Annons:
Etikettamigurumisar-mönster
Läst 4575 ggr
Snöstorm
2016-11-22 07:11

Fyllning till virkad tomte

Hej, tänkte virka en tomte på fri hand. Har gjort en men den blev liksom för lätt. Då hade jag vanligt vadd i. Jag funderar på om man kan ha risgryn? Eller något liknande så den blir tung i botten. Funkar det? Eller sväller dom?

Annons:
[Rhonda]
2016-11-22 08:23
#1

Jag undrar om inte risgryn skulle falla ut genom maskorna. En sten kan man använda.

Snöstorm
2016-11-22 08:38
#2

Det har du rätt i, jag kanske ska ha en tygpåse innanför. Sten låter hårt. Har mark, de kanske får för sig att kasta tomtar på julafton 😉 Tror du risgryn funkar annars, att de inte blir kladdiga?

[Rhonda]
2016-11-22 08:51
#3

#2 De blir nog kladdiga om de blir fuktiga. 'Kasta tomtar'! Då är det inte bra med sten! 😃  

Figurer som är gjorda av filttyg hade ris i kommer jag ihåg nu. De var ganska tunga.

Alla mina amigurumifigurer (på forumet virkning) som ska stå har jag virkat en lös platta till o sytt fast. Då står de bättre än de skulle ha gjort om jag hade minskat maskor på botten. (det finns fyllningsvadd i dem)

Snöstorm
2016-11-22 09:13
#4

Tack, tittar på dom 😊

Smultronfia
2016-11-23 08:39
#5

Hel bovete funkar med att fylla men ris lär väl fungera lika bra. Dock bör de ju inte utsättas för fukt eller väta som du sa. Helt vete med om ingen är allergisk. Brukar fylla värmekuddar med bovete. Om du syr små påsar att ha i skulle kanske sand fungera? Det är väl inte lika känsligt mot fukt då det inte bör mögla eller så.

Snöstorm
2016-11-23 13:08
#6

Tack smultronfia, ska kolla efter hel vete / bovete när jag är i affären nästa gång. Jag la i ris denna gången. Det blev jättebra men ska vara försiktig med fukt. Jag kom på att jag skulle använda en strumpa. Jag fyllde strumpan med ris, knöt en knut i la den i tomte kroppen. Nu står tomten fint o fönstret. 😊

Annons:
Smultronfia
2016-11-23 15:03
#7

Vad kul att det blev bra! Alltid roligt när man lyckas få till det. Jag har sett att folk använder sig av nylonstrumpor som de har fyllning i för att slippa att det ska komma igenom och sen väljer man en mörkare strumpa så döljer det lite den vita fyllningen. Har inte provat själv men kan tänka mig att det nog fungerar bra. :)

Upp till toppen
Annons: