Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 8966 ggr
Nessie87
2009-10-15, 06:58

Att förvara garn!

Det är mer än en gång jag läst kommentarer i stil med "garn över hela lägenheten", "sambon klagar på garn överallt" osv. ;)

Hur förvarar ni era garner? Jag hade dem prydligt nedpackade i shoppingkassar och var så nöjd när jag precis fått iordning på dem. Gissa hur länge det varade… Söker nu efter alternativa sätt att förvara garnnystan på!

Mitt senaste projekt är ett "garnträd" mha en plastpåsehållare från IKEA. Jag tryckte in nystanen litegrann i hålen på "ställningen" så att de inte ramlar ur, får plats en massa garn… Vet dock inte om garnet tar väldigt mkt stryk av att skavas mot kanterna, man behöver ju inte trycka in dem så hårt.

Lite tjusigt blev det i alla fall, och ytmässigt tar det betydligt mindre plats än två stora kassar.

Skickar bild på hur det ser ut bakifrån, eventuellt hänger jag upp det på något lämpligt ställe. =)

Annons:
Nessie87
2009-10-15, 07:07

Här kommer en bild på hur det ser ut framifrån. Ni får bortse från de urvattnade färgerna, ljuset kunde onekligen varit bättre…

Man kan även lägga nystan emellan andra nystan utan att de trillar ned. Fördelen som jag ser det är framför allt att man kan ta i princip vilket garn som helst och sedan lika lätt sätta tillbaka det. Nackdelen är ju att kanterna ev skaver och skadar garnet men har inte testat särskilt länge, pusslade ihop det hela tidigare idag.

Pysselkiisen
2009-10-15, 10:08

Har precis fått ordning på mina garner också, har även jag använt en IKEA-lösning Skrattande

Har skrivit mer om detta på min blogg: här!

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

Aetlun
2009-10-15, 14:20

jag har organiserat det mesta i en möbel med "klaff" dörr här hemma.. alltså en sån där dörr som blir som ett bord när man fäller ner den - typ gammal sekretär. I övrigt står det nån flyttkartong med sådana garner jag använder mera sällan i förrådet i källaren istället.

Men när det köps nytt, eller min kära mamma får för sig att städa ut allt garn som inte är ull hemma (vilket blir en stoor låda varje gång) så tenderar det till att ligga garn överallt. :P

[veralera]
2009-10-15, 16:26

Jag kör på en stor svart sopsäck och det trivs jag bra med… Inte för att jag inte är kreativ av mig utan snarare för att jag skiter i vilket xD

Men båda två "Ikealösningarna" ovan blev ju super. ! =)

Ifall jag får tummen ur röven och fixar något så skriver jag det här,D

Aetlun
2009-10-15, 16:38

jag ska ta foto på mammas garnförvaring när jag kommit ner. hon har organiserat sina ullgarner efter färg i två plasthurtsar med utdragbara lådor som hon ställt ovanpå varandra.

minns min skäl inte var hon köpt dem bara, gissar att hon hittat de på Ikea i Älmhult, men jag är inte säker.

marie39
2009-10-15, 16:45

#2 Detta tyckte jag om, det var snyggt och inte så rörigt :)

Annons:
jenny-olsson
2009-10-15, 18:18

Alla mina virk-garner förvarar jag i en rotting-korg med klädd tyg inuti (är egentligen en tvättkorg).Glad

Den är snygg att se på utan att alla mina garner syns.

Aetlun
2009-10-15, 21:29

#7 från Ikea? =)

MoaW
2009-10-15, 23:59

Era lösningar var ju jättesmarta, mamma håller på o bli tokig på mina garner överallt Tungan ute Förvarar dom i en korg, men oftast ligger dom utspridda Oskyldig

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Nessie87
2009-10-16, 00:08

# Mkt tjusigt! Tänkte göra så först men har ingen stans att hänga på och mina förvaringslösningar är upptagna i garderoben och städskåpet…

Aviendha
2009-10-16, 11:38

Hm, jag har det i en fruktkorg :P Har inte så mycket olika garner än, men när jag får kommer jag fortfarande ha de kläckraste där, har ju ändå aldrig frukt hemma så varför inte en korg med fina garner :)

Casiopeia
2009-10-17, 14:53

Jag har stora garnproblem här hemma. En kombination av en för liten lägenhet, för mycket garn och fyra väldigt påhittiga katter = garnkaos. Började med att förvara mina garner i en stor verktygslåda, men nu har garnerna "växt ur" lådan och katterna har kommit på hur man kan pilla upp locket ( som inte går att stänga ordenkligt) och leva rövare med innehållet. Resterande garner ligger huller om buller i påsar lite här och var i lägenheten.

Jag skulle behöva komma fram till en förvaringslösning som inte tar någon plats, är inbrottsäker för katter samt rymmer en sjuhåsikes massa garner utan att det blir svårt att hitta det man ska. Bör vara någorlunda snyggt också. Några förslag?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

kejsarinna
2009-10-19, 23:37

Jag kör med en sån där ikea-historia på väggen. har dock ej gjort ett snyggt träd. och de vita var slut, så det fick bli knallrosa. men men… jag har inte så mkt garn än att jag måste skilja på bomull/ull/akryl, jag ser oftast vilket garn det är, minns till och med när jag köpte det och så. sen har jag en liten korg från lagerhaus på golvet som jag förvarar en stor necessär med restgarn, ett pennskrin med virknålar och olika mönster jag skrivit ut på nätet i.

funkar alldeles utmärkt, och så slipper jag ha garnet på golvet, tycker om att ha saker högre upp (jag är ett städfreak, haha).

då den inte vill ta med min bild får jag hänvisa till min blogg:

http://kejsarinna.blogspot.com/2009/10/uppstyrt.html

Annons:
Tiana
2009-10-20, 15:22

#12 Har samma problem här. Tidigare hade jag projekt liggandes öppet, men tji fick jag när katterna kom in i bilden! Så snart något som liknar tråd finns framme så är det inte långlivat. Jag har blivit jätteduktig på att skarva ska tilläggas! Flört

[Joje80]
2010-04-10, 23:49

Rikigt fina lösningar ni har gjort. Jag funderade över samma grej idag när jag va på IKEA. Letade efter bra förvaring till nystanen. Men det fick bli såna där korgar man kan fälla ihop som är till barngrejer igentligen. Sån nätvarianter med tyglock. Svåra att förklara men 2st såna på fyndet och det blir fisklock i rött hahaha..

Pkarin42
2010-04-11, 02:57

Jag har köpt genomskinliga lådor med lock och då lägt olika sorters garner i dessa.

Jag har en låda var för olika tjocklek/namn på garnerna. Jag två fyrbenta som hjälper mig om jag inte har lock på.

Dessa köpte jag på ekohallen, men sett dessa i stort set på större varuhus. Det bästa med dem är att de går att stapla

[Joje80]
2010-04-11, 03:11

jag tror jag vet vilka lådor du menar. de finns i olika stl? Jag har stora såna med gamla barnkläder i staplade på vinden..Jag kollade även på dom små när jag va på Ekohallen eller Eko som det numera heter i allfall i Fjälkinge. Ganska avancerad ordning du har på garnerna..Mina e bara huller ombuller just nu..Men har inte så många att det e nån jätte mening att sortera så mycket..

erkost
2010-04-11, 12:56

Mina ligger i två kassar, oftast ordentligt hopknutna.

Är de inte det så har jag några barn som genast får tag i dem och drar ut dem över hela huset…

Så även om IKEA-lösningen var både snygg och praktisk så får det nog lov att vänta..för om jag skulle ha den så skulle jag få lov att låsa in det någonstans! Lådor skulle möjligtvis vara en bra lösning, men jag måste nog fortfarande låsa in det.

Har i alla fall kommit så långt att jag inte bryr mig om att nysta upp garn som blir utrivet, jag klipper av det och slänger det som är ihoptrasslat. Det finns så mycket garn, och jag får gratis från många håll så jag orkar inte hålla på med att trassla upp - det är det värsta jag vet!

Musiken
2010-04-11, 19:14

Jag har mina i plastbackar under sangen :)

lilla-icka
2010-04-11, 21:47

Jag har mina garner i en byrå inne på "kontoret", ett rum där jag har alla övriga handarbets och skol grejer.

Häls. lilla-icka

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Annons:
All-for-love
2010-04-12, 21:40

Jag har mina garner i en liten grön korg

atraxy
2010-04-17, 04:27

Mina garner ligger antingen i plastlådor med lock, vill dock hitta något bättre då garnerna får en äcklig doft utav dom eller så ligger dom i plastpåsar eller så ligger dom på skrivbordet bredvid datorn. Brukar oftast sitta och virka framför datorn så det är därför dom brukar hamna där i en fin *host* hög. Skrattande

Upp till toppen
Annons: