Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1418 ggr
Snöstorm
7/23/16, 8:42 AM

Sälja virkade kakor mm

Läste att man inte fick sälja om man virkat efter ett recept… Förlåt, menar mönster som man inte hittat på själv. Jag virkar mycket efter " Virka liten kaka" hittar inget mönsterskydd när jag letar i boken. Om jag virkar på fri hand, men med inspiration av nån annans mönster är det ok att sälja då. Oftast tittar jag bara på en bild o gör nåt liknande.

Annons:
Efwa
8/9/16, 12:38 PM
#1

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att du inte får skriva ner beskrivningen och sälja DEN (själva beskrivningen alltså)? Den anses ju som ett verk och det har man ju upphovsrätt på.

Det låter ju helt absurt att man inte ska få sälja varken virkat, stickat eller annat bara för att man följt en beskrivning man inte gjort själv. Det räcker väl iofs att man ändrar till 13 varv istället för 12 eller något sådant skitlöjligt. Då kan ju ingen bevisa att man använt någon annans beskrivning.

Skulle det gälla köpta beskrivningar också? Gäller det även om du bakar efter ett recept och säljer kakorna?

Tror inte det finns någon rättslig bas för det.

Snöstorm
8/10/16, 1:49 PM
#2

Tack! Låter mer logiskt. Då virkar jag på. Har börjat göra egna mönster. Det är ganska kul faktiskt 😄

Upp till toppen
Annons: