Annons:
Etikettinspiration
Läst 3328 ggr
Ceciliaolucifer
2/3/10, 2:05 AM

Hmm.. inte min grej?

Har suttit för första gången med en virknål och jag känner att det här inte riktigt är min grej.

Jag har otroligt svårt för mönstrena med att räkna och hålla reda på hur mkt av vad jag har kvar på varje varv. Jag tappar bort mig igen och igen och igen. Jag markerar så att jag vet var varvet börjar men det blir ändå inte bra.

Jag tappar intresset efter halva figuren Obestämd 

suck..

Annons:
TottsiGirl
2/3/10, 8:16 AM
#1

Känner igen mig. Vet inte hur många påbörjade projekt jag har repat upp igen.
Men jag kan säga att jag tycker de blir lättare och lättare för varje gång så jag tror det är så att övning faktiskt ger färdighet :)

Jag började göra mindre figurer i början som inte tog så lång tid och där man snabbt såg resultat då tyckte jag det blev roligare.

Så ge inte upp riktigt än Cilla..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Zakarias
2/3/10, 10:53 AM
#2

ett tips använd varvräknare och ett annat kolla på någon bra virkare när den har gjort något fint då får man lusten tillbaka

/Zakarias

MsVilja
2/3/10, 11:10 AM
#3

Jag var i samma sits i början, markerade varje varv, och räknade räknade och räknade om.

Nu när jag virkar kan jag titta på ett mönster, sen virka typ tio varv utan att se på det igen, och utan att räkna om en enda gång - så häng kvar en stund till, det släpper :)

Musiken
2/3/10, 12:28 PM
#4

Jag ar precis likadan, sa jag skiter i allt vad varv och raknin heter! Frihandar fullt ut och gar pa magkanslan :)

Ceciliaolucifer
2/3/10, 2:51 PM
#5

Det känns lite bättre nu efter att ha läst vad ni har skrivit. Men jag måste hitta ett bra och enkelt mönster som tilltalar mig ordentligt för att sätta igång igen.

Jag är ganska otålig i mitt pysslande och vill se resultat fort.

MsVilja
2/3/10, 4:32 PM
#6

En av de första jag gjorde var Wolfdreamers Mario-svampar! De är söta, enkla och vad jag tycker ett ganska lagom projekt.

Wolfdreamer - Mario Mushrooms

Annons:
Aviendha
2/3/10, 9:14 PM
#7

Ja, jag tror faktiskt att man måste ha ett bra mönster att börja med ^^
Gärna ett enkelt som ger ett bra resultat även om det blir lite knas och så ska det gå fort.

Fastnar man som nybörjare så är det lätt att man ger upp (jag iaf). Minns syslöjden i skolan, skulle göra en cirkelrund duk (virkad) som färdig skulle vara 20-25cm i diameter. Med tanke på att jag inte virkat innan så var den rena döden och det tog några år innan jag frivilligt tog i en virknål igen efter det :S

Ceciliaolucifer
2/3/10, 10:01 PM
#8

Haha, jag började med den där nybörjar gubben i artikeln "for dummies" men jag ledsnade rätt fort.

Sen gjorde jag en mus, eller ja, det ser ut som en prinskorv ärligt talat

Aetlun
2/4/10, 11:22 AM
#9

#8

Ser att du bor i 08-land. ;) Jag hjälper dig gärna, om du har lust. =)

Själv har jag virkat sen jag var 5, farmor satte en tunn virknål och garn i händerna på mig, sen satt vi och virkade dukar tillsammans. :)

Att sitta bredvid någon fysiskt som man kan få hjälp av, brukar i regel underlätta. ;) Lärde en tjejkompis att sticka vantar - hon hade kastat stickorna och nystanet efter läraren när hon gick i skolan.. :P

TottsiGirl
2/4/10, 11:30 AM
#10

#9 Vilken bra ide, ja håller med dig det är oftaste lättare och mycket roligare att sitta ett gäng och virka och sticka ihop helt klart! För att inte tala om hur mycket inspiration man brukar kunna få !:)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Aetlun
2/4/10, 11:36 AM
#11

#10 Så sant som det är sagt! =)

Är inföding i 08-land jag, sen 4år tillbaka, har inte så mycket egen vänkrets utanför jobbet och sambons.

Kunde vara kul med några som har samma hobbyintresse. ;)

TottsiGirl
2/4/10, 11:49 AM
#12

#11 Synd att man inte bor i närheten, annars känner ja igen mig känner inte många i Uddevalla området ja heller :S

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Upp till toppen
Annons: