Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 3932 ggr
Ljusa
2013-07-16 15:01

Nybörjare

Hej! Jag vill börja virka amigurumi men jag har några frågor: Vilken typ av garn är bäst att använda, jag har aldrig virkat förut så jag har igen aning. Vilken storlek på virknål bör jag använda? Finns det någon bra onlinebytik som säljer garn? Tacksam för svar!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
Praefatio
2013-07-16 16:06
#1

De garner som är vanligast att använda till amigurumis är antingen vanligt akrylgarn eller vanligt bomullsgarn. Båda varianterna finns i en uppsjö av färger och är ganska billiga, så att man kan köpa på sig många färger utan att bli ruinerad. Här är ett exempel på billigt bomullsgarn. Om man gillar bomull eller akryl bäst är en smaksak, jag gillar bomull. När man handlar online så brukar det stå i garnets beskrivning vilken storlek på nålar som lämpar sig bäst. Tror att det vanligaste när man virkar amigurumis är 3-3.5 mm!

Egentligen kan man virka med vilket garn som helst. Jag har virkat pyttepytteamigurumis med jättetunt silkesgarn och jättetunn nål (hu, vad pilligt!) och min personliga favorit är en stor kanin som jag har virkat i tjockt ullgarn, Drops Polaris, med en tjock nål. Vanligt basic akryl- eller bomullsgarn är dock lätt att arbeta med och bättre för nybörjaren.

Lycka till! :)

Pixiepussel
2013-07-16 16:36
#2

När jag skulle börja virka gick jag till en garnbutik med mönstret och bad dem om råd om nål och garn. Desto större nål desto enklare och undvik svart garn och andra mörka färger, de är svåra att se vad man gör med. :-)

Ljusa
2013-07-16 17:45
#3

Tack, jag har fåttför mig att det är lättare att börja med tjockt garn och nål, men det är kanske helt fel? Jag kom på 2 frågor till. 1. Jag har en bok som heter "virka amigurumi" av Mia Bengtsson. Men det står inget om att man ska börja med " en magisk cirkel" som jag har hört att man ska. Är det någon som har den och vet hur man ska börja? 2. När jag ska göra fasta maskot, alltså gå tillbaka genom maskorna, hämta garn osv osv. Så har jag väldigt svårt att hitta maskorna, och veta vilka jag redan har gjort, vilken jag ska gråa osv. Jag har också svårt att få igenom nålen, jag tror att jag virkar för hårt, några tips? Hoppas att ni förstod vad mina problem va, visste inte riktigt hur jag skulle förklara, tacksam för svar!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Ljusa
2013-07-16 23:50
#4

Är ull bra att göra amigurumi med?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Cahira
2013-07-17 04:04
#5

Olika virkare har olika föredrag med vilken garn de föredrar :) Jag rekommenderar dock att du köper ergonomiska nålar, det sparar du händerna på. :) Annars är det bara att testa tuta och köra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaLj
2013-07-20 23:56
#6

Att börja med en magisk cirkel gör att man kan sluta den första omgången maskor ordentligt. Det är snyggare (enligt mig) men det är inget som man måste göra, man kan lika gärna göra på det gamla goda sättet och börja med en kedja. Vill du lära dig att göra en magiska cirkel så sök på "magic circle chrochet" på youtube. 

Angående att se vad man virkat och inte. Först och främst så är det nog en övningssak att hitta rätt "hål" att sticka in nålen i. Börja med ljust garn och stor nål och öva.

För att komma ihåg var varje varv börjar så använder jag ett gammalt örhänge med krok. När jag gör första maskan på varje varv så krokar jag örhänget om den och så får det sitta där tills varvet är klart och så tar jag loss det och flyttar det till nästa varv. Det finns special markeringar att köpa men jag har lite udda örhängen jag använder. Man kan även lägga en bit garn i en annan färg om första maskan. Det underlättar att hålla koll.

Annons:
CamillaS
2013-07-21 12:28
#7

Jag använder ett gem som jag böjer ut, det fungerar också bra som varvmarkör. 😉

Cahira
2013-07-22 02:19
#8

Jag använder en säkerhetsnål så även om jag lägger ifrån mig jobbet så vet jag att den inte glider ur :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CamillaS
2013-07-24 14:03
#9

Hur går det med din virkning? Kommit någon vart? :)

Ljusa
2013-07-27 01:09
#10

Jag har börjat på min första Amigurumi, och nästan gjort klart huvudet, jag har varit bortrest så det har varit en liten paus. Tack för alla tips!!!!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Upp till toppen
Annons: