Material, verktyg o tillbehör

Knutar i köpta nystan?

2011-11-14 21:56 #0 av: Emmamalmstrom

Är det ok när det är knutar på tråden på köpta nystan? Jag har köpt "paris" från drops och nu har jag virkat ca 1/3 av nystanet och det har redan varit 2 knutar (alltså två ändar som knutits ihop). Ska jag gå tillbaka med nystanet eller brukar det vara så?

Anmäl
2011-11-15 00:03 #1 av: Sweelin

Jag har fått det och det gjorde mig sjukt irriterad, fick ju liksom försöka pilla in den i amigurumin, snyggt blev de inte!

Anmäl
2011-11-15 06:01 #2 av: beccapysslar

Det händer många gånger, det görs för att dom inte kan göra hur långa garner som helst så dom skarvar ihop dom. Inte så mycket att göra åt :/

se till bara så att knuten är ordentlig och knyt om det annars. Jag har varit med om att det lossnar och i den senaste nystanet jag köpte så satt dom inte ens ihop.

Anmäl
2011-11-15 08:43 #3 av: Pysselkiisen

Tyvärr rätt vanligt, jag brukar klippa av knuten och virka som om jag skulle byta färg och sen knyta ihop ändarna på insidan.

Anmäl
2011-11-15 08:53 #4 av: Emmamalmstrom

Ok tack. Då vet jag att det hör till!

Anmäl
2011-11-17 16:36 #5 av: [SallysPigge]

#3 JAg gör som du, vill slippa knutarna.:-)

Anmäl
2011-11-18 13:07 #6 av: TottsiGirl

Av min faster som stickar väldigt mycket så har jag hört att det tydligen finns någon gammal norm av något slag som säger att ett visst antal knutar är ok, är de fler knutar är det inte ok. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur många knutar det var dom räknade med.

Men skulle jag få ett nystan med massa knutar hade jag nog gått tillbaka med det..

Anmäl
2011-11-18 13:26 #7 av: [Saannis]

Senaste nystan som jag gjorde en sjal av bestod närmare 5-6knutar. Det blev inte alls snyggt med tanken på att jag endast virkade luftmaskor och det går inte direkt att dölja hur man än gör.

Anmäl
2011-11-20 00:21 #8 av: Skogshumblan

Är det bara två hitills och inte blir fler hade jag nog inte brytt mig om det inte syns för mycket i arbetet. Annars hade jag gått till affären och visat upp hur det blir och försökt lösa det hela genom att antingen få nytt nystan eller pengar tillbaka. Prova att mejla tillverkaren och fråga vad de anser om affären inte är villig att ersätta dig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2011-11-20 10:51 #9 av: LoisLane66

Jag har bara råkat ut för det ett par gånger genonm de år jag har hållt på med vikrning och stickning. Så jag undrar hur vanligt det är egentligen?

Tex Tilda garnet har det aldrig hänt med.

// Lotta

Anmäl
2011-11-23 15:14 #10 av: NinaStarck

Har än så länge bara råkat ut för det i just Paris-garner och då har jag virkat/stickat i många olika :)

Anmäl
2011-11-23 18:10 #11 av: [SallysPigge]

Igår fick jag med 3 knutar i samma nystan, aldrig hänt förut ....

Anmäl
2011-11-23 20:15 #12 av: beccapysslar

För någon dag sen fick jag ett nystan utan knutar, låter bra förutom att det BORDE ha varit en knut x)

Skulle dra ut garnet innifrån och då ramlande en klump garn ut.

Anmäl
2011-11-25 19:12 #13 av: hus-musen

Var med om det nu med mitt stella-garn, 3 knutar :(

Anmäl
2011-11-25 19:22 #14 av: Amigurumigalningen

Jag har varit med om det i Svarta Fårets "Maja"
Sjukt irriterande, men eftersom jag stickar en halsduk, ganska hårt, så det märks inte. Men jag tycker det är dåligt att de inte kan skarva ihop ändarna bättre än att bara knyta den. Jag har inte stött på detta när jag virkat amigurumi, men har precis fått hem ett nystan Drops "Paris"och jag hoppas verkligen inte det är fula knutar i det!

Anmäl
2011-11-27 15:29 #15 av: Marieki

Er det mange knuter på samme nøstet så ville jeg absolutt gått tilbake med nøstet og byttet/klaget.. Det skal IKKE være knuter i garnet har jeg fått beskjed om i butikken jeg kjøper garn.

Jeg har forresten også opplevd det ofte med drops paris sitt.... Ikke sett det på så mange andre nøster!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.