Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 4392 ggr
Maelis
2014-04-20 23:05

Byta färg

Hej allihop? Jag virkar just nu amigurumis där man byter färg 3-4 gånger per varv. Hur gör ni med trådarna på baksidan då? Just nu låter jag dem bara vara och ser till att de är ganska långa så att det funkar bra när stoppningen är på plats. Brukar ni knyta eller göra på något annat sätt?

Annons:
MammaMatuszewski
2014-04-21 09:10
#1

Beror på. Ska det fyllas låter jag trådarna vara. Ska färgen inte användas mer knyter jag på baksidan. som sagt, jag försöker hitta något som funkar för det alster jag ska göra.

Pialinn
2014-04-21 10:09
#2

Att bara lämna trådarna utan att knyta ihop dom är inte bra. En amigurumi är ända mjuk och när man trycker ihop den

kan

maskorna bli större. Så knyt ihop om du inte vill fästa med nål.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maelis
2014-04-21 16:35
#3

#2 Men det blir ju fruktansvärt jobbigt? Orkar du göra så eller undviker du att använda flera färger? (Ja, jag erkänner att jag är lat :-)!)

Maelis
2014-04-22 09:13
#4

En till fråga… Knyter du efteråt eller medan du virkar? Efteråt verkar enklare, men då måste man låta trådarna vara så långa medan man virkar… Hm…

Pialinn
2014-04-23 08:41
#5

Jag knyter ihop medan jag virkar. Då kommer jag bättre åt med mina stela fingrar. 

Det är tråkigt med alla trådar som ska fästas men gör man en fin sak vill man inte att den ska bli ful pga att man får hål i den för man var lat och inte knöt ihop eller fäste med nål.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maelis
2014-04-23 11:34
#6

Ja, det är verkligen tråkigt! Just nu gör jag små marsvinsungar och jag har testklämt på dem ordentligt. Det verkar funka bra att göra som jag har gjort, men om jag gör något större (som kan klämmas ihop mer) så blir det nog viktigt att knyta ihop trådarna. Stort tack för svar!

Annons:
virkfantomen
2014-04-25 12:57
#7

Jag virkade några marsvin för ett tag sedan och jag lät trådarna följa med på baksidan i virkningen hela varvet och virkade in dom i maskorna så behövde jag inte ha en massa tådar på baksidan. Jag var noga med att korsa färgerna vid färgbyte så att arbetet inte glipar. Det blir ju lite dubbelt om man låter garnet följa med, men det funkade fint tycker jag.

Amigurumi - Virkade små glädjespridare.

http://virkfantomen.blogg.se/

Pialinn
2014-04-26 11:07
#8

Man kan oxå "virka in" garnet som i Tapesry Crochet.

http://www.tapestrycrochet.com/

Tyvärr har jag dålig uppkoppling så jag kan inte kolla video, men det finns fina bilder.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

MammaMatuszewski
2014-04-30 12:10
#9

Ja, alltså, jag lämnar ju inga trådar ofästade, utan knyter om färgen inte skall användas mer och låter tråden vara löpande på insidan om jag skall ha den igen.

Maelis
2014-04-30 22:50
#10

Ok, man lär sig nåt nytt varje dag! Jag ska testa att virka in garnet nästa gång. Tidigare har jag gjort som #9.

Tack igen!

CamillaS
2014-05-01 21:59
#11

Det jag kan tycka är jobbigt med metoden att garnet följer med på insidan är att den färgen kan synas i vissa fall genom maskorna.
Har ni varit med om det?

Upp till toppen
Annons: