Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2476 ggr
[Hjärnans-virvlingar]
2013-06-03 10:01

Namnbyte

Nu har röstningen legat ett tag och det är dags att avsluta den.

Resultatet är följande:

80% röstade för att namnbyte ska ske

46% röstade för namnet Garn i Fokus

Så häng med nu allihopa - nu kör vi!

Annons:
[Joanna76]
2013-06-03 20:42
#1

Ja, kul. Hoppas vi får mer besökare nu

[Hjärnans-virvlingar]
2013-06-04 10:30
#2

Så här är svaret från Ifokus…

Hej!

Det är möjligt att byta namn, men:

- Allt sökmotorerna har indexerat på sajten kommer att leda till ett felmeddelande när någon följer länken. Det kan leda till irritation hos besökarna. Amigurumi har jobbat sig upp till höga placeringar i Google. Allt det försvinner vid ett namnbyte.

- Sajten kommer under en period (kan vara lång) inte att få några besökare alls via sökmotorer. Många gånger betyder det att 9 av 10 besökare försvinner helt, åtminstone tillfälligt.

- Breddning av sajter leder inte automatiskt till högre aktivitet. Ofta är det tvärt om. En bred sajt förväntas innehålla mycket mer. Amigurumi, rutor, kläder, virkning, stickning, krokning, knyppling och en massa annat i ditt fall. Man måste fråga sig om man klarar att fylla ett större ämne med värdefullt innehåll.

- Det blir lite som att starta om sajten från början med skillnaden att det redan finns visst innehåll att bygga vidare på.

När det gäller val av namn tror jag att ditt förslag från Värdsajten, Garnhantverk iFokus, är bra. Det ger nämligen träff på både garn, hantverk och garnhantverk vid sökning i sökmotorer. Garn ger bara träff på garn.

_Ett alternativ till att byta namn på Amigurumi iFokus kan vara att starta Garnhantverk iFokus parallellt i stället. Då kan ni successivt slussa över besökare från Amigurumi till Garnhantverk och ni undviker att tappa alla sökmotorbesökare. I bästa fall slutar det med att ni har två sajter som är aktiva och i sämsta att ni väljer att bara driva Garnhantverk vidare. Ni minskar dessutom risken att förlora dem som bara är intresserade av amigurumi. Nischade sajter får ofta trogna besökare just därför att de är så smala och fokuserade.
_

Så vad säger ni??? Hur ska vi göra, starta en parallell sajt och succesivt slussa över eller ska vi smälla till och byta namn?

nakenkatt
2013-06-04 16:55
#3

ja du det var inte lätt att svara på….. vad tycker ni????

Cahira
2013-06-04 18:08
#4

Jag röstar för parallell i så fall. Då gör ju båda sajterna reklam för varandra! "Vill du virka mer, välkommen till garnhantverk" eller "Så du har fastnat för amigurumi, välkommen in!"

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Joanna76]
2013-06-04 19:58
#5

Jag röstar också för parallell.

lilla-icka
2013-06-04 20:43
#6

Misstänkte faktiskt att detta svar skulle komma, så jag röstar för två parallella sajter som länkar till varandra. Hjälper dig gärna med den andra också, så gott jag hinner och kan…

Häls. lilla-icka - Medarbetare på Amigurumi

& Bloggare på VirknålensHemlighet

Annons:
nakenkatt
2013-06-04 21:39
#7

jag då röstar nog jag också för två parallella.

[Hjärnans-virvlingar]
2013-06-05 08:16
#8

Då kör vi på två parallella och en långsam överfasning…

#6 lilla-icka, jag skulle bli jätteglad om du kan hjälpa mig på den andra sajten också… allt efter tid och ork förståss.

LinaLj
2013-06-05 13:38
#9

Jag håller med om att två parallella verkar vara det bästa alternativet.

karro1999
2013-06-07 15:22
#10

parallella tycker jag låter bra

Upp till toppen
Annons: