Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 6074 ggr
[nadvard]
2011-09-18 11:24

Sy fast delar?

Jag tycker att det är oerhört svårt att sy fast delarna till amigurumisarna.
Jag får ta i och kämpa för att få igenom nålen.
Har ni några tips på detta? Och finns det någon superbra nål?Glad

Annons:
Marieki
2011-09-18 14:48
#1

Hvilket garn bruker du?
Når jeg begynte å hekle amigurumi så brukte jeg drops paris, det var stein hardt å sy i (og hekle med også synes jeg…).
Generelt så er det mye vanskeligere/hardere å sy i garn av ren bomull.
Nå bruker jeg nesten bare akryl-garn og det føles mye mykere og lettere å sy i, uansett om jeg hekler kjempestramt (som man jo ofte gjør med amigurumier…)

Det går jo kanskje ann å sy sammen delene med litt sterk sytråd? isteden for å bruke garnet delene er heklet i.. Tynnere nål og tynnere tråd - blir lettere å få igjennom!Skrattande

Bloggen min:  ~Marieki~

Nibu
2011-09-18 15:43
#2

Jag har i vissa fall övergått till att använda textillim då det handlar om

gurumisar som inte ska hanteras våldsamt, jag tycker att det funkar alldeles utmärkt, t.ex så gör jag det när jag ska fästa benen på Mia Bengtssons sköldpadda, tyckte att det var hopplöst att få det snyggt innan men sen jag kom på det med limmet så är jag nöjd =)

välkommen att titta in till mina gurumisars egen lilla hörna

http://amigurumilandet.blogspot.com/

[nadvard]
2011-09-18 16:06
#3

Tack för tipsen!
Måste testa hur det blir med textillimSkrattande
Men håller det ordentligt då?

Nibu
2011-09-18 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja det sitter hur bra som helst om man bara ska ha den som prydnad, till barnleksaker är det väl kanske inte att rekommendera precis,

ibland använder jag bägge alternativen, både lim och nåt stygn..

mitt rådjur har jag använt den metoden för att fästa benen och hon står så fint så =)

välkommen att titta in till mina gurumisars egen lilla hörna

http://amigurumilandet.blogspot.com/

candyme
2011-09-18 18:38
#5

#2 jag minns hur det var att sy fast benen på den figuren.. jättejobbigt och pillrigt..

/Emma

 

 

Namiko
2011-09-18 18:55
#6

Jag syr ihop mina gurumisar med böjda nålar, det är det enda sättet som jag får det riktigt snyggt på.

Är det väldigt hårt virkat och svårt att få ihop på grund av det så skulle jag använda en tunnare nål och nylontråd.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
stina-m
2011-09-19 09:11
#7

jag har en sån här nål http://www.staketshantverk.com/nalar/clover-monteringsnalar-s.html som har en lagom böjd spets. Blir mycket lättare att sy fast delar då tycker jag.

[Birgitta Nyman]
2011-09-19 21:40
#8

Skulle inte klara mej utan min lilla tång att hjälpa till o trycka på eller dra i nålen

[nadvard]
2011-09-20 11:45
#9

Smart med tång! :D
Jag har investerat i textillim nu :D

KastKatt
2011-09-21 22:45
#10

Jag syr i "maskorna" gärna dubbelt i varje maska.

Det håller bra, och syns inte mycket, samt det räcker med en vanlig stoppnål.

(Vilket är fantastiskt annars får jag alltid såriga fingrar.)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: