstå hur fugurer är uppbygda. Men då får man ju säga som det är, att man såg en bild med en amigurumi som man försökt efterlikna.

Jag tycker att det är svårt att veta om t.ex mössor som säljs i affärer är patentskyddade, om man får göra en likadan eller liknande? Och får man isånnafall kalla det för en egendesignad  mössa?

Jag säljer inga mönster eller färdiga amigurumis, men jag förstår ändå att det måste vara oerhört irriterande om man kämpar med ett mönster och någon bara i princip kopierar och kallar det för sitt!

KastKatt
1/17/12, 6:41 PM
#10

Jag tycker detta är jättesvårt. Jag spenderar ibland timmar med att bara titta på mönster, så när jag sedan gör något eget så vet jag inte längre vart iden kommer ifrån från första början.

Det finns så mycket, och mycket som är likt andras, så det är jättesvårt.

Jag försöker att göra mina mönster helt egna, men. Svårt är det!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

lilla-icka
1/17/12, 6:44 PM
#11

Jag vill skriva vidare på mitt första inlägg och här kommer det;

Många av mina ´gurumisar är inspirerade av andra filurer, det kan vara andras virkade verk eller ritade verk, ja nästan vad som helst. Några av mina ´gurumis är även mina helt egna, som kommer helt och hållet från mitt huvud. Och jag är stolt över alla mina ´gurumis, oavsett vart idén till den kommer ifrån.

Jag om någon förstår att om man hittar en ´gurumi som man gillar och inspireras av, och sedan vill försöka att skapa något eget utifrån. Jag är inte emot människor som ser på en bild och sedan virkar liknande ´gurumis, men efter eget mönster, det är ibland så jag gör. Det jag tycker att dessa personer då ska göra är att erkänna att de är inspirerade av någon annans, men att det verkligen är ens eget mönster.

Men det är de människor som använder ett redan färdigt mönster, med flit, och sedan ändrar några saker här och där för att sedan kalla skapelsen sin egen som jag inte tycker om. Har man ändrat någons mönster så ska det framgå att man utgått från någons mönster och sedan gjort vissa ändringar. Och vill man sedan sälja det mönstret, så anser jag att man ska ta kontakt med "originalskaparen" och höra vad den har att säga om saken. Jag vet att jag skulle nog inte vara helt emot det, men jag vill ändå bli tillfrågad innan.

Som sagt, jag anser att alla får inspireras av andras verk, bara man inte ändrar i någons redan befintliga mönster och kallar det sitt eget.

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

lilla-icka
10/23/12, 10:17 AM
#12

Knuffar upp denna tråd för nytillkomna medlemmar att ta del av. Bra att tänka på inför tänkt försäljning av skapade alster.

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

karro1999
10/23/12, 4:23 PM
#13

jag tycker det är bra att man skriver en sån här tråd. har aldrig varit med om det är ny med det här med virkning.

Annons:
[Joanna76]
10/23/12, 8:27 PM
#14

Tråkigt med sådant, har haft turen att aldrig fått något stulet men Virkpia som har en fantastisk blogg med massa mönster, tips och tekniker på virkade plagg har nyligen beslutat att inte lägga ut gratis mönster just pga detta.

Blev så arg när jag läste hennes inlägg, hur dumma är dessa människor som stjäl? Tror dom att ingen kommer fatta att det är stulet?

En varning till er, flera bloggare har upptäckt att på tradera så säljer en del färdiga gurumis efter deras gratis mönster. Tradera själva gör inte mycket för att hjälpa till Skrikandes

[Rhonda]
12/20/16, 11:06 AM
#15

#0 Läst. Det är inte mycket man kan göra åt problemet. Det finns överallt. Likadant med scrapbooking stämplar. 

Det finns, har alltid funnits o kommer alltid att finnas oärliga människor - tyvärr.  Vi som är ärliga respekterar upphovspersonens villkor.

Veda
1/4/17, 12:27 PM
#16

En liten fundering bara. Varför köpa ett mönster för att virka 1 figur? Då kan man väl lika gärna köpa den färdigvirkade saken. Jag gör smycken och när det gäller dessa mönster är det vanligt att man får sälja alstren i några exemplar, men inte industriell tillverkning. För att få igen pengar för materialet etc. 

Jag började sälja mina smycken när jag hade gjort tjugo par örhängen, insåg då att jag aldrig själv skulle kunna använda allt. Nu har jag hållit på i snart 15 år men än har jag inte gjort några förtjänster men genom att sälja så har jag minimerat kostnaderna för materialet.  (Vill poängtera att de gånger jag inte designat själv har jag erhållit tillstånd från mönstertillverkaren.)

Det är väl likadant med virkning? Varför inte tillåta att man får sälja några stycken så länge man ger credit till mönstertillverkaren? Garn kostar en massa pengar och ärligt talat hur många virkade elefanter behöver man själv?

[klara325]
2/20/17, 11:20 PM
#17

Håller med de som skriver att man borde få sälja saker man gjort av köpta mönster! Och om man ger credd till mönstertillverkaren :) Har inte själv sålt något, men om jag skulle börja borde det vara ok att sälja virkade bakverk! Finns ju hur mycket mönster som helst!

Snöstorm
3/24/17, 4:25 PM
#18

En liten fråga. Jag förstår verkligen om man är noga med sina mönster när det gäller speciella djur tex men jag virkade en blomma härom dagen, helt på fri hand. När jag sen kollade på nätet så fanns det liknade.

Om jag nu vill sälja de blommorna borde de ju inte vara fel? Jag virkar även kakor, och tårtor, de ser ju ut som de gör, ser sällan på mönster utan på kakan. 

Gör egna mönster när jag ser på kakan eller blomman. Är det fel? Om någon gjort samma o liknade innan.

Om man gör en bakelse från en kokbok, får man inte sälja den bakelsen på en marknad då? Jag fattar inte riktigt. 

Men som sagt, virkar man en speciell elefant, nalle eller så förstår jag.

Veda
3/24/17, 7:22 PM
#19

Så här tänker jag i alla fall: O m du och jag har, var för sig, ha uppfunnit samma sak, så är det ändå vår egen skapelse, även om de är likadana.

Upp till toppen
Annons: