Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 2340 ggr
Bella-R
3/18/10, 9:15 PM

Frihand elr mönster?

Hur virkar du?

Blir det frihandsvirkning elr kör du kanske efter mönster?

Berätta!

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Annons:
Bella-R
3/18/10, 9:20 PM
#1

Ja, jag kör då alltid på frihand.

För att:

  • Det är roligare att kunna skapa egna figurer som inte blir det andra likt, att kunna skapa en alldeles egen figur som ingen annan gjort förr.
  • Det är enklare att slippa läsa böcker med mönster i, och behöva räkna varv efter varv tills hela figuren är klar. Det tar längre tid (iaf för mig) och är mer ansträngande (ja, jag är nog lite lat..). Sen är det alltid lättare att bara med en virknål & ett garnnystan kunna skapa sin figur precis vart som helst. Utan att behöva ha bok & varvräknare etc till hands.

Min första amigurumi gjorde jag efter mönster. Sen när jag insåg att virka efter mönster inte var min grej, slutade jag och skapade mina alldeles egna amigurumi's a la Bella.

Kan tillägga att jag inte virkat så länge, har bara gjort 3 st egna amigurumisar hittills, varav den första efter mönster som sagt. Dom andra 2 på frihand - och så kommer det nog förbli i fortsättningen. I överlag iaf :)

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

uzaan
3/18/10, 9:57 PM
#2

Jag virkar efter mönster. Har inte virkat så länge så jag tycker det passar mig bäst just nu.

lilla-icka
3/18/10, 10:29 PM
#3

Jag virkar både efter mönster och på fri hand, dock har det mer och mer blivit frihand, då det inte innebär några begränsningar, bara utmaningar.

Häls. lilla-icka.

Min blogg: http://virknalenshemlighet.blogspot.com/

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Zingon
3/18/10, 11:25 PM
#4

Jag virkar efter mönster, än så länge iaf =) Jag är nybörjare på både virkning och amisar, så just nu känner jag mig bekväm med mönster.  Börjar iofs att bli sugen på att testa att virka på frihand, så det kommer väl så småningom ;)

erkost
3/19/10, 10:45 AM
#5

 Har just börjat virka på frihand, och sen jag kom på att jag kunde det så är det mycket roligare, så just nu är det bara frihand. Men jag röstade på "olika" eftersom det antagligen kan bli mönster någon gång igen också!

Musiken
3/19/10, 1:10 PM
#6

Jag virkar bara pa frihand. Jag tappar bara bort mig nar jag maste folja monster, och jag tycker inte om hela grejjen med att jag maste folja nagon annans "regler" :P Jag ar jattefjantig, men att folja recept, monster och liknande fungerar inte for mig - jag maste fa gora pa mitt egna satt.

Dessutom ar det ju sa roligt att slanga ihop nagonting som man inte vet vad det blir forrens man ar klar! :)

Annons:
ances
3/19/10, 8:02 PM
#7

Jag har inte virkat särskilt länge (eller, ja, kanske ett halvår xD), och har mest virkat efter mönster, men nu har jag börjat virka på frihand, vilket är mycket roligare ;D Däremot så tappar jag räkningen på hur många maskor det ska vara, men det ser bra ut iallafall ;)

MajaL
3/19/10, 8:10 PM
#8

Jag är en frihandare. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

atraxy
3/19/10, 10:07 PM
#9

Jag gör lite av varje. Dock är det mesta jag har virkat än så länge gjort efter mönster. =)

[Saannis]
3/20/10, 6:01 PM
#10

Virkar amigurumifigurer efter mönster och allt annat på frihand =)

riiffen
3/21/10, 2:01 PM
#11

Har bara virkat 3 figurer än sålänge, varav 2 gick jag efter mönster, och en på frihand. ^^

medarbetare på allergier.ifokus .

Bella-R
3/24/10, 6:54 PM
#12

Puttar :)

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

sateku
3/26/10, 2:00 PM
#13

Jag följer mest mönster, fast anpassar dem till hur jag vill ha det. Ibland tycker jag det är skönt att bara följa en beskrivning och inte behöva fundera så mycket, i synnerhet när jag virkar på väg till jobbet. :) Men jag hade gärna testat mer frihand också, om det inte vore för alla roliga mönster jag har i att-göra-högen…

Annons:
[Millasew]
3/27/10, 7:03 PM
#14

Jag röstade nog fel! Klickade i mönster, och sedan slog det mig att det projekt jag håller på med nu är en salig blandning av mönster och eget påhitt. Fast mest mönster har det dock blivit - har inte vågat mig på så mycket på frihand än, eftersom jag inte riktigt tycker att jag se det färdiga resultatet framför mig, och inte heller skulle veta hur jag skulle få det att se ut som jag ville. Men det kommer kanske med tiden!

Min blogg: http://millasew.blogg.se

Upp till toppen
Annons: