Annons:
Etikettinspiration
Läst 2647 ggr
Chalin3
2011-11-05 13:18

Att sälja efter eget mönster

Tänkte på detta med att sälja efter eget mönster.

Jag hittade innan i år ett mönster från Järbo på tomtar. Den med tomten där bara näsan sticker ut. Tyckte dessa var för stora så jag gjorde ett eget mönster. Jag utgick från samma grundtanke i utseende men gjorde kroppen som en liten rund boll med en liten näsa och luva.

Har virkat sådana för att ha på en vinter/adventsmarknad. Nu när jag tittat runt lite på nätet, bla i en av tomtetrådarna här och hittat figurer som ser ut som mina.

Så min fråga är egentligen var går gränsen för mönsterstöld?

Som här är vi ju flera som gjort nästan exakt likadana tomtar. Fast hur många varianter på klot (kroppen) och kon (mössan) finns det…

Jag har ju inte haft deras tomtar som förebild, och de kan inte använt mina då de inte publicerats någonstans vare sig på bild eller mönstret.

Annons:
Pysselkiisen
2011-11-06 09:43
#1

Upphovsrätten gäller bara när mönstret är unikt och originellt, så endast den som kan bevisa att hon/han var först med tomtarna kan hävda upphovsrätt på dem. Det innebär alltså att personen med "originalet" kan hävda att du kopierat från henne/honom och kan du då inte bevisa att så inte är fallet så skulle du teoretiskt sett kunna få böter och upp till 2 års fängelse. Detta är i teorin… i verkligheten så är det som du själv säger en massa olika tomtar i rörelse och det skulle vara oerhört svårt att säga vem som har upphovsrätt på vad och därmed kan du sälja dina tomtar utan bekymmer :)

 

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

Chalin3
2011-11-06 13:24
#2

#2 Ja det är precis så jag tänkte. När det inte gäller så avancerade saker är du ju jätte svårt att säga vad som är "orginal".

Lite därför jag tänkte att detskulle vara intressant att höra era åsikter om det. Om de flesta här inne resonerar ungefär likadant eller om det skiljer sig mycket.

FÖr mig är det ju jätte svårt att säga var gränsen går, men ju fler detaljer och mer avancerade former desto mer orginellt blir ju mönstret.

beccapysslar
2011-11-06 17:31
#3

Jag tycker inte att det är något problem, som du säger så är det många som har gjort samma sak, även tidigare än för ett år sedan :)


Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: