Annons:
Etikettttt-teknik-tips-o-trix
Läst 5392 ggr
Frida
3/21/11, 3:58 PM

Virka i cirkel

Så har jag fastnat för amigurumis. Har aldrig virkat i hela mitt liv och efter lite testande lyckats bemästra de vanligaste maskorna. Jag fick lånat Mias första bok av en vän men under rean hittade jag "Virka läskigt söta figurer" av Christen Hayden. Hennes grundmönster på kroppar är inga problem eftersom de virkas i spiral precis som Mias gör. Men huvudena ska virkas i cirkel. Jag har testat ett antal gånger nu men jag får det verkligen inte att fungera! Det blir bara konstigt och dyker upp extra maskor här och var.

Det står en notering om att det går att virka mönstrena i spiral om man tycker att det är svårt att virka i cirkel men att man kan behöva justera maskorna. Det är precis det jag har gjort nu, virkat allt i spiral. Men jag vill lära mig det andra sättet också. Vad är egentligen trixet för att lyckas med att virka varven i en cirkel? Vad är det jag missar?

Exempel på mönsterbeskrivning från boken:

Varv 1: 6fm i magisk ring. Avsluta och slut ringen med 1sm {6}.
Varv 2: 1lm, 1fm i samma m, 1fm, [2i1, 1fm] varvet ut, 1sm för att avsluta varvet {11}.
Varv 3: 1lm, 1fm i varje m varvet ut, 1sm för att avsluta varvet, fäst och avsluta {8}.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Chalin3
3/22/11, 8:10 AM
#1

Att virka i cirkel är att du får jämna varv. Då måste du avsluta varje varv ed en smygmaska i den första maskan. Och oftast börjar man det nya varvet med en luftmaska (om det är fasta maskor som ska virkas).

Hur många luftmaskor man ska börja varvet med beror på vilka maskor som ska virkas sedan.

Höjdförhällande luftmaskor gentemot vanliga maskor.

1 lm = 1fm

2 lm = 1 hst

3 lm = 1 st

4 lm = 1 dst

5 lm = 1  3-dst

osv

Frida
8/23/13, 10:04 PM
#2

Vet ni vad, efter över två år så kan jag fortfarande inte virka i en cirkel utan att det blir kaos (=maskorna blir för många). Finns det någon vänlig själ där ute som sitter på en länk till en bra illustrativ bildserie eller video så jag lär mig någon gång?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

CamillaS
8/24/13, 9:11 AM
#3

#2 Du skulle inte kunna filma lite när du virkar så kanske vi andra kan se vad du gör för fel? Bara en tanke som slog mig. :P Eller så kanske du kan skriva på papper eller liknande alla maskor som du virkat då det blir fel så kanske det även gå att se i ditt mönster var det spricker. :)

Frida
8/25/13, 1:38 PM
#4

Det verkar som att jag kanske har "löst" problemet. Efter lite letande hittade jag en video på YouTube som visade mig att jag har hanterat de där smygmaskorna fel. För det andra verkar det helt enkelt vara fel i beskrivningen jag har följt och det är därför som maskorna inte går jämnt upp (lite mer googlande visade att många tycker det är helknas och dessutom inte bara översättningsfel från originalet).

Grundmönstret till huvudena i Christen Hadens Virka läskigt söta figurer (Creepy cute crochet) blir helt knas från rad tre då det krävs tolv maskor från varv två för att mönstret ska stämma men det finns bara elva?!  Tittar man dessutom på diagrammet som hör till så verkar det helt automagiskt dyker upp en maska i början på varv tre till fem. Misstänker att detta har något att göra med "1fm i samma m" men den principen fungerar utmärkt för mönstret till armarna i boken, men inte för huvudet (varv två fungerar dock). Vad författaren menar med "1fm i samma m" verkar dessutom var så man vanligen gör när man virkar i cirkel?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Frida
8/25/13, 2:14 PM
#5

Efter mer letande, en del inre svordomar och några testvarv senare tror jag att jag har lyckats lista ut det här dumma mönstret. Det är helt enkelt bara dåligt beskrivet och de "hjälpande" bilder författaren har lagt upp på sin hemsida är av dålig kvalité så lite fantasi och improvisation behövs. Men nu går maskorna jämnt upp i alla fall på mönstret för huvudet (tänk om hon från början kunde ha sagt att det ska vara mer avlångt än cirkulärt) och det är snarare mönstret för armarna som är fel. Återstår att se om jag hittar fler fel i mönsterna för detaljerna till de olika figurerna. Nu vet jag i alla fall vad jag ska leta efter så kanske den här babymobilen blir klar någon gång.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: