Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 4043 ggr
vitter
1/2/10, 3:48 PM

Hål vid minskning

Jag har morsatt problem mot Monikan som skrev om hål vid ökning - jag får jättestora och fula hål då jag minskar istället. Har heller inte lyckats hitta det Monikan skriver om, med en särskild teknik för att minska utan att de här hålen uppstår.

Som jag har gjort är helt enkelt att hämta garn genom två maskor istället för en och sedan dra igenom när man har tre öglor på nålen, men då blir det stora hål där stoppningen nästan tittar igenom, och det är inte så fint. Särskilt irritande eftersom resten av virkning är jättejämn, tät och fin…

Någon som har ett bra tips?

Annons:
[Saannis]
1/2/10, 11:04 PM
#1

Jag brukar köra på en annan variant av minskning som jag tycker är snyggare än den vanliga. På PlanetJune finns beskrivning och även bilder på hur man gör. Det är inte så svårt egentligen. SE varianten här.

MsVilja
1/3/10, 12:27 AM
#2

Det var ju inte så svårt, får testa det framöver. Har kört på vanliga minskningar själv hittills!

[Saannis]
1/3/10, 11:41 AM
#3

Roligt att kunna hjälpa till :)

vitter
1/3/10, 11:50 AM
#4

Den såg ut som man kanske måste träna den ett par gånger innan den sitter, men det såg ju riktigt bra ut! Ska helt klart testa den på nästa projekt!

Monikan
1/3/10, 9:35 PM
#5

Jag gör på samma sätt som Saannis och det blir jättebra. Inte alls svårt heller.

vitter
1/4/10, 1:46 AM
#6

Japp, efter att ha testat det kan jag säga att det var enklare än det såg ut, och blev mycket, mycket snyggare!

Annons:
Nessie87
1/4/10, 2:37 AM
#7

Jag har testat att minska "magiskt" så som på PlanetJune men har inte fått till det. Har istället kommit upp med en egen teknik som funkar fint så länge man inte vill byta färg på samma varv som man börjar minska.

[Saannis]
1/4/10, 12:44 PM
#8

Tycker också det blev himla snyggt i virkningen och inte alls samma resultat som vanlig minskning. Det blir lie magiskt som #7 beskrev. Men jag tror att lite övning ger färdighet så inte ska man ge upp helt ännu ;)

[Millasew]
1/4/10, 5:13 PM
#9

Tack för tipset!! Jag har också märkt att det lätt blir små gluggar när man minskar, och trodde det berodde på att jag inte virkade tillräckligt små maskor… Ska testa denna variant på nästa projekt!!

potte
4/1/10, 12:56 PM
#10

Tänk på att när man gör sån här invisible decrease så blir den osynlig bara åt ena hållet. Så som jag virkar kroppsdelar så måste jag dra garnet genom de bakre masköglorna och inte genom de främre som det står i länken.

Upp till toppen
Annons: