Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 4678 ggr
Lillhy
12/1/09, 2:49 PM

Svårt att virka?

Jag är ny här och vill jättegärna börja virka såna här sötingar! Jag undrar väl mest hur pass svårt det är. Inget är ju svårt när man kan det såklart, men jag har inte virkat förut, kan väl i stort sett göra fasta maskor och luftmaskor. Och jag är nog lite inkörd på att jag inte förstår mönster… Kommer jag få stora problem när jag sätter igång med virknålen…?

Annons:
Aetlun
12/1/09, 2:53 PM
#1

Hej Lillhy.

Jag säger spontant redan nu att Nej, så länge du du har koll på luftmaskor och fastmaskor finns det många små sötisar du kan virka utan några problem. Kolla på länkarna under tråden "enkla amigurumis!" här, så finns där ett par enkla mönster du kan börja med. =)

hojta till om du behöver hjälp.

Casiopeia
12/1/09, 5:33 PM
#2

Amigurumis är bland det enklaste man kan virka, de består ju i princip bara av luftmaskor och fasta maskor. Det du behöver kunna är att öka och minska och det är inga konstigheter. Mönstrena kan se knepiga ut men när man lärt sig "språket" är dom enkla att avkoda. Det här fixar du ;-)

Kolla in amigurumi for dummies för en liten introduktion och fråga här om du kör fast!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Lillhy
12/1/09, 6:45 PM
#3

Tack! Härligt med lite hejarop på vägen! Jag ska försöka skaffa lite garn imorgon och göra ett försök eller två!

illernettan
12/1/09, 6:52 PM
#4

Kan jag som inte har virkat sedan skolan försöka mig på gurumisar så kan även du prova :-)) Jag lovar dig, det är jättekul när man har börjat. Enormt svårt att sluta. Det bästa av allt är att det helt ok om det blir fel. Antingen ökar man maskorna eller så minskar man och får nästan samma resultat som beskrivningen. 

Just, det, det påminner mig om att jag kanske ska försöka få till ett avslut på min vita bäver :-))

Lycka till!

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

sateku
12/2/09, 11:29 AM
#5

Jag började i augusti efter att inte ha virkat sedan mellanstadiet. Jag skrev ut en virkguide med bra bilder och provade mig fram och det var inte alls så svårt när man väl kommit igång. Det finns verkligen all möjlig hjälp att få på nätet om man kör fast och precis som #4 säger så kan man rätta upp fel på vägen, det märks inte om man missat en maska här och där.

Det är vanvettigt beroendeframkallande dock. :)

Aviendha
12/2/09, 1:59 PM
#6

Kan du virka fasta maskor kan du lära dig vad som behövs för att göra amigurumis som sagt :)

Hur svårt är det att virka? Hur svårt är det att cykla? Hur svårt är det att räkna med derivata? Det tar ett litet tag innan man får kläm på principerna, men sen går det :)

Annons:
Lillhy
12/7/09, 1:26 PM
#7

Nu har jag åstadkommit min första! En filur som jag hittade gratismönster till på nätet! Det gick fort och blev bra! Så kul! Nu ska jag bläddra lite i Mia Bengtssons bok och fundera på vad nästa projekt ska bli. Skrattande

Aviendha
12/7/09, 1:37 PM
#8

Vad kul att höra! :)

Upp till toppen
Annons: