Medlem - Virk-a-long Läst 1375 ggr

Virk-a-long #7 (större) 2011 - En julkompis

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Den 1 december startar jag en större virk-a-long, samtidigt som Amigurumigalningen kör en lite mindre virk-a-long, se separat tråd virk-a-long #6.

Du kommer behöva:

• Rött garn
  • Svart garn
  • Hudfärgat garn
  • Vitt garn (om du vill kan du använda både ett vanligt vitt garn och ett "hårigt/fluffigt" vitt garn, jag anger när det passar att använda en fluffigare variant)
  • Grått garn
  • Stoppning
  • Ögon
  • 2 st piprensare (inget måste)
  • En virknål som passar ditt val av garn samt en nål att fästa med

Jag har virkat min julkompis i syntetgarn med en 2.5mm virknål. Innan start ska jag hinna kontrollvirka mönstret i Svarta fårets Tilda med 2,5 mm virknål.

Denna virk-a-long, som går under namnet "En julkompis" kommer att ges i 6 delar under 1-16 december.

Ingen bild av "julkompisen" kommer att ges av mig förrän sista delen är publicerad, då blir det så mycket mer spännande. Men du får gärna visa dina delar i din blogg!

Hoppas du hänger på!

/antiann

http://antiann.blogspot.com

Jag ska nog hänga på!!! Har varit med i två virkalonger, detta blir min tredje :D

Är i startgroppen den 1 dec. :-)

Hänger på, men jag undrar lite hur mycket garn som går Börlade plocka i mina garner.Vet inte om jag behöver köpa nytt

Önskar att det var 1 december snart

Hänger på :-P

Medarbetare på The Sims iFokus

Min nya sida http://simlanscupcakes.blogspot.se/ Kyss med innehåll med Marsvin, The Sims 3,LEGACY. Sy, Sticka, Virka, Depressioner och livet i allmännhet.

Skoj! :) Det ska bli så kul!

För mig räckte ett nystan med det röda, det har gått åt rätt så precis ett nystan. Men resterande färger kräver inte mycket garn alls. Hoppas det räcker som svar?

Ska hänga på bägge............

Tack det räcker bra, kände på mej att mitt röda inte skulle räcka.

Den första delen är i rött, så det är bra att ha rött hemma vid start. :)

Phu! Bara en liten detalj kvar, sen är mönstret klart. Sen är det dags att testvirka det renskrivna mönstret... :)

Jag vill göra ett tillägg: Du behöver ca 1 dl okokt ris och en liten plastpåse, för att ge kroppen lite tyngd. Men de brukar ju de flesta ha hemma, så de borde inte innebära något problem. :)

Jag vill bara göra ett inlägg för att flytta upp denna tråd så den syns på startsidan. Så ni inte missar att köpa hem material. Snart är det 1 dec. :)

Jag är med! :D

Kul! :) Ni verkar bli några stycken iaf. Härligt!

Ni har väl fixat så ni har allt material som behövs? Så ni är redo!? :)

yes!Skrattande

Nu var det äääääntligen dags! :) Du får gärna publicera dina delar på din blogg under virk-a-longen. Jag har testvirkat delarna med reserverar mig för eventuella felaktigheter.

Allt som anges inom [klamrar] ska upprepas till varvet är slut.

Till denna del behöver du julrött garn, stoppning och något som ger kroppen tyngd (t ex okokt ris).

Kropp (julrött garn)

Starta med att göra 2 lm och 6 fm i andra lm från nålen så du får en ring med 6 fm

[2i1] (12)

[1 fm, 2i1] (18)

[2 fm, 2i1] (24)

[3 fm, 2i1] (30)

[4 fm, 2i1] (36)

[5 fm, 2i1] (42)

[6 fm, 2i1] (48)

3 varv med fm (48)

[6 fm, 2 tills] (42)

3 varv med fm (42)

[5 fm, 2 tills] (36)

5 varv med fm (36)

Lägg en påse med ½-1 dl okokt ris i botten av kroppen för at ge kroppen tyngd, förslut påsen väl

[4 fm ,2 tills] (30)

5 varv med fm (30)

[3 fm, 2 tills] (24)

1 varv med fm (24)

Fyll kroppen så mycket som möjligt

[2 fm, 2 tills] (18)

Fyll kroppen lite mer, om det går

[2 tills] (9)

Avsluta med att dra ihop kroppen så öppningen blir så liten som möjligt och gör en sm

Lycka till! Tveka inte att höra av dig om du stöter på bekymmer. Nästa del kommer på söndag.

Virk-a-longen ges även via min blogg http://antiann.blogspot.com där du kan tävla om en clover virknål! ;)

/Annelie

Då var det äntligen dags för del 2, och denna gång blir det ett par armar som ska skapas. Du får gärna publicera dina delar på din blogg under virk-a-longen. Jag har testvirkat delarna med reserverar mig för eventuella felaktigheter.

Till denna del behöver du grått, vitt och julrött garn, stoppning och eventuellt piprensare.

Armar (Gör två stycken)

Använd grått garn, starta med att göra 2 lm och 5 fm i andra lm från nålen så du får en ring med 5 fm

[2i1] (10)

[1 fm, 2i1] (15)

1 varv med fm (15)

Gör 14 fm och en pop4* (15)

[3 fm, 2 tills] (12)

6 fm, 2 tills, 4 fm (11)

3 varv med fm (11)

Stoppa handen med lite stoppning.

Byt till vitt garn och gör 5 fm, 2 tills, 4 fm (10)

1 varv med fm (10)

Byt till rött garn och gör 16 varv med fm (10)

Avsluta med en sm, stoppa armen lite lätt.

Vill du ha armar som går att böja ska du stoppa i en piprensare från handleden upp till axeln i varje arm.

Snörp sedan ihop armen ordentligt.

Du kan fästa armarna redan nu, men det kan vara en fördel att vänta med alla delar så du ser helheten när du fäster ihop hela julkompisen. Ett sätt att fästa armarna som jag rekommenderar är att följa instruktionerna gällande fästningen av armarna i kaninmönstret hos Virka amigurumi. Då får din julvän rörliga armar. Toppen, tycker jag!

*pop4 innebär en popcornmaska med 4 upptag. Vilket innebär att du gör omslag och börjar som en vanlig stolpe men du drar bara igenom de första två öglorna och lämnar resten. Gör detta 4 ggr i samma maska så får du en pop4 maska, avsluta med en smygmaska så du får till en tumme. Du kan behöva trycka ut maskan åt rätt håll, efter det borde de se ut som en liten tumme. Om du tycker det är svårt kan jag rekommendera dig att kika på denna video.

Denna video är bra om du vill ha mer hjälp med att skapa en pop4:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Y6VyC3mZ4UA

Lycka till! Tveka inte att höra av dig om du stöter på bekymmer. Nästa del kommer på onsdag.

Virk-a-longen ges även via min blogg http://antiann.blogspot.com där du kan tävla om en clover virknål! ;)

/Annelie

Oj jag har inte hunnit börja ännu och ser nu att jag bara har det röda garnet. Får ta och shoppa lite ganska snart, men kroppen kan jag ju börja med :-P

Min nya sida http://simlanscupcakes.blogspot.se/ Kyss med innehåll med Marsvin, The Sims 3,LEGACY. Sy, Sticka, Virka, Depressioner och livet i allmännhet.

Ja, kör på med det du har och sen får du ut och handla. Du hinner hänga på! :)

här är min kropp :) har annars lite svart att inte veta vad jag virkar men det gick ganska bra :) obs! dålig kamera :P

Nästan klar med kroppen och nu lagt i hel havre istället för ris ..... :-D

Snygg kropp Jolinak! Vete fungerar säkerligen lika bra SallysPigge.

Efter du gjort denna del är du halvvägs! Då är det bara 3 delar kvar. Läskigt va?! De går så snabbt. Och du som inte startat än, du hinner med! De gör inget om din julkompis blir klar lite efter de andras. Häng på du med! Jag blir jätteglad om ni kommenterar och berättar hur det går. :)

Jag har testvirkat delarna med reserverar mig för eventuella felaktigheter.

Till denna del behöver du hudfärgat garn och stoppning.

Huvud

Starta med att göra 2 lm och 6 fm i andra lm från nålen så du får en ring med 6 fm

[2i1] (12)

[1 fm, 2i1] (18)

[2 fm, 2i1] (24)

[3 fm, 2i1] (30)

[4 fm, 2i1] (36)

5 varv med fm (36)

18 fm, 1 pop4, 17 fm (36)

2 varv med fm (36)

[4 fm ,2 tills] (30)

Fäst ögonen på lämplig plats ovanför näsan

[3 fm, 2 tills] (24)

[2 fm, 2 tills] (18)

Stoppa huvudet så mycket som möjligt

[1 fm, 2 tills] (12)

Stoppa huvudet lite mer, om det behövs

[2 tills] (6)

Avsluta med att dra ihop huvudet så öppningen blir så liten som möjligt och gör en sm.

Du kan fästa huvudet på kroppen smala ände redan nu, men det kan vara en fördel att vänta med alla delar så du ser helheten när du fäster ihop hela julkompisen.

Om du behöver hjälp med pop4 maskan så finns det lite hjälp i slutet på detta inlägg.

Lycka till! Tveka inte att höra av dig om du stöter på bekymmer. Nästa del kommer på lördag.

Virk-a-longen ges även via min blogg http://antiann.blogspot.comdär du kan tävla om en clover virknål! ;)

/Annelie

JA hel havre var det enda jag hade hemma, ca 25 kilo till marsvinen och dom delade glatt med sig :-D

Idag har jag ätlingen fått köpt resten av garnet så nu kan jag försöka komma ikapp. Både med denna och den lilla virk-a-longen :-D

Kämpa på SallysPigge. Det gör inget om du blir klar lite sent! :)

Just nu jobbar jag med att ta fram en såhär-gör-du-guide till nästa del i virka-a-longen. Har kommit halvvägs. :) Hoppas det blir pedagogiskt och bra så ni förstår!

Nu var det dags för den fjärde delen och den kan bli lite svår... Det beror på hur pass van du är på att virka hälar. Om du känner dig osäker kan du vara lugn, jag har skapat en steg-för-steg-guide med foton. Om du ändå får problem måste du höra av dig, så hjälper jag dig! :) Tro mig jag hade mycket problem innan jag hittade en häl som funkar för mig...

Denna del ges via min blogg då den innehåller många bilder i steg-för-steg-guiden, det är lite svårt att få till bilder och text intill varandra på i fokus (tycker jag).

http://antiann.blogspot.com/2011/12/virk-long-en-julkompis-del-4.html

Kan du gissa vad det kommer bli?! :)

Lycka till! Tveka inte att höra av dig om du stöter på bekymmer. Nästa del kommer på tisdag, på självaste lucia! :)

/antiann

Hur går det för er? Det är väldigt lite frågor... Blir orolig att ni hoppat av?! :(

nej då...........vi virkar så snön yr! du kommer snart att få se alla fina bilder..........Flört

Härligt! :)

är inte så bra på att följa mönster så jag gjorde ite eget med mönstrena som grund Flört

Det låter ju perfekt jolinak! Låt dig inspireras och skapa din egen julkompis! Men jag vill se bild sen! :)

Tyvärr har jag ännu inte hunnit virka, håller förfullt på med att sticka lite julklappar, men om ett par dagar så :-D

Väntar bara på nästa del

jag med!

Härligt att ni är på hugget. Sallyspigge: Du hinner! Ta det i din takt! :)

Luva (vitt och julrött garn)

Använd vitt garn, starta med att göra 36 lm, fäst dem till en cirkel med en sm.

(Testa att denna ring går bra på huvudet, annars får du lägga till/ta bort m så det passar bra och modifiera mönstret.)

2 varv med fm (36)

Byt till rött garn och virka 5 varv med fm (36)

[4 fm, 2 tills] (30)

2 varv fm (30)

[3 fm, 2 tills] (24)

2 varv fm (24)

[2 fm, 2 tills] (18)

2 varv fm (18)

16 fm, 2 tills (17)

15 fm, 2 tills (16)

14 fm, 2 tills (15)

13 fm, 2 tills (14)

12 fm, 2 tills (13)

11 fm, 2 tills (12)

10 fm, 2 tills (11)

9 fm, 2 tills (10)

8 fm, 2 tills (9)

7 fm, 2 tills (8)

6 fm, 2 tills (7)

5 fm, 2 tills (6)

[2 tills] (3)

Snörp ihop och avsluta med en sm.

Tofs till luvan
Alternativ 1 - pompom

Om du är pysslig av din kan du göra en mini pompom, här finns en video på hur det kan gå till.

Alternativ 2 - virka en boll

Använd vitt garn, starta med att göra 2 lm och 6 fm i andra lm från nålen så du får en ring med 6 fm.

[2i1] (12)

1 varv med fm (12)

[2 tills] (6)

[2 tills] (3)

Gör en sm och avsluta arbetet.

Fäst din pompom/virkade boll på luvan.

Om du tycker det behövs kan du fästa fast luvan på huvudet. Vill du charma till din julkompis kan du vinkla ned luvan och fästa den i sig själv med lite rött garn, så luvan inte står rakt upp. Låt fantasin flöda!

Den sista delen kommer bestå av en sista del att virka (om du har vitt hårigt garn så kan resultatet blir riktigt grymt!) samt hur du ska fästa ihop alla delarna. Och givetvis en bild på min julkompis! Nästa del kommer på fredag.

Lycka till! Jag vill se bilder på allas julkompisar. :) Det är ju hela nöjet med att göra en virk-a-long. Tycker jag! Tveka inte att höra av dig om du stöter på bekymmer.

Virk-a-longen ges även via min blogg http://antiann.blogspot.comdär du kan tävla om en clover virknål! ;)

/Annelie

Jag blev sjuk så jag hinner tyvärr inte göra den jusst nu men jag har ju börjat på den så vid årskiftet skulle jag tro att den blir klar

Låt de ta den tid det tar! :)

Imorgon kommer sista delen! :)

Så var det äntligen dags för den sista delen. :) Nu är det dags att skapa skägget och eventuellt en mustasch. Och sen ska du "bygga ihop" julkompisen och fästa alla trådar.

Denna sista del ges på min blogg:

http://antiann.blogspot.com/2011/12/virk-long-en-julkompis-del-6.html

Jag har gjort två julkompisar med lite olika garn och olika varianter på skägg och luv-tofs. Kika gärna på bilderna längst ned i inlägget (se adress ovan) om du vill ha hjälp med att bestämma hur du ska göra ditt skägg. :)

Lycka till! Och glöm inte att visa mig din julkompis! Lämna gärna en bild här eller en kommentar i bloggen med länk till ditt inlägg. :) Jag längtar efter att få se era julkompisar.

Jag hoppas du funnit glädje i denna virk-a-long. Det har varit väldigt roligt att dela detta mönster med er!

MVH

Annelie

Puh Nu kan jag börja städa. Här kommer min Tomtefar  Tack Antiann för en rolig Virkalong

Roligt mönster att virka efter, tack!

Här kommer "Nisse".......

Åh! Så skoj! Härliga tomtar det blev! :) Tusen tack att ni deltog!

Jag tycker näsan blev bra. Detta sätt med näsa och tummar var nytt för mig. Skrattande

Den är supersnygg! Den dyker upp i min blogg imorgon!

jag gillade näsan och tummarna oxo!

Fina tomtar ni gjort :D

/Emma

Mer i: Medlem - Virk-a-long

• Smygmaska???

Hej. Jag har virkat några amigurumin och kom på att när jag virkade andra saker så avslutade jag varje varv med en smygmaska i den första maskan, men på mina amig...

» Till diskussionen
  • Virk-a-long´s mönstersamling

I denna tråd kommer jag att lägga alla mönster som presenteras i de virk-a-longer som erbjuds på siten. Dessa mönster kommer att presenteras i sin helhet efter at...

» Till diskussionen
  • Virk-a-long, Påskspecial 2011, #2

Du kommer att behöva: Gult garn Orange garn 1 par 9mm säkerhetsögon (eller alternativa ögon) Någon form av stoppning. Hårdpapp till botten stöd.   Detta mönster ...

» Till diskussionen
  • Virk-a-long #6 (liten) 2011 - Julens glädje

Ja, december månad bjuder jag och antiann på en varsin virkalong, en liten och en stor. Min är liten och kallas för Julens glädje. Här kommer lite saker som du be...

» Till diskussionen
  • Virk-a-long Maj 2012 "Sommartecken"

Nu drar vi igång med nästa aktivitet... en riktigt somrig Virk-a-long. Vart 3:e dag kommer ny del presenteras och det är totalt 8 delar... Håll tillgodo. Du b...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Allmänt Amigurumi-prat

Alster - Baby- eller husdjursleksaker

Alster - Djur

Alster - Dockor och humanoider

Alster - Fantasivarelser och monster

Alster - Fiktiva karaktärer och porträtt

Alster - Högtid och fest

Alster - Mat och föremål