Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 3033 ggr
krtek
2011-04-09 11:38

En rund platta

Jag trodde att sättet att virka en rund platta alltid var så som det sår i artiklen om frihandsvirkning här på sidan. Alltså att man först lägger upp önskat antal maskor, i nästa varv ökar man i varje, nästa i varannan, sen var tredje osv. Det funkade utmärkt när jag började just med 6. MEN så provade jag att börja med hela 10 maskor i mitten och då blidde det helt fel. Jag hade tydligen ökat för mycket för det blev alldeles vågit. Så vet nån om det finns någon "generell regel"?

Annons:
lilla-icka
2011-04-09 12:32
#1

Ja du.

Börjar jag med för många maskor i som grund har jag alltid stött på problem, jag brukar max ha 8fm i grunden.

Om du ändå vill ha 10 maskor i grunden, kanske du ska börja ditt arbete med en magisk ring istället för 2lm (om det är så du börjar), då kan du justera ditt arbete lättare.

Samt att det efter stoppning brukar, i de flesta fall, rätta till sig, trots att det ser knasigt ut just under virkningen.

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

krtek
2011-04-09 18:06
#2

Nja, jag börjar alltid med magisk ring så det tror jag inte är tricket.

Det är ju inte så att jag måste börja med 10, men när jag gjorde insåg jag att det inte var en sån enkel formel som jag trott och blev mäkta nyfiken.

lilla-icka
2011-04-09 18:58
#3

principen att öka är egentligen den samma, iaf vad jag vet.

så din ökning borde bli:

10, 20, 30, 40, 50, 60, osv

för mig låter det som om det borde bli rätt vågigt,

jag skulle nog hellre virka:

10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45 osv för att minimera risken för vågor.

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Upp till toppen
Annons: