Annons:
Etikettinspiration
Läst 2278 ggr
sil-jam
12/30/09, 1:40 PM

förstagångare

GladHej! Jag har precis skaffat boken "virka amigurami" & tänker prova. Vad är bäst at börja med? De som det står lätt på eller kan jag testa utmaning? Är van att läsa mönster & har virkat ganska mycket. Garnet verkar krångligast. Vilken grovlek väljer jag?

Annons:
lilla-icka
12/30/09, 1:53 PM
#1

Om du har vana sedan tidigare, så tror jag du kan klara vilken av mönstrena som helst i boken, de är egentligen inte så komplicerade (tycker iaf jag). Om du stöter på problem är det ju bara skriva här så kan du nog snart få hjälp.

Häls: lilla-icka

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

anglastina
12/30/09, 1:56 PM
#2

Jag använder oftast akrylgarner, typ Carolina eller Freija, det är iallafall en bra grovlek att börja på, sen kan man testa andra garner, ibalnd använder jag vanliga virkgarner typ 8/4 och man kan köra dubbelt garn oxå. Lycka till

MsVilja
12/30/09, 2:20 PM
#3

Jag använder också oftast akrylgarner. Vilken tjocklek är faktiskt mest en smaksak, det fungerar med både tjocka och tunna garner, sålänge man anpassar virknålen. Testa lite själv och se vad du gillar mest. Sedan när du hittat vad du gillar är det är ju kul om man har många färger i samma tjocklek så man kan göra flerfärgade figurer. Jag kör främst på Minicryl själv, vilket är ett tunt och mjukt akrylgarn med fina färger. Tycker det blir fint med små maskor, och det passar bra till min lilla tjejs bebisleksaker!

Lillhy
12/31/09, 12:28 AM
#4

Jag är lite sugen på den supersöta kaninen som är en "utmaning", men jag vill inte ge mig på nåt för komplicerat så här i början. Är den svår tro? Nån som gjort en sån?

Pkarin42
12/31/09, 2:03 AM
#5

Jag har gjort den och tyckte inte den var krånglig. Jag för min del använder gärna bomullssgarn, men har börjat titta på en del acryl för det blir billigare i längden.

Har tyvärr ingen bild på kaninen för den tog vår valp så nu har den bara ett öra, ett ben och en arm och han älskar den fortfarande.

MsVilja
1/1/10, 6:19 PM
#6

Jag gjorde kanin som är väldigt lik (men från ett annat mönster) bland de första amigurumisar jag gjorde - och jag började med ingen mönstervana och enbart en grytlapp virkad över tio år tidigare.

Det svåra med kaninen är nog mest att virka de smalare bitarna (ben/armar) och att det tar lång tid innan den blir klar och man ser det slutgiltiga resultatet. Fördelen med att börja med en mindre grej är ju att man kan öva och eventuellt göra lite misstag, komma in i det och få jämna figurer (lika tajta maskor) innan man sätter igång på allvar.

Annars är det inte så mycket svårare rent tekniskt med kaninen tror jag, så om du är redo för ett större projekt är det bara tuta och köra :)

Annons:
[BeautifulPink]
1/2/10, 12:19 AM
#7

Jag har precis gjort kaninen… Den var lite krånglig på sina ställen men efter att ha gjort fel och repat upp ett par gånger så fixade det sig. = )

Upp till toppen
Annons: