Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 7349 ggr
TigerTassar87
2009-10-02 15:19

Garn?

Har en kanske skit dum fråga men men ….

Kan man andvända stickgarn lika väl som virkgarn till Amigurumi?

Billigaste ställen man kan inköpa på?

Kram

Annons:
Casiopeia
2009-10-02 18:32
#1

Sk. virkgarn är egentligen aldeles för tunt för att virka amigurumis i (tror det mest är gjort för spetsdukar eller liknande). Naturligtvis går det men det blir lite väl pilligt och filurerna blir inte så stora :-)

Vanligt garn som används till stickning går aldeles utmärkt att virka i (se bara upp med de trassligaste varianterna, de är svåra om man är nybörjare) så strunta i vad det heter och välj något som har fin färg, och känns skönt att ta i, det är huvudsaken :-)

Kolla också in lilla garnguiden!

Svårt att tipsa om bra priser, eftersom du inte vet exakt vad du letar efter. Billiga syntetgarner kan du hitta på t.ex ÖB och liknande butiker, men de är kanske inte så roliga. Det skiljer en del mellan olika butiker, olika material och olika märken. Oavsett vilket tror jag att du kan hitta något som passar din smak och prisklass om du kollar in i vilken garnbutik som helst. När du fastnat för ett visst märke kan du leta efter billigare ställen…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Nessie87
2009-10-02 18:59
#2

Jag rekommenderar Helen från Novita, 50 g, 100% akryl och för stickor i strl 4-5, dvs en virknål på 3 eller 3,5 passar utmärkt. De finns på Rusta för 15 kr st eller 10 st för 100 kr. Färgerna är faktiskt inte helt fel de heller, du hittar inte knalliga neonlysande färger men vanliga basfärger som vitt, rött, svart och en del fina nyanser av bla rosa och blå. De har även en "blond" färg som jag använt flitigt som hudfärg.

Förutom att det är billigt är även garnet lättvirkat. Tror någon skrev här på forumet att det var lite "stelt" vilket underlättar en del och det håller jag med om. =) Men det är inte obekvämt eller oskönt för den sakens skull utan funkar fint även till gossyften.

Har även köpt 100 g nystan på ÖoB och de har tex två olika fina rosa nyanser… Dock upplever jag garnet som lite hmm, tjockt… Det är inte lika mysigt att virka med som Helen men det funkar absolut. Ett nystan kostar 20 kr.

TigerTassar87
2009-10-04 15:24
#3

Tackar så mycket för svaren :)

Skrattande

[veralera]
2009-10-05 00:38
#4

Gå till rusta de brukar ha antingen sådana 200grams rullar för 60 kronor, sådana 50g för 14.50 eller 10 st 50grams för 100 kronor…

Kolla på lidl också jag köpte sånt riktigt tjockt mysigt garn (virknål 8 används så tjockt garn) 600gram för 120 kronor.

[Minivirk]
2009-11-02 19:12
#5

Jag skulle vilja hitta en bra garn affär i götet! Någon som vet något ställe? Skulle vilja testa att virka med akrylgarn. Just nu använder jag ett småttigt bomullsgarn som är jättetunt vilket jag inte är så nöjd med. Ser lite tråkigt ut… Tips om affär?

Casiopeia
2009-11-03 14:49
#6

#5 här finns en tråd med olika garnbutiker i Göteborg! Mina favoriter är Bojans garn och handarbete på Linnégatan,  Broderi och garn på drottninggatatn och 2Knit på olskrokstorget.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
[Minivirk]
2009-11-03 18:33
#7

Åhh tack så jätte mycket :) Har hört talas om 2Knit! Det kanske blir besök hos garnaffärer i helgen då ;)

Casiopeia
2009-11-03 18:40
#8

#7 Det tycker jag ;-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

MonicaHansen
2009-11-04 13:13
#9

Minivirk, det finns så många bra garnaffärer i göteborg…

prova Hisingens Hemslöjd, nära wieselgrensplatsen, där finns mycket både virk- och stickgarn. Hon har t.ex Tilda bomullsblandgarn som har så många fina färger..

eller Bojans Garn och Handarbete på Linnégatan som innehas av Emma som själv virkar amigurumi?

I innerstan finnsBroderi & Garn på drottninggatan, som också haft kurser under hösten i amigurumi..

eller prova söka på 'Garn' + 'Göteborg' på Gula sidorna:)

evawennman
2010-11-09 22:02
#10

Jag hittade en bra sida med massa garner av olkia slag, inte dyrt heller, och stora bra bilder så man ser exakt va det är för färger och såå… Webbshopen har adressen www.bellvingarn.se Skrattande

[Kanonkulan]
2010-11-11 23:47
#11

Kul att någon mer gillar Hisingens hemslöjd! Garntanten rules!

Upp till toppen
Annons: