Annons:
Etiketthjälp
Läst 2388 ggr
Torquata
3/5/14, 2:17 PM

Nybörjare

Hej! Sprillans ny nybörjare här! Har suttit och övat på alla slags maskor och det är kul men nu vill jag börja göra amigurumis! Det är dock så att mönstret är en hel vetenskap för mig. När det står: *fm i nästa 3 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 30m] *fm i nästa 4fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 36m] Menas det då att jag ska göra 3 st fasta maskor i en och 2 st i nästa, och fortsätta så varvet runt? Tacksam för svar!

Annons:
[chiffong]
3/5/14, 3:17 PM
#1

Kul att du tycker virkning är roligt! Själv är jag inte nybörjare på virkning, men det var inte alls länge sedan jag virkade min första amigurumi. Ska försöka ge svar på din fråga här:

Nej, det menas att du ska virka *1 fast maska i vardera de 3 kommande fasta maskorna, i nästa fasta maska (den 4:e i ordningen) virkar du 2 fasta maskor i samma maska*, och så börjar du om från * till * tills varvet är slut. Det här innebär att du gör en ökning var 4:e maska.

Nästa varv gör du likadant, fast du virkar 1 fast maska i vardera de 4 kommande fasta maskorna, och i nästa fasta maska (den 5:e i ordningen) virkar du 2 fasta maskor i samma.

Torquata
3/5/14, 3:50 PM
#2

Jahaaaa! Nu klarnade allt för mig haha! Tack så himla mycket! Hittade ju en massa fina och roliga saker man kan göra! Ska bli spännande det här :)

[chiffong]
3/5/14, 5:36 PM
#3

Vad kul! Då kan du sätta igång nu då. Finns hur mycket som helst man kan göra! :-)

Upp till toppen
Annons: