Annons:
Etikettmaterial-verktyg-o-tillbehör
Läst 9807 ggr
jesse741
9/28/11, 7:48 PM

ergonomiska virknålar

Hej hej!

Är en alldeles nykläckt "virkare" och jag tycker det é så himla kul nu när jag fattat hela grejen.

MEN jag lider av lite värk i mina fingrar vilket jag känner väldigt mycket av när jag suttit en stund med virkningen. Har den "gamla" sortens nålar men har läst om dom tjocka ergonomiska nålarna som finns ute på marknaden.

Är det något att ha? Är dom bekväma, bra att virka med osv….

Vill ju inte köpa något som bara é skit, é ju tyvärr inte gjord av pengar.

Tacksam för hjälp//Jessica

Annons:
skepparen
9/28/11, 8:50 PM
#1

Jag har köpt virknålen Soft touch från Love Knitting. Dom har den i 13 olika storlekar från 2,0 - 6,0. Den kostar 46:-/st. Lite dyrare än "vanliga" virknålar, men väl värt pengarna. Har inte ont i fingrarna när jag virkar nu. Deras adress: http://www.loveknitting.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Mari
9/28/11, 9:13 PM
#7

Passar på att fråga jag också då även jag är en nybörjare i virkning och satt nog hela eftermiddagen igår och bara testade mig fram.

Nu är det så att mitt ena ringfinger har tappat känseln, är mycket bättre idag men saknar fortfarande riktig känsel i en bit av fingertoppen. Sticks när man känner på det - kan det kommit någon nerv i kläm? Håller jag virknålen fel på något sätt? För hårt? Kan det vara något nybörjarmisstag jag råkat gjort?
Funderade ett tag idag om jag skulle testa ha en fingerborg på fingret så det kanske skyddas fast då får man inget bra grepp om nålen tycker jag?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Birgitta Nyman]
9/29/11, 11:08 PM
#9

Finns något som heter RakuRaku. Den tycker jag är bäst jag har köpt min nål

http://virka-amigurumi.se/index.php

Det finns ett inlägg här som heter RakuRaku nål det står mer om nålen där

emabgood
9/30/11, 12:01 PM
#10

Jag kör bara med Rakuraku nålar. Är dessutom 2 nålar på en.. Köpt mina på ebay, kostar ca 70:- med frakt.

C.T
9/30/11, 9:18 PM
#11

Är det nån som har prövat Addi Swing?? Jag är så himla sugen på att skaffa en sån men har inte hört något betyg om dem än, om dem verkligen är sköna eller bara ligger "fel"..

http://www.garnkorgen.se/product_info.php?cPath=47_181&products_id=4413

Tycker ju att dem är riktigt snygga också.. =)

tk81
9/30/11, 10:32 PM
#12

jag har testat addi med de passade inte mig clover är de som funkar best för mig

jesse741
10/1/11, 10:26 AM
#13

TACK för tipsen ska kolla upp dessa nålar nu när jag har lite mera "kött på benen"

//Jessica

Annons:
TottsiGirl
10/1/11, 4:28 PM
#14

Jag har bara testat Clover men va inte impad så ja kör med mina vanliga. Har dock funderingar på att testa att beställa hella Rakuraku nålar se om de passar mig bättre..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Namiko
10/3/11, 8:37 PM
#15

Jag har fastnat helt för Clover. Funderade ett tag på dom ergonomiska men tror inte att dom skulle passa mig då jag håller nålen i handen när jag virkar och beslutade mig för Clover istället, handtaget är helt perfekt och klart värt priset.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Nathile
10/4/11, 12:11 AM
#16

Någon som provat dessa?
http://viewitem.eim.ebay.se/Set-of-8-Bamboo-Crochet-Hooks-Ergonomic-Metal-Composite/230666267008/item

Känns som att för det priset så måste det vara något "fel" på dem. ;) Ser inte ut att vara lika bekväma som Clover-nålarna, men det kanske går att fixa?

moeder
10/4/11, 8:26 PM
#17

#16 Jag köpte något liknande i Köpenhamn förra året. Det är dock inte samma märke och på min virknål är träet helt platt (här ser det ut att gå upp lite längst upp?). Jag är iaf nöjd med min! Virkar med helhandsgrepp.

Nathile
10/4/11, 8:30 PM
#18

#17 Kanske borde prova dessa då, är ju ingen enorm förlust om de skulle vara obekväma. :)

Sagaaa
10/11/11, 1:13 PM
#19

Får också enormt ont i fingrarna, tyvärr -.-

Köpte fimolera på panduro och formade runt virknålen så nu passsar den perfekt :) Lite billigare alternativ efterson ett paket lera kostar 25 kr och räcker till 5-8 st beroende på virknålens storlek :)

Virkbärta
11/5/11, 2:13 PM
#20

Jag har oxå gjort egna ergonomiska virknålar med Fimolera.  Jag har virkat lite när leran är mjuk så passar dom handen perfekt.

Annons:
emabgood
11/14/11, 10:46 AM
#21

Har kört med rakuraku nålar sen i våras och min värk i handleder och fingrar är som bortblåst. Så jag kan starkt rekomendera att införskaffa dom. :D

Emmamalmstrom
11/14/11, 8:23 PM
#22

Jag har köpt rakurakunålar, men tycker att skaften (inte där man håller) är för tjocka (mina vanliga virknålar är mkt smäckrare) så maskorna blir inte lika täta och fina. Tråkigt…

emabgood
11/14/11, 8:25 PM
#23

Ok, det var tråkigt att hröa

lleberg
11/14/11, 8:35 PM
#24

Köpte just ett set om 10 st nålar mellan 2.5 och 6mm, bambuhantag.. 55 kr, fri frakt, får se hur dom känns! :) http://tinyurl.com/chcsopa

Även om jag redan har 2 st ergo-nålar från Clover… men kan väl va bra att ha?

Dom säger 15-20 dagars leverans, får se när dom dyker upp :)

Nathile
11/14/11, 9:11 PM
#25

Jag köpte ett liknande set med bambu för någon månad sedan, när jag testvirkade flög nålen iväg tvärs genom rummet (antar att jag virkar våldsamt Oskyldig) och jag satt kvar med bambubiten i handen. Provade att dra lite lätt i alla nålarna och det var flera som lossnade, men det går ju att fixa med lite lim. :)

lleberg
11/14/11, 9:39 PM
#26

Hehe, blir att testa med skyddsglasögon då! :D

TottsiGirl
5/21/12, 9:29 AM
#27

Nu väcker jag liv i denna gamla tråden. 
Funderar på nytt att ge mig på jakt efter någon mer ergonomisk virknål. Någon som testat någon ny typ av nål eller är det någon som har någon ny recension.

Ni som köpte via ebay hur var era bambunålar?
Såg en ny typ av nål jag inte sett tidigare hos Garnaffären.
http://www.garnaffaren.se/virknal/virknal/ergonomisk-virknal/ någon som testat denna?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Annons:
Flodmark
5/21/12, 8:38 PM
#28

Jag har gjort en virknål genom att klämma dit cernitlera i det greppet jag håller nålen. Brände sen det i ugnen. Funkar fint för mig :)

 

Kika in på min blogg!

[Hjärnans-virvlingar]
5/22/12, 4:34 PM
#29

Jag använder bara Clovers ergonomiska virknålar, har provat flera andra varianter men inget annat passar mig och min virkstil. Jag tror att det är lite individuellt med vilken typ av virknål som fungerar - man måste nog prova sig fram.

Upp till toppen
Annons: