Annons:
Etiketthjälp
Läst 2423 ggr
CamillaS
9/6/13, 5:35 PM

Hjälp med att förstå mönstret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår inte riktigt hur jag ska virka denna del.
Kan någon förklara på ett lätt begripligt sätt? :)

Annons:
Pialinn
9/6/13, 7:39 PM
#1

Det vore lättare att läsa mönstret om du hade en bild.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

CamillaS
9/7/13, 12:07 PM
#2

#1 Menar du bild på själva figuren?

LajvKrattan
9/7/13, 4:10 PM
#3

Du börjar med att virka en cirkel i 5 varv. Därefter gör du en luftmaska, vänder och börjar virka i rader. Virka 8 maskor och vänd. Fortsätt så tills du virkat en rektangel som är åtta rader hög. Det är oklart när du ska byta färg men det borde gå att se på en bild. När du är färdig med den första rektangeln börjar du på nästa. Fäst garnet där du vände och började virka rektangeln, så att rektanglarna hamnar bredvid varandra. Nu virkar du 16 maskor framåt innan du gör en luftmaska och vänder. Den här rektangeln ska bli 9 varv inklusive de 16 maskorna du nyss gjorde. De båda rektanglarna blir lika höga. 

Rektanglarna kommer tillsammans gå hela varvet runt cirkeln. Tanken är att du ska göra en cylinder. När du virkat färdigt den andra rektangeln virkar du ett varv med fastmaskor. Du börjar på toppen av den andra rektangeln (där du redan är) och fortsätter sedan varvet på toppen av den första rektangeln. Du bör nu ha en cylinder. 

Nu har du gjort det svåraste. Nu är det bara att fortsätta på det varv du nyss gjorde. (det som håller ihop rektanglarna) Virka 6 fm och sedan två tillsammans (2->1) Upprepa detta tre gånger. Du har nu 21 maskor istället för 24. 

Nästa varv skall du minska ännu mer. Du ska göra [1 fm, 2->1]*7 , alltså omväxlande fastmaskor och minskningar varvet ut. 

Det sista varvet gör du bara minskningar. Snörp ihop de sista maskorna och avsluta. Virkningen borde nu se ut som en cylinder förutom att rektanglarna inte sitter ihop. Sy ihop dem. 

Färdig!😃

Jag vill gärna se resultatet! Vad är det? En kattleksak, en mindre del av ett gosedjur, en byggkloss?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

CamillaS
9/7/13, 4:37 PM
#4

#3 Tack så mycket för förklaringen. Får se om jag får ihop det. :) Jag ska visa den sen när den blir färdig om den blir bra. Annars berättar jag vad det är. ^^

LajvKrattan
9/7/13, 5:49 PM
#5

VILL VETA NU 🤤

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

CamillaS
9/7/13, 6:43 PM
#6

Haha :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: