Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 2490 ggr
Ljusa
2013-08-18 18:20

Garn

Jag skulle vilja ha tips på ett lite stelare garn som inte tappar formen så lätt, men som ändå inte e för jobbigt att virka med. Jag ska använda det till mina amigurumi och vill att de ska vara lite "stelare" så att de behåller formen. Hjärna fler tips för jag ska till en garnbutik i bålsta (för första gången) den är nog liten så jag vet inte hur stort utbudet är. Tacksam för hjälp! :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
[Hjärnans-virvlingar]
2013-08-18 21:06
#1

Hmmm… jag känner inte till något stelare garn… mina gurumisar behåller formen ändå. Virkningen blir så hård i och med att man använder en "för liten" virknål så då blir figuren lite stelare i sig och håller formen jättebra.

[Joanna76]
2013-08-18 23:03
#2

Bomullsgarn ger stelare figurer än akrylgarn. Vilket som är bäst vet jag inte då jag av just detta skäl inte gillar bomullsgarn. Plus att det gör att jag får ont i händerna snabbare.

Cahira
2013-08-19 03:47
#3

Stoppa hårt, då blir det styvt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MammaMatuszewski
2013-08-19 05:32
#4

Jag använder ett garn som heter Freja. Det är 100% akryl, men figurerna blir bra ändå och jag tycker inte att de tappar formen om de bara är stoppade ordentligt.🌛

Ljusa
2013-08-19 05:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När jag stoppar mina figurer så tycker jag att garn "töjs ut" om jag stoppar de för mycket. Men jag använder just nu okänt garn ( jag ropade in en "banan låda" med garn för 5kr på akution) det är kanske därför? Tack för svaren, jag prövar med akryl, min ända akryl figur blev nog ganska bra? Förutom att svansen blev lite fel :) Hår kommer en bild (det är en fisk)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Pialinn
2013-08-19 21:25
#6

Som nágon redan sagt, använd en mindre nál.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
virkfantomen
2013-08-20 13:16
#7

Jag använder Tilda (bomull/acryl) med nål 2,5 och Flox (bomull) med nål 3 och trär garnet över pekfingret och ringfingret för att få jämn sträckning på garnet.

Amigurumi - Virkade små glädjespridare.

http://virkfantomen.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: