Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 2553 ggr
inkad
2009-10-16 22:50

Nybörjare

som rubriken lyder…TYcker det är kul o virka det lilla jag kan, men jag förstår inte riktigt hur jag ska minska maskor..Kan någon hjälpa mej ?

Tackar på förhand

Annons:
[veralera]
2009-10-17 02:20
#1

Att minska maskor är enkelt. Du bara tar nålen igenom första maskan precis som att du skulle göra den som vanligt, MEN istället för att dra tråden igenom maskan en andra gång, så tar du i nålen i maskan bredvid och drar igenom en maska där, så att du har "dubbelt upp" av maskorna på nålen.

Förstår du?:)

Detta gäller för en fastmaska. När det gäller stolpar och halvstolpar så har jag sett folk som gör lite olika, hur många varv man ska dra igenom etc, men fixar du detta så prövar du dig fram och ser hur det känns bäst för dig.

Casiopeia
2009-10-17 15:39
#2

Du kan även göra det ännu enklare för dig och helt enklet hoppa över en maska. Håll bara ihop virkningen och och gör maskan tajt så syns det inte.  Kolla här för bilder annars!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[veralera]
2009-10-17 18:18
#3

Det där med att hoppa över har jag aldrig fattat:P Tycker det blir jätte ojämt då:PGör bara så sista varvet på rundvirkning när jag ska minska ihop helt…

Fast å andra sidan är jag så j'vla självkritsk att minsta skråma så är jag inte nöjd, fastän någon annan inte ens sett den… Därför majoriteten av mina virkprojekt antingen blir uppnystade och tillbaka till garnnystan eller hamnar i papperskorgen:P

Casiopeia
2009-10-18 04:11
#4

#3 jag har inte det minsta perfektionism i mig, så jag tycker det funkar finemang :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

ilkka
2009-10-18 16:25
#5

Jag brukar minska i endast de främre maskbågarna. Alltså in med nålen i nästa maska, men bara i den främre maskbågen, sedan in i nästa maska (främre maskbågen), sedan drar jag igenom garnet genom de båda maskorna och sedan som en vanlig fastmaska.

Det blir snyggare än att dra igenom båda maskbågarna!

[veralera]
2009-10-18 17:27
#6

#5 Så gör jag också ibland ifall det är ett tunnare garn där det syns mer… Men jag är lat så sitter man och virkar typ framför tvn eller nåt så pallar jag inte kolla ner för att se den ena maskbågen så då är det enklare att bara ta igenom båda haha. Virkar oftast med tjockare garn för tycker det är roligare och jag tror jag har en sväng adhd, eller iaf en hel del koncentrations svårigheter så tycker är så tråkigt med tunna garner, man kommer ingenstans:P

Annons:
MoaW
2009-10-18 17:46
#7

Jag gör såhär Tror det är som #5, men kanske lättare att se med bilder Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Upp till toppen
Annons: