Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 4555 ggr
KastKatt
2012-01-25 18:35

Snurrar sig när man virkar rader?

Som rubriken säger.

Detta har varit ett jättestort problem det sista. Det snurrar sig inte lika mycket när jag har ganska många maskor, men om jag gör typ ett bokmärke så snurrar det sig ganska mycket.

Om jag ska virka 3 enkla varv där varje varv består av 15 maskor gör jag så här:

15 fm, 1lm. 15 fm, 1 lm. 15 fm, 1 lm osv.

Någon som stött på detta? Någon som vet hur man ska undvika det?

Ska nämligen virka en snuttis till min syster så behöver veta :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Chalin3
2012-01-25 21:31
#1

Alltså du menar att när du virkar fram och tillbaka som när man virkar tex. en grytlapp? Är lite trött, men så förstod jag det.

Menar du då att närdu virkat några varv så blir det som en spiral, arbetet snurrar sig runt sig själv?

Om det är se kan jag tyvärr bara säga att det blir så. Antingen så rättar det tillsig när arbetet blir tillräckligt långt och då kan det inte snurra sig. Annars blir det till att pressa lite med ett varmt strykjärn.

Lit OT:

Jag vet att när jag var liten och lärde mig att virka blev jag helt förstörd eftersom det barasnurrade sig. Mormor sa att det skulle bli bättre när jag virkat fler varv. Jag gjorde en grytlapp till mamma, men trodde inte alls på att det skulle bli bra. Jag gjorde nog grytlappen på 2-3 dagar men fällde många tårar över den.

[Hjärnans-virvlingar]
2012-01-26 08:51
#2

Jag brukar fukta arbetat med en blomspruta när det är färdigt och pressa lite med ett strykjärn - då rätar det ut sig och stannar rakt och snyggt.

KastKatt
2012-01-27 13:16
#3

#1 När man gör rader ja :)

#2 okej ska testa det :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: