Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 8455 ggr
Carinmec
2/10/14, 8:59 PM

Sälja amigurumi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har nu virkat ett tag, och börjar fundera på om jag även ska sälja. Men det där med att sätta pris är svårt. Har ni förslag på vad en figur kan kosta? T ex någon från julkrubban.

Annons:
Pandatass
2/10/14, 9:07 PM
#1

WOW!! De är jättefina!! Jag har sett folk sälja för 130 kr…det var på någon amigurumi-sida. Jag har dock köpt en virkad donut för 30 kr på en marknad. Så inte för mycket och inte för lite :) ser ju väldigt välgjorda ut!!

Ninni13
2/11/14, 6:49 AM
#2

Tycker att 130:- hörs lite, det är så pass många figurer så klämta till med

170-180:-. Det finns många som uppskattar hantverk och som tänker både på tid och kostnad.

Carinmec
2/11/14, 7:54 AM
#3

Jag hoppas ni menar 130kr/st? För det ligger många timmars arbete bakom… Och så materialet förstås..

MammaMatuszewski
2/11/14, 9:52 AM
#4

Det ligger massor av arbete bakom varje figur. Men kostar det för mycket vill ingen köpa. Tyvärr är det ju så att allt hantverk, oavsett teknik, säljs för billigt. Men folk vill inte lägga hundratals kronor på småsaker som en amigurumi-figur trots att om man ska ta ut skälig timpeng för den skulle det gå åt i alla fall ett par hundra för en liten hund eller katt tex.

Sen är det ju så att mönster man inte gjort själv får man inte sälja figurer av.

virkfantomen
2/12/14, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Materialkostnad x3-5 + tillägg för ex ögon mm kan funka, lite beroende på hur stor figuren är. ex 50-70kr fören enstaka liten figur och 250-400 kr för hela setet. har varit ute på en del hantverksmässor med mina amigurumis och folk köper tyvärr inte gärna figurer som är för dyra. Vissa gånger har jag inte ens fått ihop till bordshyran, andra gånger har det gått lite plus. Jag brukar inte räkna med att få så mycket för arbetet bara det täcker materialet så är jag glad, det är ju trots allt en hobby. Det är oftas tättare att "tjäna" på mindre figurer som tar kort tid att göra är de större och mer detaljerade som tar längre tid. 

Ex Marsvinen sålde jag för 100kr för mamman och 50kr/st bebisarna. Alla hittade nya hem och jag blev glad att någon ville ha dom så jag kunde virka nya figurer att ställa på hyllan.

Amigurumi - Virkade små glädjespridare.

http://virkfantomen.blogg.se/

CamillaS
4/13/14, 9:14 AM
#6

#4 Det finns dom som skriver att det är ok att sälja figuren efter deras mönster, bara man ger feedback tillbaka till den personen och berättar att det är dennes mönster du virkat efter. :)

Annons:
Guldpaddan
1/2/15, 12:15 AM
#7

Jag tycker krubban ser väldigt välgjord ut, så mellan 600-1000 borde du kunna få. Men det gäller att hitta rätt köpare, någon som uppskattar och förstår.

Upp till toppen
Annons: