Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 4403 ggr
inkas
1/17/11, 2:40 PM

Ballerinakakor

Hej på er!

Jag letar med ljus och lykta efter garn att använda till ballerinakakor och wafers. Varit in till stan och kikat idag, men det finns ingen bra färg.

Är det någon som kan tipsa om ett garn som kan passa till kakor?

Tacksam för all hjälp jag kan få =)

Annons:
Casiopeia
1/18/11, 6:49 PM
#1

Du kan väl använda vilket garn som helst som du tycker har rätt känsla, tjocklek och färg, så det är svårt att säga vilket som skulle falla dig i smaken. Själv föredrar jag Tilda som har många olika nyanser.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

inkas
1/18/11, 11:08 PM
#2

Jo det är klart men det finns inget garn i "kakfärg" Svarta fåret har ju Candy som är framtaget för just bakverk och amigurumi, men inte ens deras ballerinakaksfärg stämmer.. Kika på min blogg får ni se..

http://worthlesslines.wordpress.com

Lillyblossom
1/19/11, 6:14 PM
#3

Du får nog kolla på gula garner, om du inte gjort det. Är lätt att tycka att "den här färgen är brun för det är så den ska vara" men om man ser på bilden så är ju kakan väldigt gul jämfört med bordet. Leta efter en sjup gul färg med lite dragning åt rött.

Sen är ju saken den att om man försöker få en färg som är exakt som originalet så ser kopian ofta onatulrig ut.

Tänk bara på när man försöker likna hudfärg. Om du sitter med handen bredvid pappret och får till exakt rätt nyans med vad du nu målar med och sedan använder det när du målar en person så kan jag lova att den personen inte ser "återskapad" ut! ;)

Casiopeia
1/20/11, 10:08 AM
#4

#2 jag tycker den färgen du valt på kakan i din blogg funkar. Visst är det skillnad när man lägger den bredvid en riktig kaka, men om man skulle se den utan jämförelse så skulle den kännas helt rätt. ska man göra exakta realistiska avbildningar av föremål, är nog virkning fel teknik från början ;)

Annars får du väl leta vidare, det finns ju webbutiker som säljer garn och någonstans måste du ju kunna hitta ett som har den nyans du vill ha. (Fast det är klart svårt att se på bilder på nätet förstås om nyansen är rätt)

Det allra säkraste sättet att få det precis som du vill ha det är ju annars att färga själv. Eftersom du är ute efter en brun nyans så borde det ju inte vara så svårt och då kan du ju experimentera som du vill. Jag har själv aldrig testat, men vill minnas att det finns en guide under artiklar här på sajten som går igenom hur man kan göra, och du kan säkert söka på nätet efter fler tips. Kunde vara ett kul pyssel i sig självt annars? :) Om kakan inte är tänkt att utsättas för intensiv barnlek och tvättar så kan du kanske till och med färga med te eller textilfärg…? (spånar)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Upp till toppen
Annons: